اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده تام‌الاختیار جامعة‌القرآن در اوقاف کشور تأکید کرد

لزوم ایجاد مرکز مستقل قرآنی در مرکز همدان

خبرگزاری فارس: نماینده تام‌الاختیار جامعة‌القرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بر لزوم ایجاد مرکز مستقل قرآنی در مرکز استان همدان با مشارکت اوقاف و امور خیریه همدان، مؤسسه جامعة‌القرآن و نیز پیگیری استانداری تأکید کرد.

لزوم ایجاد مرکز مستقل قرآنی در مرکز همدان

 

حجت‌الاسلام رضا محمدی‌پرچوی در حاشیه بازدید از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس اظهار کرد: 18 آبان ماه سال جاری تفاهمنامه‌ای بین موسسه جامعة‌القرآن قم و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی منعقد شده است که بر این اساس این تفاهمنامه به استان‌ها نیز ابلاغ شده است.

فارس: در ارتباط با عملکرد موسسه جامعة‌القرآن در کشور صحبت کنید؟

محمدی‌پرچوی: مؤسسه فرهنگی هنری جامعة‌القرآن کریم یکی از مؤسسات پیشتاز و بزرگ‌ترین شبکه قرآنی کشور است که بیش از 700 شعبه در کشور دارد و همواره در راستای اشاعه و نشر فرهنگ قرآنی در کشور گام برداشته است.

فارس: دلیل انعقاد تفاهمنامه مشترک بین موسسه جامعة‌القرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور چه بود؟

محمدی‌پرچوی: به دلیل این ویژگی‌های مؤسسه جامعة‌القرآن در راستای ترویج فرهنگ قرآن و همسو بودن این هدف با برنامه‌های قرآنی اوقاف، سازمان اوقاف به نتیجه رسیده که با این موسسه یک تعامل نزدیک و جدی‌تر در مسائل قرآنی کشور داشته باشد.

فارس: برنامه تفاهمنامه مشترک اوقاف و موسسه جامعة‌القرآن چیست؟

محمدی‌پرچوی: نخستین وظیفه‌ای که در این تفاهمنامه در نظر گرفته شده تشکیل کمیسیون مشترک استانی بین نماینده موسسه جامعة‌القرآن و مدیران کل سازمان‌های اوقاف در استان‌هاست که بر این اساس سفر ما نیز به استان همدان رقم خورده و نخستین کمیسیون مشترک برگزار شده است.

فارس: در ارتباط با دستاورد این تفاهمنامه صحبت کنید؟

محمدی‌پرچوی: این تفاهمنامه دستاوردهای خوبی در پی داشته که از جمله آن بحث توسعه و ترویج کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در سطح استان‌های کشور است.

با توجه به اینکه اوقاف و امور خیریه بقاع متبرکه را در اختیار دارد و بر اساس دستور مقام معظم رهبری این بقاع باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود و نیز اینکه اگر فردی بخواهد در حوزه فرهنگ فعال باشد و نمونه باشد باید سرلوحه فعالیت‌هایش، فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی باشد و همسویی بین اوقاف و موسسه جامعة‌القرآن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

فارس: روند کاری تفاهمنامه مشترک اوقاف و موسسه جامعة‌القرآن برای بقاع متبرکه چگونه است؟

محمدی‌پرچوی: در این تفاهمنامه برای بقاع متبرکه ساز و کاری دیده شده که بتوانند با محوریت فعالیت‌های قرآنی یک شور و نشاط قرآنی خاصی بگیرند و به واقع به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند و از طرفی نیز مباحث همایش‌ها و مسابقات و برخی از برنامه‌هایی که اوقاف به صورت استانی دارد قرار شد محور باشند که مقرر شده در این مباحث موسسه جامعة‌القرآن مشارکت جدی داشته باشد.

فارس: حمایت اوقاف و امور خیریه همدان از تفاهمنامه چگونه بود؟

محمدی‌پرچوی: مقرر شد اوقاف همدان از برخی از برنامه‌های موسسه جامعة‌القرآن حمایت و پشتیبانی جدی بکند و در برخی از برنامه‌ها نیز مانند تجهیزات یا تأسیس مکان‌های مورد نیاز مشارکت‌های لازم را انجام دهد.

البته مدیرکل اوقاف همدان چند مورد مکان خوب را نیز برای موسسه جامعة‌القرآن در همدان انجام داده و علاوه بر آن زمین‌های خوبی را در اختیار این مؤسسه قرار داده است.

فارس: بحث حمایت‌های مالی اوقاف همدان از موسسه جامعة‌القرآن چطور؟

محمدی‌پرچوی: اوقاف و امور خیریه همدان قول‌های مساعدی در بحث کمک‌های مالی داده است که بر اساس آن مقرر شد هزینه خوبی را تا پایان سال در اختیار موسسه قرار دهد تا به شعبی که مشکل دارند، اختصاص داده شود و مشکلات رسیدگی شوند و در کل می‌توان گفت استقبال خوبی از تفاهمنامه ابلاغی سازمان اوقاف در همدان شد.

فارس: در استان همدان چند شعبه فعال جامعة‌القرآن وجود دارد؟

محمدی‌پرچوی: در حال حاضر نزدیک به 20 شعبه فعال در این استان داریم و هزاران نفر به این شعب مراجعه می‌کنند اما هدف این است که در استان همدان، جامعة‌القرآن بیشترین شعب مراکز قرآن را داشته باشد چراکه قابلیت این امر وجود دارد.

فارس: در ارتباط با کم بودن تعداد شعب موسسه جامعة‌القرآن در همدان صحبت کنید؟

محمدی‌پرچوی: تاکنون بیشترین تعداد حافظان قرآن همدان، از طرف موسسه بوده لذا این برنامه‌ها قابل افزایش و توسعه است اما اینکه چرا توسعه شعب انجام نشده باید گفت که با توجه به محدودیت امکانات و از طرفی به دلیل اینکه مؤسسه یک هسته و تشکل مردمی بوده، قابلیت توسعه را نداشته است اما پس از این با حمایت اوقاف مقرر شده توسعه لازم را پیدا کند و تا سال آینده تا 40 شعبه گسترش یابد.

فارس: وضعیت قرآنی و قران‌آموزی همدان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

محمدی‌پرچوی: یکی از خصوصیات استان همدان در مباحث قرآنی، بحث میزان استقبال مردمی و فعالیت‌های قرآنی مؤسسه در همدان است که بسیار شایان توجه است و گزارش‌ها بیانگر عرق معنوی و مذهبی مردم همدان و رویکرد قرآنی مسئولان آن است که مردم تشویق می‌شوند و در مسابقات قرآنی اوقاف و خارج از سیستم اوقاف نیز حضور جدی و پررنگ دارند.

تاکنون 400 رتبه در مسابقات مختلف قرآن استانی همدان از سوی قرآن‌آموزان مؤسسه جامعة‌القرآن کسب شده که رقم بالایی است که نشانگر این است که در همدان با این مؤسسه تعاملات خوبی برقرار است و  قرابت و نزدیکی مؤسسه و اوقاف بالاست.

فارس: دغدغه اصلی شما در دیدارهای استانی چیست؟

محمدی‌پرچوی: جامعه ما باید به این سمت برود که قرآن را سرلوحه هر عملی قرار دهیم چراکه ذات قرآن آسان است اما ما شرایط را سخت کرده‌ایم اما امیدواریم با عنایت و پشتیبانی اوقاف از برنامه‌های جامعةالقرآن بتوانیم تعامل خوبی داشته باشیم و در راستای پیشبرد و پیشرفت سطح قرآنی استان‌ها گام برداریم.

فارس: روند اجرایی شدن این تفاهمنامه چگونه بود؟

محمدی‌پرچوی: در ابتدا یک تفاهمنامه به صورت کشوری امضا شد و به دستور مستقیم سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز به سراسر استان‌های کشور ابلاغ شده است و پیرو این تفاهمنامه ما با حضور در استان‌ها، کمیسیون، جلسات و به دستور سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تا پایان سال باید همه استان‌ها در این زمینه بازدید شوند و گزارش کاملی از وضعیت قرآنی مجموعه‌های استانی، میزان تعامل و همکاری داشته باشیم تا بر این اساس مکان‌های نیازمند حمایت شناسایی شده و مورد توجه قرار گیرند.

فارس: روند اجرایی این تفاهمنامه در همدان از دیدگاه شما چگونه است؟

محمدی‌پرچوی: ما آینده این تفاهمنامه را در همدان بسیار خوب می‌بینیم چراکه به اعتقاد من خانواده‌ها و قرآن‌آموزان همدانی در این استان وظیفه مسئولان را به دلیل استقبال باشکوه از مباحث قرآنی دو چندان کرده‌اند.

فارس: نقش دستگاه‌های استانی در حمایت از تفاهمنامه چگونه است؟

محمدی‌پرچوی: ما مؤسسه‌ای هستیم که از قم این برنامه را حمایت و هدایت می‌کنیم در حالی که این وظیفه خود استان‌هاست که این سیستم را برنامه‌ریزی کنند و امکانات را فراهم کنند و در نهایت نیز ما حمایت می‌کنیم چراکه تخصص ما در محتوای مباحث قرآنی است.

فارس: کمبود یا خلأ مورد توجهی در همدان از نظر مباحث قرآنی چیست؟

محمدی‌پرچوی: یکی از مواردی که امیدوار هستیم استانداری در همدان پیگیری کند تا نتیجه دهد بحث ساخت و تجهیز یک "مرکز مستقل قرآنی" است.

یک مجتمع قرآنی در مرکز همدان باید به مشارکت اوقاف و امور خیریه و تعامل اوقاف و جامعة‌القرآن ایجاد شود که این مجتمع مرکز قرآنی در ابعاد مختلف فعالیت کند و به عنوان یک هسته مرکزی در استان باشد و انشعاب و شعب مختلفی در شهرستان‌ها داشته باشد.

-------------------------

گفت‌وگو: زهرا مرادوند

-----------------------

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول