اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت اقتصادی/

320 روز از جهادمان گذشت؛ فرماندهان اقتصادی چه خبر؟

خبرگزاری فارس: در حالی که بیش از 300 روز از صدور فرمان جهاد اقتصادی در سال 90 می‌گذرد، باید از فرماندهان اقتصادی این نبرد پرسید که چه خبر فرمانده؟

320 روز از جهادمان گذشت؛ فرماندهان اقتصادی چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال گذشته را با شعار و تا کمی قسمتی اجرایی با عنوان " همت و کار مضاعف" به پایان رساندیم، سالی که گر چه با آمارهای بالای اشتغال از سوی دولت در سراسر کشور دست خود را به 90 جهادی داد، اما نگاه مردم در برابر این آمار و ارقام با علامت سؤال و گاه تأمل از سر تعجب همراه بود، اما بگذریم همت و کار مضاعف اگر شد یا نشد ما که از خیر آن همه آمار گذشتیم و چشمان خود را شستیم برای دیدن صحنه جهادی ایران در سال 1390 که از سوی رهبر معظم انقلاب فرمان آن در بهاری‌ترین فصل سال صادر شد.

بازدید رهبر معظم انقلاب در همان روزهای نخست 90 از منطقه اقتصادی عسلویه نشان داد که "جهاد اقتصادی" قرار است فراتر از یک شعار مهمان پیش‌نویس برنامه‌‌ها و سندهای راهبردی کشور قرار گیرد.

با صدور این فرمان از تمامی تمجیدها از سوی مسئولان و مدیران در نام‌گذاری سال با این عنوان که گذشتیم رسیدیم به عمل، برنامه و تفکر مدیران برای تحقق این فرمان، وقتی همان ابتدا پرسیدیم که چه شد این همه تعریف‌هایتان، از تشکیل جلسه‌ها و ستاد برای عملیاتی کردن این فرمان خبر دادند، ما هم گفتیم خوب ابتدای سال است و فرماندهان "جهاد" در تدارک سنگر و تجهیزات هستند تا دست پر از جهاد 90 به درآیند و خدای ناکرده نخواهند پایان سال جهاد را با تیر خلاص آمار به پایان برسانند.

ستادها و جلسه‌ها هم تشکیل شد، اما هنوز خبری از میدان جهاد نبود یا شاید آنقدر پیاده‌نظام‌ها و سواره‌نظام‌ها نرم جهاد کردند که ما ندیدیم به هر روی صبر ما هم زیاد و جلسات مدیران هم در پیش.

کمی که کاسه صبرمان از این همه صبوری و نرمی به لب آمد سراغ عملیات جهادی را از مدیران که گرفتیم. تازه فهمیدیم که از دل تمامی جلسه‌ها و ستادها بررسی مشکلات و معضلات اقتصادی هر استان بیرون آمده است و آن‌قدر درد و دل‌ها هم‌چون سال‌های گذشته بسیار بوده که دیگر مجالی برای تصمیم‌های جدید باقی نگذاشته بود.

باز هم این بررسی‌ها را به فال نیک گرفتیم و گفتیم خب نشنیدن حرف‌های اقتصادی‌های مشکل‌دار، در این جهد بهتر از عقب‌نشینی در جهاد است، اما انگار "خیر" راه و راهکارها همان بود که سال‌های پیش‌تر از این نیز حرف از آن به میان میزهای مدیران ما آمده بود، حرف آخر این بود اگر اعتبارها وصال دهد، اگر دولت کمک کند، اگر و هزار اگر دیگر عمل شود، آن‌گاه رمز عملیات نجات هم‌سنگری‌های اقتصاد در این جلسه‌ها دیگر راه را از بی‌راه نشان می‌دهد.

سخنانی که صاحبان صنایع را امسال هم از این جهاد که هنوز هم به پایان راه خود نرسیده است و هنوز چند نفس دیگر تا پایان این 90 جهادی مانده است، چندان امیدوار جلوه نداد همان مشکلات و موانع سال‌های اخیر بود، کارمزدهای سنگین، گرانی مواد اولیه، نرسیدن بسته‌های حمایتی دولت در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها و دیگر موانعی که ناگفته همه آن را از بر هستند، اما آیا به واقع جای سؤال نیست که در سالی که باید یک لحظه از پاتک‌های دشمن غفلت نمی‌کردیم، چگونه توپ را با برنامه‌ها و جوسازی‌های برخی به درون دروازه خود وارد کردیم.

در این میدان که باید صنعت، کشاورزی، سرمایه‌گذاری و دیگر اجزای تشکیل‌ دهنده پیشرفت اقتصادی قهرمان ایران اسلامی می‌شدند و از فتوحات خود برای ما می‌گفتند، چه شد که دلار آمریکایی و سکه طلایی در بازارها گوی سبقت را از دیگر سواره‌ نظام‌ها گرفتند و چنان گرد و خاکی در این میدان به پا کردند که دیگر تا مدت‌‌ها چشمانمان را باید به جای نگاه به افق‌های فتح میدان مبارزه، به شیشه‌های صرافی‌ها و طلافروشی‌ها می‌دوختیم، حقاً که ارز و سکه عجب جهاد یکه‌تازانه‌ای کردند!

تنها 44 روز دیگر به پایان نبرد نخست در " جهاد اقتصادی" 90 باقی نمانده است، فرماندهان اقتصادی اگر ستادها و جلسات تمام شد و به پایان رسید خط، بگویید از 314 روز جهاد چه خبر؟! 

-----------------------------

یادداشت از حسن قانونی

-----------------------------

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول