اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قم خواستار شد

خوشه صادرات فرهنگی قم ایجاد شود

خبرگزاری فارس: استاندار قم گفت: با توجه به بیداری اسلامی و نیاز مردم منطقه به معارف اسلامی و انقلابی، ضروری است که خوشه صادرات فرهنگی در استان قم ایجاد شود.

خوشه صادرات فرهنگی قم ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره ناشران استان قم که در تالار شهید آوینی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: دهه فجر فصل نوینی در حیات بشری ایجاد کرده و ساختاری سیاسی بر مبنای الهی را پی‌ریزی کرد.

وی انقلاب اسلامی را بزرگ‌ترین نعمتی دانست که خداوند به ملت ایران ارزانی داشته است و افزود: وظیفه همه ما این است که سپاس‌گذار این برکت باشیم اما گاهی فراموشی ما را در بر گرفته و آنچنان که شایسته است شکرگزار این نعمت نیستیم.

استاندار قم تقارن دهه فجر با سالروز آغاز امامت امام عصر(عج) و نیز 22 بهمن با میلاد پیامبر اعظم(ص) را امری مبارک دانست و تصریح کرد: برگزاری جشنواره ناشران نخستین گام در راستای حمایت از خادمان عرصه چاپ و نشر است که سبب ایجاد انگیزه در میان فعالان این عرصه شده و زمینه‌ای برای بازشناسی کتاب و شناخت نقاط قوت و ضعف این حوزه فراهم می‌سازد.

وی خواستار برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره با شکوه بیشتری شد و گفت: برنامه‌ریزی صحیح همراه با نگاه کامل به حوزه کتاب، قم را به جایگاه اصلی خود به‌عنوان قطب فرهنگی و علمی کشور و جهان اسلامی خواهد رساند.

موسی‌پور ادامه داد: استان قم در حال حاضر جایگاه دوم نشر کشور را در اختیار دارد ضمن اینکه در زمینه کتب دینی جایگاه نخست در اختیار قم بوده و در واقع این شهر مرکز استراتژیک جهان اسلام محسوب می‌شود همان‌طور که خاستگاه انقلاب نیز بوده است.

وی با اشاره به اهمیت قم در انقلاب اسلامی و دنیای کنونی خاطرنشان کرد: شهر قم نیازمند نگاه ویژه‌ای در این زمینه است بنابراین اعتبارات فرهنگی نیز باید به سمت قم سوق پیدا کند و ساز و کارهای اجرایی نیز در این استان مستقر شوند.

استاندار قم با بیان اینکه نباید قم را مساوی با سایر استان‌ها در نظر گرفت افزود: وزارت ارشاد و معاونت‌های گوناگون آن باید نگاه فراملی به قم داشته و برای اختصاص اعتبارات متناسب با این نگاه ملی، شتاب بیشتری به اقدامات خود بدهند.

وی در ادامه به ضرورت حمایت ویژه از مولفان و صاحبان اندیشه اشاره کرد و گفت: بازار نشر حوزه حساسی است که باید مراقبت کافی از آن صورت گیرد تا مبادا سوداگران به آن راه یابند زیرا حضور اینگونه افراد در عرصه چاپ و نشر بزرگ‌ترین آفت است بنابراین ساز و کارهای نظارتی موثری باید در خصوص بازار کتاب به وجود آید.

موسی‌پور ابراز کرد: کتاب غذای روح است بنابراین باید از تغذیه آلوده ذهن و اندیشه جلوگیری کرده و تنها برای خوش‌آمد برخی اشخاص، جریان‌ها یا فرهنگ‌ها هر کتابی را منتشر و روانه بازار نکرد.

وی نظارت بر کتاب‌فروشی‌های سطح شهر را یکی دیگر از اقدامات موثر در حوزه چاپ و نشر کتاب در قم دانست و تصریح کرد: این بحث تا حدودی در قم رها شده است زیرا وجود بعضی کتاب‌ها در کتاب‌فروشی‌های قم زیبنده این شهر نیست.

استاندار قم گفت: بحث کتابخوانی باید مورد توجه همه دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد و در این میان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نقش برنامه‌ریزی، هدایتی‌، مدیریتی و مطالبه‌ای خواهد داشت.

وی، سرانه مطالعه در کشور را نامناسب توصیف کرد و افزود: در جشنواره ناشران قم از بسیاری فعالان این عرصه تجلیل شد اما جای کتابخوانان حرفه‌ای در میان تقدیرشوندگان خالی است.

موسی‌پور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری توجه به امر مطالعه در کشور است خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی به منظور افزایش صادرات محصولات فرهنگی قم به سایر مناطق کشور و سراسر جهان باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد بنابراین ایجاد خوشه صادرات فرهنگی امری ضروری در قم محسوب می‌شود.

وی افزود: در این زمینه می‌توان از ظرفیت بالای هزار و 100 ناشر موجود در قم بهره‌ فراوانی برد زیرا در شرایط کنونی و با توجه به بیداری اسلامی در منطقه، مردم این کشورها تشنه معارف اسلام و انقلاب بوده و صادرات محصولات فرهنگی از جمله کتاب پاسخگوی نیازهای آنهاست.

استاندار قم با اعلام اینکه هم‌اکنون سه کتابخانه در سطح شهر در حال احداث هستند گفت: پروژه ساخت کتابخانه مرکزی شهر قم نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی از افزایش 146 درصدی میزان ذخیره کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی شهر قم خبر دارد و افزود: آمار امانت کتاب‌ از این مراکز نیز رشد 100 درصدی را در سال جاری داشته است.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول