اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف طبس:

20 درصد واقفان طبس از بانوان هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: بانوان طبسی که بخشی از اموال خود را وقف امور خیر کرده‌اند حدود 20 درصد از واقفان این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

20 درصد واقفان طبس از بانوان هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، محمدرضا ارغایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 20 روستای شهرستان طبس به صورت کامل و شش دانگ وقف است و هم‌اکنون این شهرستان دارای 11 نفر واقف در قید حیات است که طی سه سال اخیر بخشی از اموال خود را وقف کرده‌اند.
وی ضمن تأکید بر لزوم توجه بیشتر متمکنان جامعه به امر وقف، بیان کرد: سلسله نسب بسیاری از خانواده‌ها در طبس قطع و منقرض شده است و این خانواده‌ها چندان قابل شناسایی نیستند، اما با توجه به اینکه بخشی از اموال خود را وقف انجام امور خیر کرده‌اند و موقوفه‌های آنها فعال است، همه ساله نام آنها بر سر زبان‌ها آورده شده و نامشان هم‌چنان زنده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس عنوان کرد: در طول یک سال 761 فقره قرارداد اولیه، انتقالی و تجدیدی در راستای تنظیم بودجه موقوفه‌های شهرستان طبس بین اداره اوقاف و متولیان موقوفه‌ها منعقد شده و 570 سند مالکیت برای موقوفه‌ها با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک اخذ شده است.
وی ادامه داد: طی سال 1389 درآمد حاصل از موقوفه‌های متصرفی که در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس است در مجموع 2 میلیارد و 459 ریال و عواید دریافت شده از موقوفه‌های غیرمتصرفی که در اختیار متولیان است، 2 میلیارد ریال بود که در راستای انجام نیت‌های خیر واقفان صرف شده است.
ارغایی درباره اماکن مذهبی و بقعه‌های متبرکه در حوزه اوقافی شهرستان طبس نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر امام‌زاده حسین‌ بن موسی‌الکاظم(ع) شهر طبس، تعداد هفت بقعه متبرکه دیگر در شهرستان طبس زیر نظارت اداره اوقاف و امور خیریه قرار دارد که شامل امام‌زاده علی‌بخش دیهوک، امام‌زاده سیدحسین روستای‌ زرگ، امام‌زاده شیخ‌احمد روستای زنوغان، امام‌زاده سیدمحمد بن جعفرطیار روستای ازمیغان، امامزاده سیدحسین‌ بن جعفر روستای فشاه، امام‌زاده شیخ‌احمد بن اسحاق روستای پیرحاجات و خواجه خضر واقع در ابتدای جاده دشتغران است.
وی با بیان اینکه بقعه‌های متبرکه معمولا متکی به نذورات مردمی هستند، اضافه کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس علاوه بر تأمین هزینه‌های ضروری این بقعه‌ها مانند هزینه برق، آب، سوخت، خادم و... اقداماتی در راستای تأمین امکانات رفاهی زائران انجام می‌دهد که از جمله آن پیگیری برای برق‌رسانی به روستای فشاه با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون ریال، تهیه و نصب ضریح طلاکوب روستای زرگ با هزینه 300 میلیون ریال و آسفالت مسیر دیهوک به امام‌زاده علی به طول 26 کیلومتر است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: آسفالت مسیر خاکی امام‌زاده حسین روستای زرگ حدود 3 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه دارد که این هزینه به وسیله یکی از خیران تأمین شده و به زودی پروژه آسفالت این روستا آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: برای آسفالت مسیر خاکی امام‌زاده سیدحسین ‌بن جعفر روستای فشاه نیز کار مطالعات و نقشه‌برداری انجام شده، اما با توجه به اینکه این روستا خالی از سکنه است توجیه اقتصادی برای آسفالت این راه وجود ندارد و تاکنون رایزنی‌ها برای تأمین اعتبار این راه به نتیجه‌ای نرسیده است.
ارغایی اضافه کرد: آسفالت راه روستای فشاه نیازمند مساعدت خیران در راستای تأمین هزینه مربوطه است.
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول