به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، داود رفیقی صبح امروز در همایش نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: معروف است که بازار سنگر سنتی اسلام است و روحانیت با اتحاد بازاریان در طول تاریخ و مخصوصاً در تاریخ ۲۰۰ ساله معاصر ایران بیشترین نقش را در تاریخ تحولات ایران داشتهاند.
وی افزود: بازاریان با اتحاد با یکدیگر و همدلی با روحانیت در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشتهاند.
مدیر بازرگانی سراب به نقش اصناف در نهضت تنباکو اشاره کرد و گفت: شاید نقش بازاریان در مخالفت همهجانبه با حکومت در نهضت تنباکو از همه اقشار مشخصتر باشد و حتی فتوای میرزای شیرازی نیز معلول شرایط سیاسی و اجتماعی بود که بازار و تجار نقش اساسی در این وضعیت سیاسی اجتماعی داشتند.
رفیقی افزود: نهضت تنباکو که برای نخستین بار در تاریخ ایران، حکومت نتوانست به دلیل مخالفت مردم آنچه را که میخواست و اراده میکرد، انجام دهد، بدون تردید این یک نقطه عطف در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران بود.
مدیر اداره بازرگانی شهرستان سراب گفت: از دیگر علل اهمیت بازار میتوان به استقلال شغلی آنان اشاره کرد، چرا که بازاریان تأمینکننده نیاز ضروری مردم هستند و هر چند تصمیمات اقتصادی، سیاسی دولتها بر بازار تأثیر منفی داشته باشد و حکومتها به انواع مختلف از قدرت بازار بکاهند اما باز مردم نیازمند بازار هستند و قدرت استقلال بازار از دولت حفظ میشود، آنها خوداشتغال هستند و به ندرت از نظر مالی به دولت وابستهاند.
رفیقی به نقش اصناف در ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و افزود: بازاریان یکی از تأثیرگذارترین و بزرگترین گروههای اجتماعی هستند که در تأسیس و فعالیت جبهه ملی و جنبش ملی کردن صنعت نفت مشارکت و تاثیر غیرقابل انکار داشتهاند و دکتر مصدق که در این قضیه نقش مهم و اساسی داشت نماینده بازاریان در مجلس بود.
مدیر بازرگانی سراب به نقش اصناف در قیام 15 خرداد سال 1342 اشاره کرد و افزود: در قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و مبارزه با انقلاب سفید شاه و اصلاحات ارضی که علما به ویژه حضرت امام خمینی (ره) مبارزهای آشکار علیه دستگاه حکومتی آغاز و هدایت میکردند بازاریان نیز مثل قبل حامیان قدرتمند آنها بودند.
رفیقی تصریح کرد: در این جریانات بود که جرقههای انقلاب زده شد، بازاریان به طور گسترده حامی روحانیت و مخصوصاً امام خمینی بودند و به شکلهای مختلف از جمله تعطیلی، حمایت و طرفداری خود را از علما و مبارزه با شاه ادامه دادند.
مدیر اداره بازرگانی شهرستان سراب به نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: بازاریان علاوه بر تعطیلی بازارها و حمایت از ائتلافهای ضد حکومتی و در اختیار گذاشتن محیط کسب و کار و داد و ستد خود بر انقلابیون، بزرگترین پشتوانه مالی انقلاب به حساب میآمدند تا جایی که حدود 80 درصد نیازهای مالی روحانیون را تأمین میکردند.
رفیقی، وحدت و همدلی بازاریان را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: شاید یکی از علل موفقیت بازاریان به خاطر نوع ساختار آن عدم توانایی نفوذ، جاسوسان و نیروهای امنیتی بود و کمتر بازار دچار تفرقه و اختلاف نظرهایی که موجب کاهش تأثیرگذاری و جدا شدن از روحانیت بود شدهاند.
مدیر اداره بازرگانی سراب از نقش سازنده و حمایتی بازار در هشت سال دفاع مقدس تجلیل و اظهار امیدواری کرد که اصناف و بازاریان در دو مناسبت مهم پیش رو در سال 90 مثل گذشته حضور تاثیرگذار داشته باشند و قطعاً با توجه به انواع توطئههای استکبار جهانی و شرایط و موقعیت خاص منطقه خاورمیانه و مطرح کردن بحث ادامه تحریمها بر علیه ایران اسلامی انتظار میرود که در راهپیمایی یومالله 22 بهمن و همچنین نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصناف و بازاریان همچون گذشته پیشرو و در صف اول حضور دشمنشکن داشته باشند.
انتهای پیام/ح10/چ3000