اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باحضور فضلا و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی

پیش نشست همایش بین‌المللی فقه و قانون برگزار شد

خبرگزاری فارس: پیش نشست همایش بین‌المللی فقه و قانون با رویکرد مبانی نظری با حضور فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.

پیش نشست همایش بین‌المللی فقه و قانون برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پیش نشست همایش بین‌المللی رابطه فقه و قانون با رویکرد مبانی نظری صبح امروز در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این نشست علمی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان و احمد حاجی ده‌آبادی برگزار شد، سخنرانان به ارائه مطالب و بیان ضرورت رابطه‌های فقه و قانون پرداختند.
علی‌اکبریان در این نشست با بیان اینکه در رابطه با فقه و قانون فرضیه‌های مختلفی مطرح شده است، اظهار کرد: یکی از این فرضیه‌ها این است که حوزه‌ای از احکام اسلام که می‌تواند به قانون تبدیل شود عبارت است از همه احکام ثابت اسلام اعم از الزامی و غیر الزامی به طوری که به نحوه اداره جامعه مربوط می‌شود.
وی ادامه داد: معیاری که به حاکمان اسلامی اجازه می‌دهد قانونی را مخالف با احکام ثابت اسلام وضع کند عبارت است از رعایت تزاحم حفظی در اجرا و این نوع تزاحم با تزاحم امتثالی متفاوت است و برای حاکم اسلامی در مقام اجرای احکام اسلام در جامعه رخ می‌دهد.
حاجی‌ده‌آبادی نیز در این نشست با بیان اینکه تفاوت‌هایی که بین فقه و قانون وجود دارد سبب می‌شود که قانون‌گذاری بر اساس فقه با ظرافت بسیار خاصی صورت گیرد، بیان کرد: ماهیت قانون الزام‌آور بودن است و هدف حقوق ایجاد عدالت و نظم است ولی در فقه اینگونه نیست و هدف اصلی آن بحث اصلاح انسان‌ها است.
وی با بیان اینکه در حقوق مرز میان اشخاص جغرافیایی است ولی در فقه مرز میان اشخاص کفر و ایمان است، تصریح کرد: در برخی زمان‌ها تغییر قانونی که بر اساس فقه بنا نهاده شده، بسیار مشکل است به عنوان مثال قانون ما بدحجابی را جرم تشخیص داده و برای آن مجازات تعیین کرده است ولی این قانون در کشور اجرا نمی‌شود.
استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قانون تصویب شده است، باید اجرا شود و اگر اجرا نشود هزاران پرسش در این باره مطرح می‌شود و اگر نتوانیم اجرا کنیم و بخواهیم آن را تغییر دهیم با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول