اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل شیلات گلستان:

قانون حاکم بر صید غیرمجاز ضعیف است

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات گلستان گفت: قانون حاکم بر صید غیرمجاز ضعیف است.

قانون حاکم بر صید غیرمجاز ضعیف است
علی‎اکبر پاسندی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: صید ماهیان خاویاری کاهش شدیدی دارد و طبق آمار و برنامه‎ها تا سال 1400 نباید صیدی در دریای خزر برای تجارت داشته باشیم و تصمیم بین‎المللی است که صید تجاری خاویار تعطیل شود و چهار کشور منطقه در این موضوع به توافق رسیده‎اند اما کشور ترکمنستان موافقت نکرده است و قرار شد در مقطعی تجارت ماهیان خاویاری ممنوع شود.

وی با بیان اینکه ماهیان خاویاری زود کوچ هستند، خاطر نشان کرد: در نتیجه ماهیان در یک مقطع زمانی مشخص به رودخانه‌ها مراجعت می‎کنند و این در حالی است که 90 درصد آب ورودی به دریای خزر از کشورهای همسایه و 10 درصد آن متعلق به کشور است.

مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: شاخص‎ترین آبی که به این دریا می‎ریزد رودخانه گرگان‎رود است.

پاسندی با اشاره به اینکه اقتصاد گلستان کشاورزمحور است، خاطر نشان کرد: بر همین اساس توسعه سدها برای هدایت آب‎های سطحی مهاجرت ماهیان خاویاری به رودخانه‎ها را کاهش می‎دهد و همچنین بیکاری جوانان در شهر‎های کنار ساحل مثل بندرترکمن، بندرگز باعث می‎شود که آنها برای رزق رو به سوی رودخانه‎ها بیاورند که همه اینها باعث عدم حضور ماهیان خاویاری به رودخانه‎ها می‎شود.

مدیرکل شیلات استان گلستان اضافه کرد: وقتی زایشگاه دستخوش تغییرات می‎شود باید توجه داشته باشیم که تکثیر ماهیان خاویاری رو به کاهش می‎رود و شیلات گلستان برای اینکه این نقص را جبران کند به ایجاد مراکز تکثیر ماهیان خاویاری اقدام کرده است.

وی ادامه داد: ماهیان خاویاری وارد این کانون می‎شوند و به صورت مصنوعی تولیدمثل می‎کنند که این‎ها به بازسازی ذخایر دریایی کمک می‎کند.

وی تصریح کرد: استان گلستان در بازسازی ذخایر مقام اول را در سطح کشور دارد و این یک فعالیت منطقه‎ای و فرا منطقه‌ای محسوب می‎شود چرا که یک بچه ماهی رها شده در دریا متعلق به همه کشورهای حاشیه دریای خزر است.

پاسندی با اشاره به اینکه یک ماهی خاویار برای رسیدن به مرحله باروری باید 15 الی 16 سال در دریا زندگی کند، ابراز داشت: اگر این سیکل زندگی در این ماهیان طی نشود فاجعه‎ای برای نسل آنها اتفاق می‎افتد و امروز شاهد هستیم که افراد غیرمسئول به دریاها رجوع می‎کنند و این ماهیان نارس را صید و اجازه نمی‎دهند که آنها به دریا برسند.

مدیرکل شیلات گلستان خاطر نشان کرد: هر ماهی خاویاری برای اینکه بتواند خاویار تولید کند چندین میلیون بر روی آن هزینه می‎شود و وقتی به مرحله تولید برسد 15 درصد بدن این ماهی خاویار است که قیمت آن هر کیلوگرم 3 میلیون صادر می‎شود.

وی افزود: خیلی از این ماهیان به صورت نارس صید می‎شوند و تبدیل به گوشت می‎شوند و اینها به دلیل این امر است که قانون حاکم بر صید غیرمجاز ضعیف است و متعلق به 40 سال پیش است.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول