اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس جمهور:

طرح جامع کاهش آلایندگی‌های شهرهای بزرگ تصویب شد

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور گفت: دولت طرح جامع کاهش آلایندگی‌های شهرهای بزرگ کشور را تصویب کرد.

طرح جامع کاهش آلایندگی‌های شهرهای بزرگ تصویب شد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد جواد محمدی‌زاده بعد از ظهر امروز در حاشیه افتتاح پروژه‌های زیست‌محیطی ذوب‌آهن اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلایندگی‌های شهرهای بزرگ کشور توسط سازمان محیط زیست تهیه و به دولت تقدیم شد و دولت نیز حدود یک ماه قبل آن را مصوب کرد، اظهار داشت: این طرح در شهرهای مهم و آلاینده مانند اصفهان، تهران و اراک اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح پنج ساله است و چند محور در دستور کار اجرایی شدن آن وجود دارد، ادامه داد: در این طرح توجه ویژه‌ای به ضمانت‌های اجرایی شده و حدود 10 فعالیت مانند معاینه فنی، خودروهای اسقاطی، مدیریت ترافیک، استانداردهای تولید خودرو در کشور و ارتقای کیفیت سوخت کشور در آن تعریف شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: امیدوارم در اصفهان در جلسه با استاندار نیز به تصمیمات خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم و در مورد واحدهای تولیدی، صنعتی و نیروگاه‌های برق موجود در اصفهان تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

وی همچنین در مورد اقدامات انجام شده برای صنایع مادر نیز تصریح کرد: صنایع بزرگ تا حد قابل قبولی مسائل زیست‌محیطی را در دستور کار قرار داده‌اند که برای نمونه در زمینه پساب‌ها و بخارها اقداماتی انجام شده و تصور داریم که تا پایان سال آینده کل مسائل زیست‌محیطی ذوب‌آهن حل و فصل شود.

محمدی‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد رسیدگی به تالاب‌ها و تالاب گاوخونی اصفهان که با توجه به کمبود آب در حال خشکسالی است، اظهار داشت: در کشور ما حدود 86 تالاب وجود دارد و گاوخونی جزو تالاب‌های با ارزش محسوب می‌شود و باید مشکل آن را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه در تعدادی از این تالاب‌ها طرح‌های جامع مدیریت یکپارچه انجام شده و به نتیجه رسیده که برای نمونه تالاب شادگان، ارومیه، هامون، انزلی و پریشان از جمله آنهاست، بیان کرد: در تعدادی از تالاب‌ها نیز برنامه‌های اجرایی به نتیجه رسیده و در برخی از تالاب‌ها نیز برنامه‌ها در حال اجرا بوده و در مواردی نیز برخی از تالاب‌ها مستلزم همکاری کشورهای همجوار است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه تعدادی از تالاب‌‌ها با مشکل حق‌آبه مواجه هستند و گاوخونی از جمله آنها به حساب می‌آید، ادامه داد: در واقع برداشت آب از بالادست به اندازه‌ای است که حق آبه تالاب تأمین نمی‌شود و این بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزیر نیرو امضا شد در حال اجرا است و امیدواریم وزارت نیرو در برخی از موارد مانند تالاب زریوار و شادگان به تعهداتش عمل کند که در برخی از تالاب‌ها مانند تالاب گاوخونی هنوز این تعهدات عملیاتی نشده است.

وی در مورد ضمانتنامه‌های اجرایی موجود گفت: با توجه به این تفاهمنامه در سال جاری وزارت نیرو باید اقداماتی را انجام دهد و برای نمونه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه آب و همچنین ایجاد توازن بر منابع آب‌های شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست در مناطقی که با کمبود بارش و خشکسالی مواجه هستند از جمله تعهدات وزارت نیرو است.

محمدی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد میزان گازهای مخرب لایه ازن گفت: در نمونه گازهایی که برای افشانه‌های تنفسی است که جانبازان از آنها استفاده می‌کنند و همچنین گازهایی که در صنایع برودتی استفاده می‌شود موفقیت‌هایی را حاصل کرده‌ایم و پروتکل مونترال کشور ایران را توفیقاتش در بعضی از صنایع دارویی، برودتی و صنعت کشتی‌سازی مورد تشویق جهانی قرار داد.

وی ادامه داد: در برخی از این گازها که منشا آنها کربن است و در صنایع مربوط به نفت و گاز هنوز راه در پیش داریم و انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مشکلات برطرف شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه پیشنهادی به دولت دادیم تحت این عنوان که همه جرایم و عوارض ناشی از آلایندگی محیط زیست را به صندوق ملی محیط زیست ریخته شود و سهم هر استان زیر نظر استاندار مربوطه صرف پروژه‌های زیست‌محیطی شود، گفت: البته در حال حاضر مجلس متقاعد نشده که این پروژه‌ها تنها برای مصارف زیست محیطی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این بودجه در مجلس است و محیط زیست نیز تلاش می‌کند تا مجلسی‌ها و نمایندگان در این زمینه کمک کرده، اما این مسئله در حالی است که نمایندگان مجلس اعتقاد دارند این جرایم ناشی از آلایندگی محیط زیست بیشتر یک منبع اعتباری کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تلقی می‌شود و ما نیز مخالفتی با آن نداریم و به دنبال ایجاد کارگروهی برای ساماندهی به پروژه‌های زیست‌محیطی زیر نظر استاندارها هستیم.

محمدی‌زاده با بیان اینکه بارور کردن ابرها حدود شش سال قبل وارد کشور ایران شد و در حال حاضر مرکزیت آن به دلیل خشکسالی در استان یزد است، اضافه کرد: در حال حاضر تعدادی از این هواپیماها در قزوین نیز حضور می‌یابند و به شرط حضور ابر در آسمان با استفاده از این تکنولوژی ابرها را بارور می‌کنند.

وی گفت: طرح بارور کردن ابرها امسال در اصفهان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول