اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

افزایش 51 درصدی بارندگی‌ها در استان زنجان/سد تالوار آماده آبگیری است

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: میزان بارندگی‌ها در استان زنجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51 درصد افزایش یافته است.

افزایش 51 درصدی بارندگی‌ها در استان زنجان/سد تالوار آماده آبگیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امیر حمید‌نیا ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: میزان بارندگی در استان زنجان طی سال جاری نسبت به دوره بلند مدت هفت درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه 883 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در استان زنجان است، خاطر نشان کرد: این میزان 4.77 درصد از مجموع اراضی کشور را شامل می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه 162 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان به صورت سطحی آبیاری می‌شوند، اضافه کرد: حدود دو درصد از اراضی استان به صورت سطحی و با روش‌های سنتی و نوین آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه 83.3 درصد از سطح آبی استان شامل حوزه رود قزل اوزن است، ادامه داد: 14.7 درصد از مجموع سطح آب‌های استان شامل حوزه مرکزی (ابهر رود و خر رود) و دو درصد نیز شامل حوزه دریاچه ارومیه است.

حمید نیا با اشاره به اینکه میزان آب ورودی از سایر حوزه‌ها و استان‌های دیگر به حوزه قزل اوزن 2.09 میلیارد متر مکعب اعلام شده است، تصریح کرد: میزان مصرف در سطح استان 1.09 میلیارد مکعب برآورد شده است.

وی به تولید 2 میلیارد و 64 میلیون متر مکعب آب در سطح استان زنجان اشاره کرد و افزود: میزان آب‌های خروجی از تولیدات در استان نیز یک میلیارد و 25 میلیون متر مکعب اعلام شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان تصریح کرد: میزان آب خروجی استان زنجان در حوزه گیلوان 3 میلیارد و 34 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه 144 پروژه آب منطقه‌ای در استان زنجان وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر 44 طرح مطالعاتی و 10 طرح در حال اجرا در استان وجود دارد.

حمید نیا با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی موجود در استان زنجان برای 26 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، یادآور شد: طرح‌های در دست اجرا نیز برای 22 هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 357 میلیون متر مکعب آب در استان زنجان از طریق طرح‌های در حال بهره‌برداری مهار می‌شود، اظهار داشت:  308 میلیون متر مکعب از طریق طرح‌های مطالعاتی و 870 میلیون متر مکعب نیز از طریق طرح‌های در دست اجرا مهار می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان افزود: در مجموع یک میلیارد و 535 میلیون متر مکعب آب در استان زنجان مهار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استان زنجان در زمینه سدسازی به خودکفایی رسیده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مسائل فنی و اجرایی سدها توسط متخصصین داخلی صورت می‌گیرد و نیازی به متخصصان خارجی نیست.

حمید نیا با اشاره به اینکه سد تهم، گلابر و کینه‌ورس به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: مراش، بعثت، تالوار، میرزا خانلوی 2 و مشمپا نیز از جمله سدهای در دست احداث استان زنجان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سد تالوار آماده آبگیری است، ادامه داد: تاکنون 100 میلیارد تومان برای احداث سد تالوار هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان به سد کینه‌ورس اشاره کرد و گفت: با توجه به صرف هزینه 38 میلیارد تومان برای این سد، اعتبار مورد نیاز به منظور اتمام پروژه 17 میلیارد تومان اعلام شده است.

وی همچنین با اشاره به سد گلابر تصریح کرد: هزینه صرف شده در این سد 67 میلیارد تومان برآورد شده است، که 7 میلیارد تومان نیز برای این پروژه مورد نیاز است.

حمید نیا با بیان اینکه طرح‌های در دست بهره‌برداری آبی 32 هزار هکتار از اراضی استان زنجان را زیر پوشش قرار می‌دهد، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درصدد اتمام طرح‌ها در زمان مقرر هستیم.

وی میزان بدهی‌های شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان را 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با تعامل مناسب با پیمانکاران، وجود این بدهی موجب تعطیلی پروژه‌ها نشده است و همه طرح‌ها در زمان مقرر انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان از نظر دریافت اعتبارات وضعیت خوبی دارد، اضافه کرد: در حال حاضر استان از این نظر در رتبه پنجم کشور قرار دارد و اعتبارات تخصیص یافته به پروژه‌های آب منطقه‌ای افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میزان اعتبارات شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان طی سال جاری 137 میلیارد تومان است، افزود: اعتبار مورد نظر برای سال آینده نیز 175 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول