اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با پنجمین روز ایام‌الله دهه فجر صورت می‌گیرد

بهره‌برداری از دو موزه در فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از افتتاح نخستین موزه فرش فارس فردا یکشنبه 16 بهمن ماه جاری به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

بهره‌برداری از دو موزه در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فریدون فعالی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مراسم افتتاح این موزه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هنرمندان، انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی، اساتید و دانشجویان و تعدادی از مسئولان برگزار می‌شود.

وی گفت: ایجاد موزه فرش در یکی از خانه‌های تاریخی شیراز در بافت قدیم با تلاش یکی از علاقمندان و مجموعه‌داران فرش در فارس و حمایت‌های این اداره کل صورت گرفت.

فعالی اضافه کرد: این موزه نخستین موزه فرش فارس است که طی سه سال گذشته با مرمت و احیای خانه تاریخی کریم خان فراش (خانه صدق آمیز) به افتتاح می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: نزدیک به 60 فرش دست‌بافت از فرش‌های ویژه استان فارس در دو بخش فرش‌های بافت شهری و روستایی شامل دست‌بافته‌های ترکی، لری، عربی و تاجیک از مجموعه خصوصی هاشم صدق آمیز در این موزه در معرض دید عموم علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی هدف از راه‌اندازی این موزه را حفظ و احیا و رونق بخشیدن به یک هنر و صنعت چند هزار ساله به عنوان مواریث فرهنگی ماندگار این استان و کشور دانست و بیان کرد: این موزه می‌تواند در ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: این موزه با هزینه‌کرد رقمی معادل 8 میلیارد و 200 میلیون ریال توسط موسس و 300 میلیون ریال کمک بخش دولتی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین به بازگشایی موزه آواها و نواها در خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز اشاره کرد و گفت: این خانه تاریخی که طی سال‌های 83-82 توسط میراث فرهنگی فارس با صرف اعتباری حدود یک میلیارد و 100میلیون ریال مرمت و آماده بهره‌برداری شد، در سال 84 به موزه آواها و نواها تبدیل و تجهیز تکمیل آن با جمع‌آوری و آرشیو 15 هزار  ساعت موسیقی بی‌کلام از تمام نقاط دنیا و تعدادی از ادوات ضبط و پخش قدیم با صرف اعتباری حدود 450 میلیون ریال انجام شد.

فعالی گفت: موزه مدت سه سال در اختیار ایکوم فارس قرار گرفت و فعالیت کرد و پس از آن در طول این مدت موزه به حالت نیمه تعطیل در آمده بود و هم‌اکنون این فضا به منظور فعالیت دوباره موزه و نیز برخی از فعالیت‌های فرهنگی انجمن دوستداران میراث فرهنگی این استان طی تفاهم نامه‌ای برای مدت معین در اختیار انجمن قرار گرفته است که با حضور معاون رئیس جمهور فعالیت این موزه از فردا یکشنبه از سرگرفته می‌شود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول