اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار جانبازان قطع نخاع استان و مدیران شهری مطرح شد

عزت و عظمت ایران مرهون مجاهدت شیرمردان انقلاب است

خبرگزاری فارس: هشتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین با حضور جانبازان قطع نخاع استان قزوین و مدیران شهری برگزار شد.

عزت و عظمت ایران مرهون مجاهدت شیرمردان انقلاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در هشتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر در سال 90 در تالار مردم شورا طی سخنانی اظهار کرد: 810 هزار ایثارگر اعم از شهید، جانباز و آزاده در جنگی که در 400 سال گذشته طولانی‌ترین جنگ ایران و معادل سه برابر جنگ جهانی اول، دو برابر جنگ جهانی دوم و بیش از مدت جنگ ایران با کره و آمریکا بود چنان دلیرانه جنگیدند که یک وجب از خاک ایران اسلامی هم به دست دشمن نیفتاد و این در حالی به وقوع پیوست که هنوز وضعیت نظام ایران تثبیت نشده بود.

نادر نصیری‌صیقلان در این جلسه که به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر برگزار شد، ایثارگران را بزرگان نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: در شرایط یاد شده شهادت 233 هزار تن، جانبازی 534 هزار تن و آزادگی 43 هزار تن از چنین غیور مردانی بود که با رهنمودهای معمار کبیر انقلاب عزت و عظمت همیشگی را برای ملت ایران تثبیت کرد.

نصیری با یادآوری وجود سه هزار شهید، افزون بر 600 جانباز و 700 آزاده در استان ادامه داد: اینان کسانی بودند که به یاری پیامبر زمان خود شتافتند اما آنچه که اهمیت دارد درک عظمت راه و هدف آنان و نیز قدرشناسی از میراثی است که از سرمایه گذاری جان آنان نصیب ملت ایران شده است.

وی ایثار را مبحثی الهی، قرآنی و معنوی عنوان و خاطرنشان کرد: تبیین جایگاه ایثارگران و زحمات آنان از طریق الفاظ و واژه‌های معنوی موضوعی است که همیشه از جانب اهل قلم و یا سخنرانان به آن پرداخته شده اما یک نگاه اجمالی بر چگونگی حفظ خاک مقدس ایران توسط ایثارگران، برای درک چرایی ضرورت تبیین کار و زحمات آنان کفایت می کند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اشاره به سخنان امام خمینی (ره ) مبنی بر اینکه انقلاب هر چه دارد به برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است تصریح کرد: همین سخن علاوه بر ایجاد و تقویت حس مدیون بودن به ایثارگران، وظیفه همگان را در خصوص سنجش اعمال و کردار خود در رابطه با حفظ حرمت خون و زحمات آنان متذکر می‌شود.

* پویایی مملکت نتیجه زحمات امام راحل و ایثارگران است

در بخش دیگری از این مراسم رئیس شورای اسلامی شهر قزوین درجات والای معنوی ایثارگران را مزد از خودگذشتگی‌های آنان ذکر کرد و افزود: خدمات رسانی اعضای شورای شهر به شهروندان نوع دیگری از خدمت است و اگر صادقانه و خالصانه باشد نزد خداوند پاداش دارد اما گاهی همین مشغله‌ها موجب غفلت از حضور در مجالس ایثارگران و دیدار با آنان می‌شود.

عباس ظاهری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اقتدار امروز خود را مرهون رهنمودهای پیشوایی فرزانه و در مرحله بعد ایثارگری شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنان است.

ظاهری گفت: در حالی که سیاست‌های منفعلانه رژیم سابق سبب شده بود پیش از پیروزی انقلاب در خارج از کشور و حتی در بخش‌های غیردولتی آن کشورها شأن ایرانیان به اندازه برخی حیوانات هم نباشد امروز تمام دنیا شاهد هستند که بیش از 70 شهر در ایالات آمریکا علیه آن دولت و له ایران شعار دهند و این پویایی مملکت نتیجه زحمات امام راحل و ایثارگران است.

* مسئولان باید غفلت از ایثارگران را جبران کنند

شهردار قزوین به عنوان دیگر سخنران این نشست با تأکید بر اینکه دفاع مقدس برای کشور ایران یک حرکت الهی بود بیان کرد: اقدامات انجام شده در کشورهای دارای پیشینه مبارزاتی و جنگی به منظور حفظ ارزش‌های آن دوران و بسط و گسترش آن‌ها علی‌رغم نبود تفکرات دینی، نگاه‌های اسلامی و حرکات الهی در آن‌ها، قابل ستایش هستند و احداث بیمارستانی تخصصی در پاریس پس از جنگ جهانی دوم که امروز نیز با وجود گذشت 65 سال و در حالی که شاید هیچ یک از رزمندگان آن دوران زنده نباشند فعالیت می‌کند، نمونه‌ای از ارج نهادن به ایثار آنان است.

مسعود نصرتی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه و ارج نهادن به مقام ایثارگران در ایام پیروزی انقلاب، توجه به این قشر مهم و تأثیرگذار جامعه را امری ضروری دانست که در بسیاری مواقع از سوی مسئولان مورد غفلت واقع شده است و در این زمینه بر لزوم اجرای مستمر این برنامه‌ها به منظور ایجاد تلنگر و بهره‌گیری از این فرصت‌ها برای آیندگان تأکید کرد.

نصرتی تصریح کرد: شهرداری با هدف حفظ این ارزش‌ها و انتقال آن به نسل جدید آمادگی خود را جهت جبران هرچه سریعتر کوتاهی‌های انجام شده نسبت به ایثارگران قزوین اعلام می‌کند.

وی با اشاره به افتتاح معراج‌الشهدا در راستای رسیدن به اهداف یاد شده عنوان کرد: علاوه بر این تملک فضای لازم به منظور راه اندازی موزه دفاع مقدس در بوستان باراجین از طریق مشارکت شهرداری با اداره‌کل بنیاد شهید، انجام شده است که با بررسی، برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه مورد نیاز آن در آینده‌ای نه چندان دور احداث می‌شود.

شهردار قزوین ادامه داد: راه‌اندازی چنین مراکزی فرصتی است که از رهگذر آن می‌توان نمودی کوچک از ایثار این بزرگان را به تصویر کشید و با جمع‌آوری آثار مربوط به آن دوران یاد و خاطر آن روزگار را برای آیندگان نیز همیشه زنده و پاینده نگاه داشت.

نصرتی همچنین تعریف شرح وظیفه از سوی هر یک از دستگاه‌های مسئول و بخش‌های مختلف حوزه مدیریتی خود را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: توجه به این حوزه از طریق انجام کارهای تخصصی باید اولویت هر دستگاهی بوده و به شکلی انجام پذیرد که تنها مختص مناسبت‌ها نباشد.

وی انجام برنامه‌های بسیار بزرگتر از این قبیل مراسم‌ها را در برابر عظمت این شهیدان زنده ناچیز ذکر کرد و ادامه داد: با این حال سازمان فرهنگی ورزشی به عنوان نماینده شهرداری در امور فرهنگی موظف است با ادامه این روند از طریق مشارکت با نهادهای مرتبط هر آنچه که دارد در طبق اخلاص گذاشته و به ایثارگران شهر و استان قزوین تقدیم کند.

* خدمت به ایثارگران مقدس‌ترین رسالت‌هاست

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی هم اجرای این قبیل برنامه‌ها را تلنگری برای بازماندگان از قافله ایثار در دوران انقلاب و دفاع مقدس دانست و گفت: این انقلاب مدیون رهبری حکیمانه امام راحل و ایثارگران راه حق و آزادی است و به همین جهت خدمت به قشر ایثارگر مقدس ترین و با ارزش‌ترین رسالت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

سعید وزیری‌نژاد افزود: از همین رو این سازمان ارائه هرگونه خدمات به این قشر و یا انجام فعالیت‌هایی نظیر حمایت‌زا هیئت‌های مذهبی، کمک به مساجد و هر خدمتی که به حفظ برافراشتگی پرچم و ادامه دادن مسیر این ایثارگران بینجامد وظیفه ذاتی خود می‌داند.

* ایثارگران چراغ راه هدایت هستند

در بخش بعدی دیدار مدیران شهری و جانبازان قطع نخاعی، ایثارگران به بیان دغدغه‌های خود پرداختند که در جریان آن امیر پور‌کاظم جانباز 70 درصد قطع نخاعی در سخنانی از ایثارگران به عنوان چراغ راه تمام مسئولان و غیر مسئولان کشور یاد کرد و گفت: یکایک بازماندگان از قافله شهدا باید بر عهدی که با آنان بستند استوار بمانند چراکه آنان نفس خود را دادند تا دیگران نفس بکشند.

* انتظارات حداقلی ایثارگران تامین شود

سعید جدلیها از دیگر ایثارگران حاضر در این مراسم بود که در خصوص انتظارات حداقلی جامعه هم‌نوع خود گفت: اتفاقاتی نظیر احداث بیمارستان تخصصی در خارج از کشور بر حفاظت از افکار و ارزش‌های دوران جنگ لازم است اما از آنجا که ایران یک کشور در حال توسعه بوده و قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نباشد ایثارگران به برآورده شدن انتظارات حداقلی خود همچون مناسب‌سازی پیاده‌روها، بوستان‌ها، سینماها، مساجد و امامزاده‌ها و سایر مکان‌های عمومی شهر اکتفا می‌کنند.

جدلیها از بوستان شهدا به عنوان نمونه‌ای از بوستان‌های غیر قابل ورود و استفاده با ویلچر یاد کرد و با انتقاد از این مهم، خواستار رسیدگی به این وضع شد.

این کارشناس‌ارشد تاریخ در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر با اشاره به پیشینه تاریخی قزوین به عنوان شهری مذهبی که مبانی حکومت شیعی و صفویه در آن نهاده شده است گفت: متأسفانه تاکنون اقدام شاخصی در جهت شناساندن این پیشینه به مردم، رساندن قزوین به جایگاه واقعی خود و نیز جذب گردشگر به آن انجام نشده است و رسیدگی به این امور عزم جدی اعضای شورای شهر، شهردار و سایر مسئولان ذیربط را می‌طلبد.

وی همچنین با یادآوری بافت سنتی و قدیمی موجود در شهر خطاب به مسئولان حاضر در تالار مردم شورای شهر قزوین گفت: اقدامات ترافیکی اجرا شده در معابر شهر که غالبا هم در بافت سنتی آن انجام می‌شود در مواردی موجب بروز مشکلات عدیده ترافیکی می‌شود که امید است با برنامه‌ریزی و انجام مطالعات بیشتر پیش از اجرای طرح‌ها این شرایط بهبود یابد.

* صدا و سیما و رسانه‌ها برای شناساندن راه ایثارگران تلاش کنند

درخواست دیگر جانبازان قطع نخاع از نمایندگان خود در شورای شهر توجه بیشتر به شناساندن راه، اندیشه و افتخارات ورزشی و اجتماعی کنونی آنان در رسانه‌ها از جمله صدا و سیمای استان بود که صدیقه حکمت، عضو شورای شهر و همسر خلبان شهید عباس بابایی در پاسخ به آن اذعان کرد: تمامی مطالب عنوان شده از سوی ایثارگران به جا و شایسته بوده و اعضای شورای شهر و سایر مسئولان پذیرای نقدها و نصیحت‌های آنان هستند اما غفلت‌هایی که تاکنون در حق قشر ایثارگر روا داشته شده است شاید تا حدودی به نواقص فراوانی برگردد که در شهر خودنمایی می‌کند.

حکمت با تأکید بر اینکه پرونده این شهیدان زنده جامعه در دنیا هم نباید بسته شود خاطرنشان کرد: درخواست از مدیران صدا و سیمای استان به منظور تهیه برنامه‌هایی با حضور ایثارگران و بیان خاطرات، خواسته‌ها و نظرات آنان است تا از طریق آن جوانان امروز بیش از گذشته با اهداف عالی آنان آشنا شوند.

وی همچنین خواستار حمایت شهردار، رئیس و سایر اعضای شورای شهر، مدیران شهری، مدیرکل بنیاد شهید و سایر مسئولان ذیربط شد.

ظاهری همچنین مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی برای جانبازان را مورد تأکید قرار داد و افزود: در سالیان گذشته این امر به شکلی کاملا محسوس مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت اما در سال‌های اخیر شهرداری قزوین با برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار بحث مناسب‌سازی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی به اهمیت جدیت مدیران شهری در تسریع و بهینه‌سازی طرح‌های عمرانی و فرهنگی مرتبط با این بحث تأکید و تصریح کرد: نکته قابل ذکر در این زمینه رعایت مناسب سازی‌ها در ساخت و سازهای جدید مکان‌های همگانی شهری است که ضرورت آن احساس می‌شود اما پیگیری آن و سایر امور مربوطه نیازمند تشکیل گروه‌هایی است که مسئولان را بیش از پیش حساس کرده و امور را پیگیری نمایند.

رئیس دو دوره شورای اسلامی شهر قزوین شناساندن آرمان‌های ایثارگران به مردم و به ویژه نسل جوان را تنها راه رشد، توسعه و نجات جامعه کنونی دانست و اذعان کرد: جوانان کشور فطرت پاکی داشته و آمادگی پذیرش این آرمان‌ها را دارند و چنانچه تاکنون اهداف عالی این قشر آن طور که باید و شاید در جامعه اثرگذار نبوده‌اند مقصر مسئولان هستند.

مدح و ثنای ائمه اطهار (ع )، بیان خاطرات جانبازان و سرودهای جمعی با موضوع وطن از دیگر بخش‌های این دیدار بود.

در پایان این مراسم با اهدای تندیس، لوح تقدیر و سفر به عتبات عالیات برای جانبازان قطع نخاع استان و همسران آنان از سوی سازمان فرهنگی ورزشی و اداره کل بنیاد شهید استان از میهمانان ویژه صحن شورای اسلامی شهر قزوین تجلیل شد.

=============

گزارش از آسیه بهرامی 

=============

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول