اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کم‌توجهی به بهداشت چالش اصلی حوزه درمان است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چالش اساسی در بخش درمان، کم توجهی در حوزه بهداشت عمومی جامعه است.

کم‌توجهی به بهداشت چالش اصلی حوزه درمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا سعیدی عصر امروز در نشست خبری ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالن اجتماعات مرکزی حوزه ریاست واقع در شهرک دانش و سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توجه به ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی، تغذیه سالم، کنترل آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین آب سالم و پاک از نشانه‌های توجه و کنترل حوزه بهداشت است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نبود توجه کافی به مباحث حوزه بهداشت سبب ایجاد چالش‌های اساسی در زمینه درمان و بالا رفتن هزینه‌های درمانی و افزایش مدت زمان درمان بیماری‌ها می‌شود.

وی ابزار اصلی حل چالش بهداشتی را آموزش عنوان کرد و ادامه داد: آموزش همگانی بهترین و اصلی‌ترین راهکار حل چالش و شکاف در حوزه بهداشت است و رسانه‌ها به عنوان سردمدار بخش اطلاع رسانی و آموزش، باید در اصلاح الگوی بهداشتی جامعه اثرگذار باشند.

فوق تخصص نوزادان در توضیح این مطلب افزود: سرمایه‌گذاری و توجه رسانه‌ها در بخش بهداشت و معرفی اقدامات مناسب بهداشتی و اثرات آن بر روی  افراد می‌تواند تا حد زیادی در بهداشت عمومی و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها مؤثر واقع شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با خانه‌های بهداشت اظهار داشت: در حدود 20هزار خانه بهداشت درسطح کشور فعال است که از این تعداد، 960 خانه بهداشت در خراسان رضوی در حال ارائه خدمات بهداشتی بوده که به همت معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی و همچنین استانداری خراسان رضوی و بسیج سازندگی استان، 127 خانه بهداشت دیگر در خراسان رضوی در دست اقدام و افتتاح است.

سعیدی ادامه داد: در سال جاری ضمن بهسازی و تجهیز برخی مراکز بهداشتی استان، مرکز شماره پنج بهداشت مشهد نیز در شهرک مصطفی خمینی افتتاح شده است که این مرکز جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر را زیرپوشش خدمات بهداشتی خود قرار می‌دهد.

وی افتتاح آزمایشگاه رفرانس سل در مشهد را از اقدامات بسیار خوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه خدمات بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: این آزمایشگاه در سال جاری به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان دکتر شریعتی و همچنین به کمک صندوق جهانی افتتاح و به منظور ارتقای خدمات درمانی و تشخیصی به بیماران به عنوان یکی از مجهزترین مراکز معتبر تخصصی کشور و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول فعالیت است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این بخش علاوه بر بیماران خراسان رضوی به بیماران دیگر استان‌های شرق کشور از جمله خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، سیستان و بلوچستان و سمنان نیز خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

فوق تخصص نوزادان در ارتباط با دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال جاری اظهار داشت: خراسان رضوی در حوزه بهداشت در حدود 16هزار داوطلب سلامت داشته که این تعداد توانایی ارائه پوشش خدماتی به جمعیتی در حدود دو میلیون نفر را دارند.

وی ادامه داد: برگزاری همایش کشوری روز جهانی بهورز، اجرای غربالگری کامل تیروئید، اجرای غربالگری کامل دیابت برای جمعیت روستایی، کاهش ابتلا به بیماری سالک و همچنین کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران در حین زایمان از 22 مورد به 10 مورد در 9 ماهه سال جاری از اقدامات مثبت حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد محسوب می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با اقدامات انجام شده در سال جاری در راستای بهداشت محیط اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارهای 9ماهه اول سال 90، در سال جاری تعداد 212هزار مورد بازدید در حوزه بهداشت محیط انجام شده است که طی آن 14 هزار نفر به دادگاه معرفی شدند و 779 مورد تعطیلی مغازه و 919 نفر دوره گرد معرفی و با آن‌ها برخورد شده است.

سعیدی در بحث شاخصه‌های عملکردی حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: بحث HIV و ایدز در بحث شاخصه‌های عملکردی این حوزه مطرح است که در این زمینه آمار استان خیلی بالا نبوده و حدود 470 مورد HIV مثبت گزارش شده است و در حدود 150 نفر از این‌ها فوت، حدود 150 نفر مهاجرت به سایر استان‌ها داشته اند و تعداد حدود 100 نفر از این افراد نیز تحت درمان قرار دارند.

وی ابتلا به ایدز در استان خراسان رضوی را عمدتا از طریق تزریق مواد مخدر عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار‌های موجود در حدود 80درصد راه ابتلا به ایدز در استان خراسان رضوی از روش تزریق مواد و در میان معتادان تزریقی شیوع دارد و پس از آن در حدود 8 درصد از بیماران از راه ابتلا از راه جنسی و درصد جزئی نیز از راه انتقال مادر به فرزند و فرآورده‌های خونی در این استان به ایدز مبتلا شده‌اند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با اقدامات انجام شده توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با پیشگیری و مقابله با ابتلا به بیماری ایدز اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه انجام شده است جمع آوری در حدود 160هزار سرنگ از میان معتادان تزریقی در استان بوده است.

فوق تخصص نوزادان افزود: ایجاد مراکز گذری یا DIC که مراکز کمک درمانی اعتیاد با داروی متادون است از دیگر اقدامات این حوزه است که با تغییر نگاه به معتادان از مجرم به بیمار، معتادان در این مراکز با تشکیل پرونده امکان ترک تدریجی به صورت دریافت خدمات کاملا رایگان را پیدا می‌کنند. 

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول