اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌قاچاق، کبریت را هم به آتش کشید

تعطیلی کارخانه‌های کبریت‌ به دلیل قاچاق کبریت‌های غیراستاندارد‌

خبرگزاری فارس: سرپرست صنایع و معادن استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمام کارخانه‌های کبریت‌سازی استان فقط با 50 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند، گفت: هر کارتن کبریت یک هزار تایی قاچاق 30 هزار ریال ارزان‌تر از کبریت تولید داخلی است.

تعطیلی کارخانه‌های کبریت‌ به دلیل قاچاق کبریت‌های غیراستاندارد‌
محمدعلی عسگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی دارای پنج واحد کبریت‌سازی است که در حال حاضر 4 واحد فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: صنعت کبریت‌سازی با قدمت 90 ساله حدود 75 درصد کبریت مصرفی کشور را تولید می‌کند.

سرپرست صنایع و معادن استان آذربایجان شرقی با اشاره به اشتغالزا بودن این صنعت در کشور گفت: در سال‌های گذشته بالای یک هزار نفر نفر در این صنعت اشتغال داشتند که در حال حاضر این رقم به 600 نفر کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: هر کارتن یک هزار تایی کبریت ساخت داخل به طور متوسط بین 16 هزار تا 175 هزار ریال به صورتی به بازار عرضه می‌شود که تقریبا برابر با قیمت تمام شده برای تولید کننده است و  در مقابل همین تعداد کبریت قاچاق کمتر از 140 هزار ریال در بازار موجود است و این امر باعث می‌شود که عرصه برای فعالان این صنعت در داخل کشور تنگ شود.

عسگری در ادامه افزود: در حال حاضر کارخانه کبریت ممتاز تبریز با بکارگیری 140 نفر با 70 درصد ظرفیت، کارخانه کبریت ستاره ممتاز با به کارگیری 100 نفر با 70 درصد ظرفیت، کارخانه کبریت‌سازی تبریز با بکارگیری 145 نفر و کارخانه کبریت‌سازی 29 بهمن تبریز با بکارگیری 200 نفر به ترتیب با 30 و 50 درصد ظرفیت خود در استان فعالیت می‌کنند و کارخانه کبریت‌سازی ممتاز آذربایجان متاسفانه به دلیل عدم کشش بازار و انباشت کبریت در انبارها به دلیل قاچاق کبریت‌های غیر استاندارد تعطیل است.

سرپرست صنایع و معادن استان در مورد مشکلات موجود در این صنعت نیز توضیحاتی داد و گفت: تهیه مواد اولیه از قبیل کلرات و فسفر که حدود 80 درصد مواد اولیه این واحدها بوده با قیمت بالا تهیه می‌شود و توان رقابت و برابری با کبریت‌های خارجی غیراستاندارد را ندارند.

وی ادامه داد: عدم نقدینگی و نبود وام‌های کم بهره، ورود کبریت‌های غیر استاندارد و قاچاق از طریق مرزهای پاکستان، چین و عراق، ورود انواع فندک‌های وارداتی و غیراستاندارد و فروش کبریت برابر با قیمت تمام شده کبریت از جمله مشکلات دیگر این واحدهای صنعتی است.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول