اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کرمان اعلام کرد

اصلاح آبیاری کرمان نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان گفت: 30 درصد از منابع آبیاری کشاورزی در استان کرمان در حین انتقال از بین می‌رود و برای اصلاح کانال‌های آبیاری نیز 400 میلیارد تومان هزینه لازم است.

اصلاح آبیاری کرمان نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان جواد کمالی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین سمینار سراسری آبیاری و کاهش تبخیر در کرمان اظهار داشت: برگزاری این نشست‌ها و این همایش‌ها برای کشور و استان کرمان بسیار مهم و ضروری است.

کمالی افزود: در این همایش باید راهکارهایی برای نجات کشور از خشکسالی ارائه شود.

وی تصریح کرد: هر مشکلی که جامعه بشری دارد از خود انسان‌ها نشأت می‌گیرد و بیندیشیم که کمبود آب مشکلی طبیعی است و یا عدم تدبیر در مصرف آب در نظام جهانی وجود دارد.

کمالی گفت: توسعه بدون تدبیر و اندیشه در راستای گسترش جامعه جهانی انسان‌ها را دچار مشکلات و چالش‌های گوناگونی می‌کند.

وی ابراز داشت: تمام کائنات از آب تشکیل شده و حیات همه جامعه بشری و آفرینش از آب و محور توسعه نیز آب است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان ابراز داشت: 64 آیه در قرآن در مورد آب مطرح شده است و باید تمام آن‌ها بررسی شوند و می‌توان، توسط آن‌ها در آباد کردن جهان مدیریت درستی به کار برد و همه باید برای حل مشکلات دست در دست هم دهیم.

کمالی افزود: دچار کفران نعمت شده‌ایم و بزرگ‌ترین کفران نعمت را در زمینه نابودی منابع آبی انجام داده‌ایم و تاکنون نتایج عملی درستی برای مدیریت صحیح از آب به دست نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم مسلمان ایران باید در زمینه مصرف آب در حوزه‌های گوناگون صرفه‌جویی کنند تا بتوان بخشی از مشکلات را رفع کرد.

کمالی اذعان داشت: افزایش تعداد مقالات در دوره‌های مختلف این سمینار نشان‌دهنده افزایش تولید علم در کشور است و در زمینه علم رتبه اول منطقه را داریم.

وی گفت: استان کرمان به عنوان منطقه‌ای کویری مطرح است و یک ششم متوسط جهانی بارندگی دارد و باید راه‌های مناسبی برای حل این مشکل ارائه و تدوین شود و بر اساس مشکلات ناشی از خشکسالی برنامه‌ریزی مدیریتی انجام شود.

کمالی تصریح کرد: 30 درصد از منابع آبیاری کشاورزی در استان کرمان در حین انتقال از بین می‌رود و نکته بسیار مهمی است و بیلان استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی استان منفی و برای اصلاح کانال‌های آبیاری نیز 400 میلیارد تومان هزینه لازم داریم.

وی با اشاره به اینکه راندمان استفاده آب در استان کرمان 35 درصد است، اذعان داشت: استفاده نادرست از منابع آبی نوعی ناسپاسی به درگاه خداوند است.

کمالی افزود: دولت 85 درصد هزینه‌های سیستم‌های آبیاری مکانیزه را پرداخت می‌کند و تاکنون حدود 60 درصد سطح زیر کشت استان کرمان زیر حمایت این طرح قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اگر از منابع آب موجود استفاده بهینه داشته باشیم، می‌توانیم سطح زیر کشت استان را 2.5 برابر و میزان محصولات را حدود سه برابر افزایش دهیم.

کمالی خاطرنشان کرد: مسئولان استان کرمان آمادگی کامل را برای حمایت و پشتیبانی از طرح‌ها و مقالات ارائه شده پژوهشگران دارند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول