اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی خبر داد

بهره‌مندی 280 نفر از صنعتگران رویین از بیمه

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه روستای رویین دهکده نساجی کشور به شمار می‌رود، گفت: 280 نفر از فعالان صنایع دستی در این منطقه از مزایای بیمه بهره‌مند شدند.

بهره‌مندی 280 نفر از صنعتگران رویین از بیمه
علی عابدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه در حال حاضر چادرشب به عنوان شاخص‌ترین دست بافته این روستا شناخته شده است، اظهار داشت: چادرشب عنوان پارچه چهارگوش و مربع شکلی بوده که با نخ‌هایی از نوع کاموا و سیم‌دار بافته می‌شود.

وی اضافه کرد: چادرشب به رنگ‌های قرمز، سورمه‌ای، زرشکی، سبز و گاهی ترکیبی از سفید با حاشیه‌هایی سبز رنگ عرضه می‌شود.

عابدی با اشاره به اینکه از این بافت سنتی به عنوان رو انداز نیز استفاده می‌شود، تصریح کرد: استفاده به عنوان روتختی، رومیزی، بستن رختخواب‌ها و لباس‌ها، دوخت لباس‌های گوناگون محلی و غیره از دیگر کاربردهای چادرشب است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تقویت و حمایت از هنرهای صنایع دستی در روستای رویین گفت: معرفی این روستا به عنوان دهکده نساجی سنتی کشور، راه‌اندازی خانه ترویج صنایع دستی و روستایی و برگزاری دوره‌های آموزشی نساجی سنتی از جمله اقدامات انجام شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزش بافت با دستگاه‌های چهار وردی از دیگر اقدامات صورت گرفته در دهکده نساجی سنتی کشور است، افزود: همچنین برای حمایت از هنر صنایع دستی رویین، اقلام دستی هنرمندان خریداری می‌شود.

وی فراهم آوردن حضور صنعتگران صنایع دستی این خطه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، پیگیری و معرفی امور بیمه مربوط به صنعتگران نساجی سنتی به تعداد 280 نفر و همچنین معرفی تسهیلات به میزان 500 میلیون ریال و اخذ تسهیلات به میزان 250 میلیون ریال را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته توسط معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی برشمرد.

عابدی از ساخت چند فیلم مستند نیز در ارتباط با هنرهای صنایع دستی رویین خبر داد و گفت: این فیلم‌ها مستند آمادهٔ پخش شده است.

روستای رویین در ۱۵ کیلومتری شمال اسفراین قرار دارد.

انتهای پیام/و۲۰/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول