اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی مساجد دوره سلجوقی توسط هیئت مشترک ایرانی ـ آلمانی‌

خبرگزاری فارس: گنبدخانه‌های تعدادی از مساجد دوره سلجوقی توسط هئیت ایرانی ـ آلمانی مستندنگاری می‌شود.

بررسی مساجد دوره سلجوقی توسط هیئت مشترک ایرانی ـ آلمانی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه بامبرگ آلمان تعدادی از مساجدی که در یک دوره 150 ساله شکل گرفته‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

پروژه مطالعات و بررسی گنبدهای سلجوقی به عنوان یک طرح پژوهشی در پژوهشکده ابنیه و بافت مطرح و در شورای پژوهشی به تصویب رسید تا گروهی از این پژوهشکده و گروهی از دانشگاه بامبرگ به طور مشترک فاز نخست این مطالعه را در بهمن ماه جاری آغاز کنند.

گنبد مسجد جامع گلپایگان نخستین مسجد مورد مطالعه است که با روش لیزر اسکن و اقدامات تکمیلی چون برداشت دستی و مشاهدات مستقیم مستند‌سازی می‌شود.

از دیگر مساجد مورد مطالعه در این پروژه مساجد جامع اردستان، ارومیه، بروجرد، زواره، سجاس، قروه، قم، مرند، سین (اصفهان) و گنبدهای شمالی و جنوبی مسجد جامع اصفهان و مسجد جامع برسیان (اصفهان) و حیدریه قزوین هستند.

لازم به ذکر است با مطالعات پیشرو در سال‌های آینده، می‌توان این شیوه از مستندنگاری را به بناهای دیگر مناطق و دوره‌ها نیز گسترش داد و برای پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به دوره‌بندی ساختاری بناهای مذکور می‌توان از روش صدایابی باستان‌شناسی استفاده کرد.

اعضای تیم فنی دانشگاه بامبرگ در این پروژه پروفسور دکتر لورنز کورن (مدیر گروه)، مهندس کریستین فوکس (مستندنگاری و تحلیل در محل)، مهندس یاسمین بدر (مستندنگاری و تحلیل لیزر اسکن در محل)، کورش رشیدی (معاون برنامه‌ریزی و سازماندهی مستندنگاری در محل و طراحی) هستند.

به گزارش فارس، نزدیک به سه سال است که پژوهشگاه میراث فرهنگی در شیراز مستقر شده و فعالیت های خود را در سطح کشور ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول