اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس بر همایش مداحان کاشان و آران و بیدگل

از اشک مداحان تا مداحی مسئولان

خبرگزاری فارس: اشک مداحان و مداحی برخی مسئولان از جمله حاشیه‌های جالب همایش مداحان کاشان و آران و بیدگل بود.

از اشک مداحان تا مداحی مسئولان

به‌گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، همایش مداحان شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل که در سالن شهدای پاسدار ناحیه مقاومت بسیج کاشان برگزار شد با حاشیه‌های جالبی روبه‌رو شد که در متن زیر به آنها می‌پردازیم:

* در ما غرور طلحه‌کشی پا گرفته است

شعرخوانی محمود شریفی شاعر و مداح برجسته کاشانی در ابتدای این همایش یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های این مراسم را به وجود آورد آنجا که شعر خود را با این بیت شروع کرد:

«در ما غرور طلحه‌کشی پا گرفته است     وقتی زبیر خرده به مولا گرفته است»

«اینجا که کوفه نیست که تنها شود علی   این سرزمین طنین اتأنا گرفته است»

«خفاش‌های خسته سرخورده از طلوع       خورشید بر بلند بقا جا گرفته است  »

«آن پیر مشرقی که طلوع ولایت است        مهرش هماره نقش بر دل‌ها گرفته است»

«با سامری بگوی که موسی عشق ما           تأیید از خدای تعالی گرفته است»

«یا اشعری دچار تغافل شده است باز         یا غفلتش مسیر تماشا گرفته است»

«گو چشم بسته باز کند خوب بنگرد            کاین قوم می ز جام تولی گرفته است»

«بین خمین و خامنه دیوار و مرز نیست         لبیک ما حریم زبان را گرفته است»

*پیرغلامان و نوکران جوان

یکی از صحنه‌های جالب این همایش تقابل استادان و پیرغلامان با مداحان جوان و جویای نام بود که سمفونی موزونی از تجربه و جوشش را به هر بیننده‌ای عرضه می‌کرد و با تصاویری چند، متانت کهنسالی را با شور جوانی ترکیب می‌کرد و آلبومی از اخلاص و عشق را به تو هدیه می‌داد.

*همنوایی سوزناک مداحان

در قسمتی از برنامه مجری برنامه از مداحان حاضر خواست تا حاضران ابیاتی را با هم زمزمه کنند و آنها نیز اینگونه آغاز کردند:«صل‌الله علیک یا ثارالله  سلام علی یا ابا عبدالله»و سپس بعد از گذر از ابیاتی چند، روی بیتی توقف کردند و از سوز جان فریاد زدند:«من از کودکی عاشقت بوده‌ام قبولم نما گرچه آلوده‌ام»و چند بار نیز آن را با نوای حزن‌انگیز تکرار کردند گویی انگار نمی‌توانند با این بیت محبوب وداع گویند.

* مداحی یک مسئول

یکی دیگر از لحظات زیبای این مراسم مداحی مسئول کانون بسیجیان در این مراسم بود که نشان می‌داد غیر از مسئولیت اجرایی مهارت خاصی نیز در زمینه مداحی دارد تا جایی که توانست فضای حاکم بر جلسه را دگرگون سازد.

*مداحان نیز گریستند

در این جلسه شورانگیز چشم‌هایی را می‌دیدی که چون چشمه جوشان رودهایی از احساس و ارادت را در پهنه صورت‌ها روان می‌کردند آری این دیدگان کسانی است که تا دیروز خود مأمور آن بودند تا با سوز دل خود ساز دل‌های عاشقان ثارالله را کوک کنند و دیدگان آنان را با شور و شعور حسینی تر سازند.

آری برای اینان مصیبت غریب دشت نینوا هیچ‌گاه عادی نمی‌شود گرچه خود شاید دارای گنجینه‌هایی از اشعار و ابیات عاشورایی باشند اما همواره خود را در برابر سکه حب اهل بیت(علیهم‌السلام)فقیر می‌پندارند.

* میزگردهای سرپایی

در پایان مراسم نیز گروهی دور آقای مسئول جمع شدند و از مشکلات و دغدغه‌های خود سخن گفتند و وی نیز با حوصله پاسخ تک تک آنان را می‌داد و در سویی دیگر همکاران که فرصتی برای تجدید دیدار یافته بودند گوشه‌ای پیدا کرده و با هم به گفت‌وگو پرداختند و خلاصه هر طرف پر بود از این میزگردهای سرپایی!.

* پایان خوش

در پایان مراسم نیز مداحان و نوحه‌خوانان کاشانی و آران و بیدگلی بر سر خوان اباعبداالله حاضر شدند تا همچون بقیه ایام سال که از سفره پربرکت سالار شهیدان بهره‌مند هستند از طعام شفابخشش متنعم گردند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول