اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با سخنرانی حجت‌الاسلام صدیقی

مراسم سالگرد آیت‌الله بهاء‌الدینی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: پانزدهمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی بهاءالدینی با سخنرانی حجت‌الاسلام صدیقی در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

مراسم سالگرد آیت‌الله بهاء‌الدینی در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم پانزدهمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی سیدرضا بهاءالدینی از علمای برجسته قم پنجشنبه سیزدهم بهمن‌ماه در قم برگزار می‌شود.

در این مراسم که در مسجد اعظم و با حضور علما،‌ فضلا، طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه تهران به ایراد سخن می‌پردازد.

آیت‌الله‌العظمی سیدرضا بهاءالدینی در عید غدیر سال 1327 هجری قمری در شهر مقدس قم به دنیا آمد. پدرش آقا سید صفی از طلبه‏های باتقوا و از خادمان حرم حضرت معصومه(س) بود.

از ابتدای کودکی مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی مشغول تحصیل شد و قرآن و ادبیات را در مکتب‏خانه‏های قم فرا گرفت. سپس به سرعت مقامات علمی را پشت سر گذاشته و به مدرسه رضویه رفت و در جوانی به درس خارج مرحوم آیت‌الله حائری وارد شده و شش سال از محضر این عالم وارسته استفاده کرد.

وی از سن 14 سالگی مشغول تدریس نیز بود و به گفته خود ایشان روزانه 14 تدریس و مباحثه داشت و بنا به قول خودشان حدود هفتاد سال تدریس کرد.

از اساتید آیت‌الله بهاءالدینی می‌توان به شیخ محمدعلی حائری، شیخ ابوالقاسم کبیر، میرزا محمد همدانی، ملاعلی همدانی، سید احمد حجت افغانی، میرزاجوادآقا ملکی تبریزی، میرزا علی اکبر حکمی یزدی، آیت‌الله شاه‏آبادی، آیت‌الله حائری، آیت‌الله حجت، آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله فیض اشاره کرد.

وی شاگردان زیادی نیز تربیت کرد که از آن جمله استاد شهید مطهری، حسینعلی منتظری، احمد جنتی، علی مشگینی، احمد آذری قمی، محمد فاضل لنکرانی، سید مصطفی خمینی، امام موسی صدر، خوانساری، حجت و ابوالقاسم قمی را می‌توان نام برد.

آیت‌الله بهاءالدینی اجازه اجتهاد را در جوانی از محضر آیت‌الله‌العظمی خوانساری و اجازه روایت را از مرحوم شیخ عباس قمی دریافت کرد.

تقریرات درس آیت‌الله حائری، تقریرات مرحوم آیت‌الله حجت، شرح دعای ابوحمزه، شرح بعضی از خطبه‌های نهج‌البلاغه، مجموعه اشعار، تفسیر سوره آخر قرآن، تاریخ آداب العربیه، مقایسه نظم و نثر جاهلیت و اسلام از جمله آثار به جای مانده از آیت‌الله بهاءالدینی است.

سرانجام این عالم عامل و زاهد خدا ترس در سیزدهم ربیع‌الاول سال 1418 هجری قمری مطابق با بیست‌وهشتم تیرماه سال 1376 هجری شمسی در شهر قم از دنیا رفت و در بالا سر مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در کنار قبر استاد گرانمایه‏اش حضرت آیت‌الله‌العظمی حائری به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/و۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول