اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان محیط زیست:

انواع تالاب‌های جهان در ایران وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از 42 عنوان تالاب جهانی تعداد 41 عنوان تالاب در کشور وجود دارد گفت: انواع تالاب‌‌ها در ایران وجود دارد.

انواع تالاب‌های جهان در ایران وجود دارد

اصغر محمدی‌فاضل در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه تالاب‌ها از اکوسیستم‌های تکامل یافته آبی هستند که در آن گیاهان و جانوران متنوع و بی‌شماری زیست می‌کنند، اظهار داشت: تالاب‌ها از با ثبات‌ترین اکوسیستم‌های آبی بی‌شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه وجود تالاب‌ها از نظر فرآیندهای اکولوژیک، هیدرولوژیک و بیولوژیک برای ادامه حیات مجموعه موجودات گیاهی و جانوری حائز اهمیت است، افزود: تالاب‌ها برای حمایت از فعالیت اقتصادی و اجتماعی انسان ضروری بوده و ایران از جمله کشورهایی است که تالاب‌های بسیار ارزشمندی دارد.

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وجود ذخیره‌ قابل‌ توجه‌ ماهیان شیلاتی‌ در آب‌‌ تالاب‌‌ها و صید آنها از طرف صیادان‌ بومی‌ به منظور تغذیه‌ خانوادگی‌ و فروش‌ در بازار موجب رونق‌ اقتصاد خانواده‌‌های روستایی‌ می‌شود، گفت: عرصه‌‌های آبی‌ تالاب‌ها در مواقع‌ سیلابی‌ شدن‌ رودخانه‌‌ها به دلیل‌ پذیرش‌ مقدار عظیمی‌ از آب‌های‌ مازاد و کنترل‌ آن‌ نقش‌ بسیار مؤثری‌ در مهار سیلاب‌‌ها و کاهش‌ اثرات‌ تخریبی‌ آن‌ دارند.

محمدی‌فاضل با اشاره به تنوع تالابی کشور تصریح کرد: از 42 عنوان تالاب جهانی تعداد 41 عنوان آن در کشور وجود داشته و در ایران انواع تالاب‌‌هایی که در جهان وجود دارد به غیر از تالاب‌های تندراهی را ‌می‌توان مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه تالاب‌ها به عنوان محل رشد نباتات بومی و زیستگاه گونه‌های خاص حیوانات از جمله پرندگان آبزی هستند، بیان داشت: ایران مهد نخستین کنوانسیون محیط زیست در جهان است.

معاون محیط زیست کشور کنوانسیون رامسر را معاهده‌ای بین‌المللی عنوان کرد که در سال ۱۹۷۱ به منظور حفظ و نگهداری از تالاب‌ها تهیه شده و توسط بعضی از کشورها در ایران و شهر رامسر امضاء شده است.

این مسئول، تالاب‌ها را شامل مرداب‌ها، باتلاق‌ها، لجن‌زارها، آب‌های طبیعی یا مصنوعی اعم از دائمی یا موقت دانست و تصریح کرد: آب‌های شیرین، تلخ یا شور در تالاب‌ها به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود.

وی سازمان محیط زیست را نماینده و سازمان مرجع کنوانسیون رامسر در ایران معرفی کرد و بیان داشت: سازمان محیط‌ زیست مسئولیت نظارت و اجرای آن را به عهده دارد.

محمدی‌فاضل با بیان اینکه در ایران حدود سه میلیون هکتار به عنوان عرصه تالابی شناخته ‌می‌شود، اظهار داشت:‌  تعداد یک‌هزار تالاب در کشور وجود دارد اما از نظر اهمیت زیست‌محیطی و تنوع زیستی تعداد 84 تالاب مورد حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تعداد 35 تالاب به عنوان تالاب‌های بین‌المللی زیر پوشش رامسر سایت هستند.

به گفته این مسئول، استقرار شبکه مدیریتی‌، تعیین محدوده و مرزهای مشخص تالاب‌ها و توسعه پهنه‌بندی از سیاست‌های  سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از تالاب‌هاست.

وی، شعار سال 2012 روز جهانی تالاب‌ها را "طبیعت‌گردی مسئولانه حامی تالاب‌ها و مردم است"، اعلام کرد و گفت: ایجاد مراکز بازدیدکنندگان و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از تخریب و حفاظت تالاب‌هاست.

معاون محیط زیست کشور با اشاره اینکه شش درصد سطح کره زمین را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، اذعان داشت: تالاب‌ها اهمیت بسیاری در حفظ تنوع زیستی زیستگاه‌های طبیعی در جهان دارند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول