اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

تمام اعتبارات سال آینده متمرکز در حوزه آبریز چهل‎چای می‎شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: تمام اعتبارات سال آینده متمرکز در حوزه آبریز چهل‎چای برای الگوی کشت خواهد شد.

تمام اعتبارات سال آینده متمرکز در حوزه آبریز چهل‎چای می‎شود
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدنصیر سیدمحمدی بعد از ظهر امروز در جلسه با مدیران جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: مطالعات منابع‎طبیعی حوزه چهل‎چای برای الگوی کشت از قبل انجام گرفته و یک حوزه بسیار تخریب شده است که جزو بدترین حوزه کشوری است، به همین خاطر از حالت الگو آن را خارج کرده‎ایم.

وی تصریح کرد: سه منطقه چهل‎چای، علی‎آباد‎کتول و گنبد‎کاووس را به‎عنوان سه پایلوت انتخاب کردیم که حوزه چهل‎چای 26 هزار هکتار را شامل می‎شود و حدود 9 هزار هکتار زراعی آن را وارد عملیات اجرایی کردیم و مجموعه منابع‎ طبیعی مسئولیت این کار را به عهده گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان داشت: اراضی شیب‌دار بالای 14 درصد را به بخش باغات مثمر و کمتر از 14 درصد را به بخش کشت زراعی علوفه اختصاص داده‎ایم.

سیدمحمدی با بیان اینکه در منطقه گنبد‎کاووس دو پایلوت دیم و آبی در دستور کار قرار گرفته است، اذعان داشت: در حوزه دیم یک پایلوت 100 هکتاری با کشت صددرصدی گندم انجام می‎شود که الگوی پیشنهادی ما 50 درصد گندم و مابقی آن جو و کلزا است.

وی ادامه داد: در حوزه آبی 250 هکتار، صددرصد گندم، کشت می‎شود و پایلوت ما این است که 45 درصد گندم، پنج درصد جو، 25 درصد کلزا و 15 درصد پنبه باشد و در بخش آب‎های زیرزمینی واقع در علی‎آبادکتول روستای نصرت‎آباد 496 هکتار گندم کشت می‎شود و اکنون چیزی حدود 6/67 است که باید این میزان را به 40 درصد برسانیم و بنا داریم اراضی را به گونه‎ای شکل دهیم که به 46 درصد گندم کاهش یابند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان عنوان داشت: افزایش تولید غلات مخصوصا گندم که به‎عنوان یک محصول استراتژیک در سطح استان است و با توجه به اینکه در مقام دوم و سوم در این زمینه شناور هستیم باید آن را حفظ کنیم و حتی می‎توانیم افزایش تولید را در واحد سطح داشته باشیم.

سیدمحمدی اظهار داشت: از مرداد سال‎ جاری کمیته راهبردی با مسئولیت معاون برنامه‎ریزی استاندار، کمیته فنی در سازمان جهاد کشاورزی و کمیته پیشبرد پروژه انجام می‎شود که کمیته فنی تاکنون 11 جلسه داشته و کارگروه‎های این کمیته نیز شامل زراعت، باغبانی، آبخیزداری، آب و خاک و نظام بهره‎برداری هستند که هر کدام مسئولان و اعضای مجزایی دارند.     

وی بیان داشت: برنامه عملیاتی پروژه در پنجمین جلسه به این شکل بود که کمیته فنی در پنج سال برنامه‎ریزی شده و در سال اول به صورت پایلوت، در سال دوم به بعد نیز وارد فاز اجرایی می‎شویم.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول