اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت میراث فرهنگی

راه‌شاهی هخامنشیان در کهگیلویه و بویراحمد مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش‌هایی از جاذبه تاریخی راه‌شاهی دوره هخامنشیان در این استان مرمت می‌شود.

راه‌شاهی هخامنشیان در کهگیلویه و بویراحمد مرمت می‌شود

علیرضا ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بی‌نظیری است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: این استان در سه حوزه مرتبط با این اداره‌کل حرف‌های زیادی را در کشور و حتی دنیا برای گفتن دارد که بهره‌گیری از این ظرفیت اقتصادی مهم در دستور جدی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: راه باستانی گردنه الله‌اکبر نمونه‌ای از این جاذبه‌های تاریخی است که در کنار دیگر جاذبه‌های مذهبی این استان ظرفیت پذیرش گردشگران بسیاری را دارد و به همین لحاظ، مرمت آن در برنامه این اداره‌کل قرار دارد. 

 ایزدی ادامه داد: این راه باستانی بقایایی از یک راه سنگفرش شده در مسیر جاده قدیم گچساران به استان‌های فارس و خوزستان در گردنه الله‌اکبر قرار دارد که به راحتی می‌توان آن را در اطراف جاده رؤیت کرد.

وی تصریح کرد: عرض این جاده سنگفرش شده دو تا پنج متر بوده که برای کلی آن شمالی جنوبی است.

این مسئول در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گردنه الله‌اکبر یکی از بی‌نظیرترین آثار بر جای مانده از تاریخ این استان است که گردشگران داخلی و خارجی را مبهوت خود می‌کند، یادآور شد: این جاذبه ارزشمند مسیری باستانی است که هم‌اکنون بخش اندکی از آن باقی مانده که تلاش می‌شود با تامین اعتبارات بخش‌هایی از آن مرمت شود.

این دانش‌آموخته حوزه گردشگری عنوان کرد: مورخان یونانی در کتب مختلف از این مسیر به عنوان راه‌شاهی هخامنشی یاد کرده‌اند که در سرتاسر قلمرو هخامنشیان با یک سامانه ارتباطی یکپارچه کشیده شده بود.

ایزدی ابراز داشت: بی‌تردید به مثابه سال‌های گذشته راه باستانی گردنه الله‌اکبر نگاه بسیاری از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ را به خود معطوف خواهد کرد که در این راستا برنامه‌های متعددی را برای معرفی و احیاء آن خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بخش‌هایی از جاذبه تاریخی راه‌شاهی دوره هخامنشیان در این استان مرمت می‌شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: راه باستانی گردنه الله‌اکبر، راهی به قدمت دو هزار سال بوده که همچنان باشکوه فراوان در استان کهگیلویه و بویراحمد پابرجا باقی مانده است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول