اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان:

خانه بهزادی رودبار ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت خانه بهزادی رودبار با قدمت بیش از 75 سال به عنوان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

خانه بهزادی رودبار ثبت ملی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امید عزیزی پیش از ظهر امروز در جلسه میراث فرهنگی استان با اشاره به ثبت خانه بهزادی اظهار داشت: در چهارمین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی کشور، خانه بهزادی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
وی، در تعریف آثار فرهنگی خانه بهزادی افزود: خانه بهزادی در روستای دشتویل بخش رحمت‌آباد و بلوکات رودبار قرار دارد و متعلق به معصوم بهزادی بوده است.
این مسئول ادامه داد: این خانه در سال 88 واچینی و به سایت موزه میراث فرهنگی گیلان منتقل شد و با توجه به قدمت بیش از 75 سال، عملیات دوباره‌چینی این بنا در خرداد سال 89 آغاز شد و در اسفند همان سال به اتمام ر سید.
به گفته وی، این بنا جزو بناهای حوزه فرهنگی و معماری کوهپایه شرق گیلان است و نمای اصلی بنا رو به جناح شرق قرار دارد و طبقه نخست این خانه از دو اتاق و یک ایوان در جلو تشکیل شده و طبقه همکف آن نیز به فضای نگهداری دام و ماکیان اختصاص دارد.
عزیزی گفت: دیوارهای دارورچین و پوشش بام بنا از تخته جنگلی «لت» است و پلکان دسترسی از محوطه به طبقه نخست و از آنجا به فضای زیر بام از تنه درخت تراشیده شده و وجود طاقچه‌های شکیل و تزئینات گلی در اتاق شمالی از ویژگی‌های بناست.
وی، با اشاره به اینکه پیشنهاد ثبت این اثر از طرف موزه میراث روستایی گیلان صورت گرفت، خاطر نشان کرد: در همایش ملی ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور در قشم از 26 اثر پیشنهادی برای ثبت تعداد 25 اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان درباره موزه میراث روستایی بیان داشت: موزه میراث روستایی گیلان در دل طبیعت جنگلی سراوان قرار دارد و روستاهای این استان را با همان حال و هوای سرشار از صفا، محبت، دوستی و انسانیت در معرض دید همگان گذاشته تا گذشته پرخاطره و پرتجربه گیلان را در موزه میراث روستایی استان حفظ کند و پیونددهنده نسل‌های گذشته و حال و معرف گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ گیلان باشد.
به گفته وی، موزه میراث روستایی گیلان از 9 حوزه مختلف فرهنگی و معماری استان تشکیل شده که خاطرات حدود 150 سال گذشته روستاهای گیلان را با خود به همراه دارد.
انتهای پیام/خ۲۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول