اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مجتمع آموزش جهاد کشاورزی سمنان:

نحوه صید در کیفیت ماهی تاثیرگذار است

خبرگزاری فارس: کارشناس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مجتمع آموزش جهاد کشاورزی سمنان گفت: نحوه صید، خنک‌سازی و نگهداری اثر مستقیم بر کیفیت ماهی دارد.

نحوه صید در کیفیت ماهی تاثیرگذار است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، سعید رضا اصغری ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: آبزیان با داشتن بیشترین درصد پروتئین در مقایسه با گوشت قرمز بسیار فسادپذیرند.
وی با اشاره به اینکه نحوه صید، خنک‌سازی و نگهداری اثر مستقیم بر کیفیت محصول عرضه شده دارد، افزود: یکی از شاخص‌های تعیین کیفیت، اندازه‌گیری مقدار مواد ازته فرار TVN است.
به گفته اصغری، TVN از تجزیه مولکول‌های پروتئینی به وجود می‌آید و هرگاه مقدار آن در ماهیان آب شیرین از 25 ملی‌گرم در صد گرم تجاوز کند، گوشت قابل مصرف نیست.
کارشناس مجتمع آموزش جهاد کشاورزی سمنان به بررسی میزان تغییرات ازت فرار تام TVN در ماهی قزل‌آلای شکم خالی نگهداری شده در مجاورت یخ اشاره کرد و بیان داشت: تعداد 27 قطعه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان پس از خروج آبشش و تخلیه محتویات شکمی بین پودر یخ در داخل یخدان قرار گرفت.
وی تخلیه محتویات شکمی، قطع و خروج آبشش و شستشو در افزایش عمر ماندگی ماهی را بسیار موثر خواند و تصریح کرد: ماهی تا 15 روز به صورت تازه قابل نگهداری است.
مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به بررسی وضعیت باکتریایی، قارچ، مخمر و نیتروژن فرار جیره‌های تعدادی از کارخانه‌های خوراک آبزیان در این استان گفت: خوراک ماهی تولیدی پنج کارخانه خوراک آبزیان چهارمحال و بختیاری آزمایش شدند.
اسماعیل پیرعلی خیرآبادی مهم‌ترین ملاک کیفی برای تازگی مواد اولیه خوراک را میزان ازت آزاد عنوان کرد و افزود: مقدار بیش از استاندارد تعیین شده ازت آزاد به عنوان شاخص رشد باکتریایی است و نشانه تجزیه اسیدهای آمینه و کاهش کیفیت پروتئین خوراک محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: نتایج آزمایش نشان داده که میزان نیتروژن فرار تمام جیره‌های بررسی شده و شاهد به طور معناداری بالاتر از میزان مجاز پیشنهادی 40 میلی‌گرم در صد گرم خوراک بوده و نشان‌دهنده استفاده از منابع پودر ماهی غیر تازه در اثر انبارداری زیاد است.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد واحد رودهن نیز در این جلسه به بررسی اپیدمیولوژیکی میزان شیوع بیماری ایک در مزارع پرورش ماهی شهرستان جاجرود و ضایعات پاتولوژیک ناشی از آن اشاره کرد و اظهار داشت: انگل تک‌یاخته‌ای به نام ایکتیوفتیروس مولتی فیلیس عامل بیماری ایک است.
علی چیتگر با بیان اینکه رودخانه جاجرود در 30 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته است، افزود: این رودخانه با 40 کیلومتر طول و 710 کیلومتر مربع مساحت حوضه آبریز محل مناسبی برای پرورش آبزیان است.
وی رعایت نکردن مسائل بهداشتی و مربوط با امنیت زیستی، عدم مدیریت مناسب مزارع و پرورش توام ماهیان گرم‌آبی و سردآبی را از جمله عوامل اصلی ایجاد بیماری ایک در مزارع پرورشی شهرستان جاجرود عنوان کرد.
انتهای پیام/خ۲۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول