اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد قائمشهر:

آب‌بندان‌ها از جایگاه اقتصادی ویژه برخوردارند

خبرگزاری فارس: عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر گفت: آب‌بندان‌ها به عنوان مخازن ذخیره‌سازی آب برای مصارف کشاورزی و آبزی‌پروری از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

آب‌بندان‌ها از جایگاه اقتصادی ویژه برخوردارند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی مهرداد علی‌اصغری صبح امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اهمیت اقتصادی آب‌بندان‌ها و نقش آنها در گسترش آبزی‌پروری و اکوتوریسم را موثر عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه آب‌بندان‌ها به عنوان مخازن ذخیره‌سازی آب برای مصارف کشاورزی و آبزی‌پروری از جایگاه اقتصادی ویژه‌ای در استان مازندران برخوردارند اظهار داشت: یکی از جنبه‌های بهره‌برداری از آب‌بندان‌ها، پرورش ماهی است.

علی‌اصغری بهره‌گیری از زیبایی‌های طبیعی آب‌بندان‌ها را سبب توسعه اکوتوریسم دانست و تصریح کرد: شناخت نقش آب‌بندان‌ها و چگونگی بهره‌برداری از آنها در راستای تحقق اهداف توسعه اقتصادی ضروری است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با بیان اینکه تعداد، پراکنش، مساحت و قابلیت‌های بهره‌برداری از آب‌بندان‌های استان مازندران از لحاظ اقتصادی به تفکیک شهرها بررسی شد افزود: داده‌ها به روش پیمایشی و از طریق تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: تعداد 520 قطعه آب‌بندان فعال با مجموع مساحت 13 هزار و 320 هکتار در استان مازندران شناسایی شد.

علی‌اصغری میانگین مساحت آب‌بندان‌ها را 25.6 هکتار اعلام کرد و بیان داشت: بیشترین مساحت مربوط به آب‌بندان‌های ساری بوده و کمترین آن مربوط به آب‌بندان‌های نور است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر مجموع تولید ماهی در آب‌بندان‌های مازندران را 237 هزار و 46 تن ذکر کرد و یادآور شد: بیشترین سهم تولید با 51 درصد مربوط به گونه فیتوفاگ است.

وی 10 درصد آب‌بندان‌ها را دارای کاربرد گردشگری دانست و خاطر نشان کرد: مجموع درآمد سالانه حاصل از گردشگری این آب‌بندان‌ها بالغ بر 2 میلیارد و 912 میلیون ریال برآورد شده است.

علی‌اصغری شهر ساری را با 36 درصد دارای بیشترین سهم آب‌بندان‌ها در گردشگری خواند و ابراز داشت: نکا با دو درصد کمترین سهم را دارد.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با بیان اینکه بسیاری از آب‌بندان‌ها کاربری گردشگری ندارند تصریح کرد: اجرای طرح‌های گردشگری در کنار پرورش ماهی موجب اشتغالزایی و افزایش درآمد می‌شود.

انتهای پیام/خ۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول