اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بازرگانی سراب:

بازار سنگر سنتی اسلام است

خبرگزاری فارس: مدیر بازرگانی سراب گفت: بازار سنگر سنتی اسلام است و در تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی ایرانیان، اصناف و بازاریان نقش مهم و اساسی داشته‌اند.

بازار سنگر سنتی اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، داود رفیقی صبح امروز در همایش نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: معروف است که بازار سنگر سنتی اسلام است و روحانیت با اتحاد بازاریان در طول تاریخ و مخصوصاً در تاریخ ۲۰۰ ساله معاصر ایران بیشترین نقش را در تاریخ تحولات ایران داشته‌اند.

وی افزود: بازاریان با اتحاد با یکدیگر و همدلی با روحانیت در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته‌اند.

مدیر بازرگانی سراب به نقش اصناف در نهضت تنباکو اشاره کرد و گفت: شاید نقش بازاریان در مخالفت همه‌جانبه با حکومت در نهضت تنباکو از همه اقشار مشخص‌تر باشد و حتی فتوای میرزای شیرازی نیز معلول شرایط سیاسی و اجتماعی بود که بازار و تجار نقش اساسی در این وضعیت سیاسی اجتماعی داشتند.

رفیقی افزود: نهضت تنباکو که برای نخستین بار در تاریخ ایران، حکومت نتوانست به دلیل مخالفت مردم آنچه را که می‌خواست و اراده می‌کرد، انجام دهد، بدون تردید این یک نقطه عطف در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران بود.

مدیر اداره بازرگانی شهرستان سراب گفت: از دیگر علل اهمیت بازار می‌توان به استقلال شغلی آنان اشاره کرد، چرا که بازاریان تأمین‌کننده نیاز ضروری مردم هستند و هر چند تصمیمات اقتصادی، سیاسی دولت‌ها بر بازار تأثیر منفی داشته باشد و حکومت‌ها به انواع مختلف از قدرت بازار بکاهند اما باز مردم نیازمند بازار هستند و قدرت استقلال بازار از دولت حفظ می‌شود، آنها خوداشتغال هستند و به ندرت از نظر مالی به دولت وابسته‌اند.

رفیقی به نقش اصناف در ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و افزود: بازاریان  یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین گروه‌های اجتماعی هستند که در تأسیس و فعالیت جبهه ملی و جنبش ملی کردن صنعت نفت مشارکت و تاثیر غیرقابل انکار داشته‌اند و دکتر مصدق که در این قضیه نقش مهم و اساسی داشت نماینده بازاریان در مجلس بود. 

مدیر بازرگانی سراب به نقش اصناف در قیام 15 خرداد سال 1342 اشاره کرد و افزود: در قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و مبارزه با انقلاب سفید شاه و اصلاحات ارضی که علما به ویژه حضرت امام خمینی (ره) مبارزه‌ای آشکار علیه دستگاه حکومتی آغاز و هدایت می‌کردند بازاریان نیز مثل قبل حامیان قدرتمند آنها بودند.

رفیقی تصریح کرد: در این جریانات بود که جرقه‌های انقلاب زده شد، بازاریان به طور گسترده حامی روحانیت و مخصوصاً امام خمینی بودند و به شکل‌های مختلف از جمله تعطیلی، حمایت و طرفداری خود را از علما و مبارزه با شاه ادامه دادند.

مدیر اداره بازرگانی شهرستان سراب به نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: بازاریان علاوه بر تعطیلی بازارها و حمایت از ائتلاف‌های ضد حکومتی و در اختیار گذاشتن محیط کسب و کار و داد و ستد خود بر انقلابیون، بزرگ‌ترین پشتوانه مالی انقلاب به حساب می‌آمدند تا جایی که حدود 80 درصد نیازهای مالی روحانیون را تأمین می‌کردند.

رفیقی، وحدت و همدلی بازاریان را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: شاید یکی از علل موفقیت بازاریان به خاطر نوع ساختار آن عدم توانایی نفوذ، جاسوسان و نیروهای امنیتی بود و کمتر بازار دچار تفرقه و اختلاف نظرهایی که موجب کاهش تأثیرگذاری و جدا شدن از روحانیت بود شده‌اند.

مدیر اداره بازرگانی سراب از نقش سازنده و حمایتی بازار در هشت سال دفاع مقدس تجلیل و اظهار امیدواری کرد که اصناف و بازاریان در دو مناسبت مهم پیش رو در سال 90 مثل گذشته حضور تاثیرگذار داشته باشند و قطعاً با توجه به انواع توطئه‌های استکبار جهانی و شرایط و موقعیت خاص منطقه خاورمیانه و مطرح کردن بحث ادامه تحریم‌ها بر علیه ایران اسلامی انتظار می‌رود که در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن و همچنین نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصناف و بازاریان همچون گذشته پیشرو و در صف اول حضور دشمن‌شکن داشته باشند.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول