اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای کاهش آلودگی هوا

معاینه فنی خودرو‌ها جدی گرفته شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا معاینه فنی خودرو‌ها جدی گرفته شود و در برخی از موارد بدون مراجعه خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی برای آنها برگه معاینه فنی صادر شده است.

معاینه فنی خودرو‌ها جدی گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد واد محمدی‌زاده در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: مسائل محیط زیست گستره وسیعی را شامل می‌شود و محیط زیست موضوعی فرابخشی است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به حوزه محیط زیست در مجموعه مدیریتی استان جدی گرفته شده است، اضافه کرد: از تمام ظرفیت‌های موجود در اصفهان برای برطرف شدن مسائل زیست محیطی به صورت مناسب استفاده می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه این سازمان در جایگاه نظارتی و راهبری فعالیت می‌کند، تصریح کرد: عاملیت و اجرای مباحث زیست محیطی نیز برعهده دستگاه‌های متعددی قرار دارد و حاصل تمام مجموعه‌های فعال در این زمینه حفظ محیط زیست است.

وی به اهمیت کاهش آلایندگی هوای اصفهان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر موضوع کاهش آلایندگی هوا یک چالش جهانی است، به ویژه مباحث مربوط به تغییر اقلیم و تغییر آب و هوا اهمیت بسیاری دارد.

محمدی‌زاده با اشاره به تغییر اقلیم‌ها در زمان حاضر تاکید کرد: در حال حاضر رفتار آسمان نیز در نحوه، زمان، حجم و شیوه بارش‌ها متفاوت شده و دمای زمین حدود دو درجه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه باید متناسب با اقتضائات اقلیم مجموعه مسائل حوزه محیط زیست را مدیریت کنیم، ادامه داد: این موضوع به بازنگری بر روی سیاست‌ها، روش‌های اجرایی و راهبردی نیاز دارد و آلایندگی هوا به نوعی بازتابی از جهان صنعتی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در گذشته لندن آلوده‌ترین شهر دنیا بوده است، بیان داشت: البته هنوز در هیچ نقطه‌ای از کشور مطالعه‌ای در زمینه وقوع مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا صورت نگرفته است و آلودگی هوا به عنوان عاملی برای تشدید‌ کننده و تسریع ‌کننده بیماری در مقابل بیماران آسیب‌پذیر به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا سلامتی را تهدید می‌کند اما میزان آن مشخص نیست، گفت: امروز لندن از شهر‌های پاک موجود در دنیا محسوب می‌شود و 20 سال گذشته آلودگی هوا در مکزیک مهم‌ترین مسئله بوده است.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر دهلی‌نو، پکن و بسیاری از کشور‌های دیگر از آلودگی هوا رنج می‌برند، اظهار داشت: آلودگی هوا موضوعی نیست که دنیا آن را تجربه نکرده باشد و آلودگی هوا از مسائل قابل برطرف شدن به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا به یک عزم ملی و اراده عمومی و جمعی نیازمند است، اضافه کرد: طرح کاهش آلایندگی هوا طی چند سال گذشته در تهران آغاز شده است و این طرح در برخی از بخش‌ها موفق و در برخی از بخش‌ها نا‌موفق بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: به صورت نهایی طرح جامع شهر‌های کشور تهیه شد و مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و سال‌جاری نخستین سال اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه به غیر از تهران شهر‌هایی مانند اراک، اصفهان، کرج، رشت، اهواز و تبریز برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته‌اند، افزود: براساس این طرح برخی از تعهدات یا به عبارتی نقشه راهی برای تحقق این موضوع به صورت ملی تصمیم‌گیری شده است.

محمدی‌زاده با اشاره به اهمیت از رده خارج کردن خودرو‌های اسقاطی شامل موتور‌سیکلت، سواری و کامیون‌ها تاکید کرد: نو‌سازی ناوگان کامیون‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد و تا سال گذشته استاندارد‌های تولید کامیون در کشور وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد موتور‌سیکلت نیز در کشور وجود نداشته است، ادامه داد: یک موتور‌سیکلت اسقاطی به اندازه 26 خودروی 206 آلایندگی دارد و در حال حاضر نگرانی کشور از ناحیه موتور‌سیکلت‌ها به مراتب بیشتر از خودرو‌های سواری است.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: حمل و نقل عمومی در اولویت قرار گرفته است و تاکسی‌های با عمر بالای 10 سال نباید در سطح شهر فعالیت کنند.

وی به ضرورت گاز‌سوز شدن تمامی تاکسی‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: امروز این موضوع به صورت جدی دنبال شده و به صورت تقریبی در حال نهایی شدن است.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک عمر خودرو‌ها برای نو‌سازی ناوگان حمل و نقل ارائه می‌شود، اظهار داشت: از شبکه بانک‌ها نیز سهمیه‌ای برای این موضوع به استان‌ها اختصاص داده می‌شود و این منابع به سوی نو‌سازی ناوگان‌های موجود در استان‌ها حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه براساس این موضوع نیروی انتظامی نیز از تردد‌های خودرو‌های فرسوده در سطح شهر جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: طی پنج سال آینده باید ناوگان فرسوده حمل و نقل شهر نو‌سازی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه معاینه فنی خودرو‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: مراکز معاینه فنی در سطح شهر ایجاد شده‌اند اما مأموران مستقر در این مراکز نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و این افراد باید به معاینه فنی خودرو‌ها به صورت جدی نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از موارد بدون مراجعه خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی برای آنها برگه معاینه فنی صادر شده است، ادامه داد: نیروی انتظامی باید در صورت نداشتن معاینه فنی خودرو‌ها آنها را متوقف کند و در این زمینه تفاوتی میان خودرو‌های دود‌زا و غیر‌ دود‌زا وجود ندارد.

محمدی‌زاده با اشاره به هدف‌گذاری صورت گرفته در زمینه حمل و نقل عمومی تاکید کرد: براساس این هدف‌گذاری هر ساله باید حمل و نقل عمومی پنج درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه منابع مورد نیاز برای حمل و نقل عمومی باید تأمین شود، افزود: این هدف‌گذاری بلند پروازانه است اما کاهش و کنترل آلودگی هوا به تحقق افزایش حمل و نقل عمومی نیاز دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان داشت: ترافیک موجود در سطح شهر نیز باید توسط دوربین‌های هوشمند مدیریت شود و باید پلیس پشتوانه ابزار‌های الکترونیکی در این زمینه باشد.

وی به افزایش کیفیت سوخت در تهران، شازند و برخی از شهر‌های کشور اشاره کرد و گفت: در آینده نیز در اصفهان، تبریز، بندرعباس و کرمانشاه نیز سوخت با‌کیفیت تولید می‌شود.

محمدی‌زاده اظهار داشت: وزارت نفت باید سوخت پاک اتوبوس‌های اصفهان را نیز تأمین کند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول