اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی فردوس:

1500 هکتار از باغات فردوس در معرض نابودی است

خبرگزاری فارس: رئیس جهادکشاورزی شهرستان فردوس گفت: بیش از یک‌ هزار و 500 هکتار از باغات سطح شهرستان فردوس به سبب آلوده شدن به آفات در معرض نابودی قرار دارد.

1500 هکتار از باغات فردوس در معرض نابودی است

عباسعلی غلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار داشت: در حال حاضر یک ‌هزار و 500 هکتار از باغات سطح شهرستان فردوس آلوده به آفات سوسک سرشاخه‌خوار و کرم خراط است.

وی افزود: طی دو سال گذشته وجود این آفات به مرحله طغیانی رسیده و مبارزه با آن و صرف اعتبارات دولتی دیگر جوابگو نیست.

غلامی با اشاره به وجود 15 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی در سطح شهرستان فردوس تصریح کرد: بیش از 85 درصد جمعیت شهرستان فردوس علاوه بر انجام سایر فعالیت‌ها به کشاورزی نیز مشغول هستند.

رئیس جهادکشاورزی فردوس یادآور شد: بروز 12 سال خشکسالی در شهرستان فردوس، سبب تشدید آفات شده و با ضعف شیره غذایی، درخت قادر به مقاومت نبوده و در نتیجه آفات به راحتی فعالیت می‌کند و روز به روز نیز بر جمعیت آفات نیز افزوده می‌شود.

وی تغییر الگوی کشت را گامی موثر در راستای توسعه کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان باید به موضوع خشکسالی در سطح شهرستان توجه و به کشت گیاهان کم آب‌خواه بپردازند.

غلامی از توزیع بیش از 7 هزار اصله نهال زرشک در سطح شهرستان فردوس خبر داد و افزود: کشاورزان باید در مناطق کوهپایه از کشت گیاهانی نظیر بادام و زردآلو پرهیز و در مناطق مستعد گیاه کم آب خواه زرشک را کشت کنند.

رئیس جهادکشاورزی فردوس تصریح کرد: در سال‌جاری از محل اعتبارات خشکسالی، مبلغی برای مبارزه با آفات در نظر گرفته شده که تاکنون میزان این اعتبارات به طور قطعی مشخص نشده است.

وی از شناسایی حشره جدیدی برای مقابله با سوسک سرشاخه‌خوار خبر داد و یادآور شد: این حشره می‌تواند به صورت بیولوژیک با سوسک سرشاخه‌خوار مقابله کند و این آفت را به طور کامل از بین ببرد.

غلامی گفت: در سال گذشته این طرح در منطقه فتح‌آباد و حاجی‌آباد انجام شد و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم تا تولید این حشره را در شهرستان عملیاتی کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس با اشاره به اینکه باغات شش استان کشور آلوده به آفت سوسک سرشاخه‌خوار است، افزود: کشاورزان باید با حذف شاخه‌های آلوده، انجام سم‌پاشی در دو مرحله و تغییر الگوی کشت در این راستا اقدام کنند.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول