اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار دانشگاه گنبد کاووس:

کنترل میکروبی عامل توسعه پرورش آبزیان است

خبرگزاری فارس: استادیار گروه منابع طبیعی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس گفت: کنترل میکروبی محیط‌های آبزی‌پروری عامل مهمی در توسعه مراکز تکثیر و پرورش آبزیان است.

کنترل میکروبی عامل توسعه پرورش آبزیان است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، حجت‌الله جعفریان بعد از ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان به‌کارگیری غذای زنده مناسب در تغذیه پرورش لاروی ماهیان را از نکته‌های قابل توجه عنوان کرد و اظهار داشت: دستکاری و کنترل میکروبی محیط‌های آبزی‌پروری به‌عنوان عامل مهمی در توسعه مراکز تکثیر و پرورش در آینده در نظر گرفته شده است.
وی به بررسی باقیمانده آنتی‌بیوتیک در ناپلی آرتمیا اورمیانا پس از تخم‌گشایی در محیط ضد عفونی شده توسط آنتی‌بیوتیک‌های کلرامفینیکل و مخلوط سولفامتوکسازول ـ تری‌متوپریم اشاره کرد و افزود: ناپلی آرتمیا از جمله جانورانی است که به‌ عنوان غذای زنده برای تغذیه آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جعفریان با بیان اینکه آرتمیا از جمله موجودات زنده‌ای است که می‌تواند در فرآیند انتقال به دیگر آبزیان به‌ عنوان یک حلقه واسط چرخه غذایی در محیط آبی عمل کند، تصریح کرد: آرتمیا به‌ عنوان حامل مواد مختلف انواع ترکیب‌های مغذی، عوامل ضد میکروبی، میکروبی، واکسن‌ها و ترکیب‌های تحریک کننده سیستم ایمنی به منظور افزایش مکانیسم دفاعی میزبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استادیار دانشگاه گنبد کاووس، هدف از این مطالعه را تلاش برای توسعه تولید ناپلی‌های آرتمیا اورمیانای کاملاً استریل و بدون میکروارگانیسم‌ها در صنعت آبزی‌پروری عنوان کرد و بیان داشت: از مواد ضد عفونی کننده مانند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به منظور تولید ناپلیوس‌های استریل و بدون باکتری آرتمیا استفاده کرد بدون آنکه اثر دارویی بر روی ناپلیوس‌ها در انتقال آنها به دیگر آبزیان مشاهد شود.

*سولفات مس رایج‌ترین ضدعفونی کننده آب استخرهای پرورشی است
کارشناس مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی تنکابن نیز در این جلسه به بررسی اثرات سولفات مس بر برخی فاکتورهای خونی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در مرحله پرواری اشاره کرد و گفت: سولفات مس یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی در ضد عفونی کردن آب استخرهای پرورشی است.
مسعود حقیقی با بیان اینکه سولفات مس در آبزی‌پروری کاربرد فراوان دارد، افزود: سولفات مس به عنوان یک فاکتور استرس‌زای شیمیایی می‌تواند پاسخ‌های فیزیولوژیک غیر اختصاصی در ماهی ایجاد کند و میزان تولید را کاهش دهد.
وی تغییر فاکتورهای هماتولوژیکی تحت تاثیر دزهای مختلف را متفاوت خواند و تصریح کرد: سولفات مس در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان استرس‌زایی کمتری ایجاد می‌کند و برای مزارع پرورشی قزل‌آلای رنگین‌کمان پیشنهاد می‌شود.

*درصد آلودگی دیژنه‌آ در تیز کولی بررسی شد
کارشناس اکولوژی دریای خزر نیز در این جلسه با اشاره به بررسی و شدت آلودگی انگلی به دیژنه‌آ در ماهیان تیز کولی اظهار داشت: این بررسی در سه ایستگاه واقع در رودخانه زردی در استان مازندران انجام شد.
علی‌اصغر سعیدی افزود: از مجموع 135 قطعه عدد ماهی مورد بررسی تعداد 41 عدد ماهی تیزکولی، 59 عدد ماهی مخرج لوله‌ای و 16 عدد سه خاره بودند که به صورت زنده به آزمایشگاه مرکز شهید رجایی انتقال داده شدند.
وی با بیان اینکه در این بررسی سه گونه انگل شناسایی شد، اذعان داشت: انگل‌های دیژنه‌آ در ماهی سه خاره مشاهده نشد.
انتهای پیام/ح20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول