اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در قزوین صورت گرفت‌

اختتامیه نخستین جشنواره ملی خوشنویسی نگارش خطبه غدیر‌

خبرگزاری فارس: نخستین جشنواره ملی خوشنویسی نگارش خطبه غدیر با حضور نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از مسئولان و نیز هنرمندانی از سراسر کشور امروز در فرهنگسرای بانو حضرت فاطمه زهرا (س) قزوین به کار خود خاتمه داد.

اختتامیه نخستین جشنواره ملی خوشنویسی نگارش خطبه غدیر‌

به گزارش خبر‌گزاری فارس از قزوین، مدیر‌عامل بنیاد بین‌المللی غدیر در آیین اختتامیه این جشنواره با تاکید بر اینکه غدیر درخشنده‌ترین الگوی اداره جوامع بشری از زمان بعثت تا به امروز بوده است، اظهار کرد: تاریخی و مهم بودن واقعه غدیر در کنار شادی و سرور ناشی از آن، دیدگاه‌هایی هستند که می توان از منظر آن به واقعه غدیر نگریست اما دیدگاه دیگری که وجود داشته و از اهمیت ویژه‌ای هم برخوردار است نگاه به غدیر به عنوان یک الگو برای اداره جامعه است.

حسین ظریف‌منش این واقعه بزرگ را نشانگر اراده الهی برای تشکیل یک حکومت اسلامی خواند و افزود: این واقعه به صراحت جدا نبودن دین از سیاست را بیان می‌کند.

* تبیین چگونگی تشکیل حکومت اسلامی و تعیین حاکم آن از ویژگی‌های اصلی واقعه غدیر است

ظریف‌منش دو ویژگی اساسی برای واقعه غدیر ذکر و خاطر‌نشان کرد: یکی از این ویژگی‌ها چگونگی حکومت و دیگری شرایط و الگوی تعیین  حاکم اسلامی است که این دو، بهترین پاسخ به سؤالات جامعه بشری در خصوص تشکیل و اداره حکومت‌های موفق هستند.

وی با تاکید بر اینکه  غدیر فلسفه‌ امروز حکومت جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: از آنجا که هنر یکی از ابزار‌های مهم ترویج است و هنرمندان وظیفه دارند از طریق ترویج این فلسفه، در راستای ایجاد یک حکومت کامل اسلامی در سراسر گیتی بکوشند.

مدیر‌عامل بنیاد بین‌المللی غدیر خوشنویسی را عروس هنر اسلامی عنوان و اظهار کرد: شاکله این هنر در جهان اسلام ظهور کرده و پرورش یافته است بنابراین هنر خوشنویسی می‌تواند در تشکیل حکومت‌های اسلامی در دنیا اثر‌گذاری زیادی داشته باشد.

 

* انقلاب اسلامی ایران نمونه کامل یک حکومت اسلامی است

ظریف‌منش در ادامه انقلاب اسلامی ایران را نمونه کامل یک حکومت اسلامی برشمرد و تصریح کرد:  امام خمینی (ره) تشکیل یک نظام مبتنی بر دین و بیدارگری اسلامی را رسالت خود می‌دانست و به بهترین شکل نیز آن را به انجام رسانید.

وی ادامه داد: آن نظام اسلامی که امام به وجود آورد نه تنها در یک محدوده جغرافیایی بلکه فراتر از مرز‌ها نیز  پیام‌رسان متفکران و آزادگان است به گونه‌ای که بیان آن نه در قالب یک کتاب متنی و نه در قالب یک تحقیق قابل بیان نیست و تنها می‌توان گفت این نظام ضمن در برگیری همه مسائل، تمام مناسبات اجتماعی را هم پوشش می‌دهد.

مدیر‌عامل بنیاد بین‌المللی غدیر عنوان کرد: داشتن یک ملت همیشه بیدار که بر حفظ و حراست از هویت خود تاکید دارند مهم‌ترین سرمایه چنین نظام کاملی است.

ظریف‌منش با اشاره به بیداری اسلامی موجود در منطقه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نتایج زحمات امام خمینی (ره ) تاکید کرد: اثرات این بیداری و بیدارگری در نسل امروز مشهود است.

وی 22 بهمن ماه را روز به ثمر نشستن این دو حرکت بزرگ خواند و افزود: این روز در حکم عید غدیر است چرا که در چنین روزی ولایت کامل شد.

* هنرمندان نقش خطیری در انعکاس حقایق واقعه غدیر به نسل جوان دارند

در ادامه محمدحسین شفیعی‌ها، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین به عنوان دیگر سخنران این مراسم، واقعه غدیر را از نقاط عطف تاریخ اسلام برشمرد و اظهار کرد: تکلیف بشریت و جوامع بعد از پیامبر خاتم (ص) تا روز قیامت به واسطه این واقعه عظیم روشن شده است و در این میان انعکاس این واقعه به ویژه برای نسل جوان نقش خطیر و حساسی است که هنرمندان بر عهده دارند چرا که بیان و تشریح یک حقیقت با زبان هنر موجب پذیرفته شدن و اثر‌گذاری بیشتر آن در میان مردم می‌شود.

شفیعی‌ها گفت: به طور قطع برگزاری برنامه‌هایی از این دست و حضور هنرمندان خوشنویس سراسر کشور در آن گام مهمی در مسیر رسیدن به هدف یاد شده است.

در نخستین جشنواره ملی نگارش خطبه غدیر 210 اثر از 150 هنرمند و در دو بخش شکسته نستعلیق و نستعلیق شرکت داشتند که از 10 نفر از برگزیده تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ج10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول