اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به مناسبت درگذشت یادگار شهید دستغیب

آیت‌الله دستغیب به مردم آموخت که در برابر مشیت الهی باید صبر داشت

خبرگزاری فارس: آیت‌الله سید هاشم دستغیب با ویژگی بارزی که داشت مردم را نسبت به صبر و بردباری دعوت کرد و این را به مردم آموخت که همواره باید در برابر مشیت الهی صبر پیشه کرد.

آیت‌الله دستغیب به مردم آموخت که در برابر مشیت الهی باید صبر داشت
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سادات دستغیب از خاندان‌های معروف شیراز هستند و با توجه به اسناد موجود، سابقه آن به بیش از 800 سال قبل برمی‌گردد.

اجداد دستغیبی‌ها با بیش از 30 واسطه به زید‌بن علی‌بن حسین‌بن علی‌بن ابی‌طالب (ع) می‌رسند و شجره‌نامه آن در آخر کتاب قلب سلیم آمده است.

شهید بزرگوار آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب شش پسر و چهار دختر داشته است که یکی از پسران در جوانی بر اثر تصادف از دنیا رفت و یکی از دختران نیز چند ماه پس از شهادت شهید بزرگوار درگذشت.

مرحوم آیت‌الله سیدهاشم دستغیب در خاطره‌ای نقل کرده است که آنچه من در خاطر دارم، مرحوم پدرم همیشه نسبت به دخترها ملاطفت بیشتری داشت و نسبت به تربیت فرزند بسیار مواظب بود.

وی از همان کودکی مرا با خود به مسجد می‌برد و کمی که بزرگتر شدم، شب‌ها که برمی‌گشتیم از محتوای منبر خود از من سئوال می‌کرد و از آنجا که فرمایش‌های او خدا و آخرت بود، تأثیر بسیاری در من داشت.

مرحوم سیدهاشم بیان کرده است که یکی از منافقان در عملیات انتحاری موجب شهادت شهید دستغیب شد و من نیز به دلیل تأخیر یک تا دو دقیقه‌ای از فیض شهادت محروم شدم.

به گزارش فارس، یکی از خاطراتی که در ضمیر و دل مردم نقش بسته مربوط به روز جمعه‌ای است که شهید دستغیب برای اقامه نماز جمعه به محل نماز عزیمت می‌کردند و توسط منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

زمانی که شهید بزرگوار به شهادت نائل شدند، آیت‌الله سیدهاشم فرزند این شهید، پشت تریبون آمدند و گفتند امروز نماز جمعه برگزار نمی‌شود و فریاد ناله و شیون تمام نمازگزاران بلند شد.

سیدهاشم نیز خطاب به نمازگزاران می‌گوید، اگر بنا بر شیون و زاری باشد من که فرزند وی هستم باید ناله و زاری کنم اما باید استقامت داشته باشیم.

وی با ویژگی بارزی که داشت مردم را نسبت به صبر و بردباری دعوت کرد و این را به مردم آموخت که همواره باید در برابر مشیت الهی صبر پیشه کرد.

آیت‌الله سید محمد هاشم دستغیب در ساعات نخستین صبح روز دوشنبه 9 بهمن ماه جاری به دلیل کهولت سن و بیماری درگذشت.

مرحوم دستغیب از چند روز گذشته به دلیل عارضه قلبی، در بخش «سی‌سی‌یو» بیمارستانی در شیراز بستری شده بود.

وی که فرزند شهید محراب شهید آیت‌الله دستغیب بود در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ملت ایران به ‌ویژه مردم فارس، تلاش‌ها و فعالیت‌های آیت‌الله دستغیب در راه پیروزی انقلاب و همراهی با پدر شهیدش را فراموش نمی‌کنند و به‌ ویژه در این روزهای بهمن‌ ماه و در آستانه دهه فجر، که ایشان به رحمت الهی پیوسته‌ است.

آیت‌الله سیدهاشم دستغیب پس از تحصیل علوم دینی در حوزه‌های علمیه نجف و قم، با مبارزات گروه‌های انقلابی و فعالیت‌ها و روشنگری‌های پدر شهیدش همراه و به همین دلیل چند بار از سوی مأموران رژیم پهلوی بازداشت و روانه زندان شده بود.

انتهای پیام/غ10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول