اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس دانشگاه مالک اشتر بندرعباس:

حفاظت کالا در آتش‌سوزی‌ها تاثیرگذار است

خبرگزاری فارس: مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مالک اشتر بندرعباس گفت: سیستم چیدن، نحوه نگهداری و حفاظت کالاها در مبارزه با آتش‌سوزی‌ها موثر و قابل توجه است.

حفاظت کالا در آتش‌سوزی‌ها تاثیرگذار است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فرهاد کیانی فلاورجانی پیش از ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه گیلان به اصول پدافند غیر عامل در بنادر با رویکرد آمادگی در مقابل آتش‌سوزی بنادر اشاره کرد و اظهار داشت: احتمال آتش‌سوزی در اماکن بندری و فضاهای عملیاتی بنادر مانند انبارهای سرپوشیده و نگهداری کالا، تعمیرگاه‌ها، ساختمان‌ها و تاسیسات بندری وجود دارد.
وی آتش‌سوزی‌ها در بنادر را بر اثر حمله نظامی، وقوع زلزله یا ناشی از حوادث برقی و عدم دقت در رعایت نکته‌های ایمنی از طرف کارکنان شاغل یا ارباب رجوع بنادر به‌ویژه رانندگان کامیون‌هایی که برای تخلیه و بارگیری مراجعه می‌کنند، عنوان کرد.
کیانی فلاورجانی با بیان اینکه ایجاد حریق و سرعت توسعه دامنه آن در انبارهای کالا که تراکم بیشتری دارد و برای آتش‌سوزی‌ها مناسب‌تر است، بیش از دیگر اماکن بندری اتفاق می‌افتد، افزود: سیستم چیدن، نحوه نگهداری و حفاظت کالاها در مبارزه با آتش‌سوزی‌ها موثر و قابل توجه است.
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مالک اشتر بندرعباس تصریح کرد: به طور قاطع نمی‌توان از بروز هرگونه آتش‌سوزی در بنادر جلوگیری کرد اما با برنامه‌ریزی‌های لازم، اتخاذ تدابیر ویژه و آموزش‌های دقیق و ضروری به کارکنان شاغل بنادر و برقراری نظم در کار و نظارت دائم و مستمر بر جابه‌جایی کالاها و نحوه نگهداری آنها و همچنین بازرسی و نظارت بر نحوه فعالیت تجهیزات و کنترل تردد ارباب رجوع می‌توان از وقوع آتش‌سوزی‌ها در بنادر تا حد مطلوب و قابل قبول جلوگیری کرد.
وی حمل و نقل دریایی را ارزان‌ترین و رایج‌ترین سیستم حمل و نقل جهان دانست و خاطر نشان کرد: استفاده از سیستم حمل و نقل دریایی مستلزم داشتن بنادر مناسب و قابل قبولی است تا بتواند مطابق استانداردهای بنادر جهان پاسخگوی نیازمندی‌های کشتی‌ها و کالاهایی باشد که با عنوان‌های مختلف به بنادر وارد شده یا از آنها خارج می‌شود.
به گفته کیانی فلاورجانی، به منظور بهره‌برداری از بنادر برای برطرف کردن نیازمندی‌های کشتی‌ها و کالاهای وارده و صادره، نیاز به تسهیلات و تجهیزات ویژه بندری است.
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مالک اشتر بندرعباس با اشاره به اینکه نیازمندی‌های بنادر را می‌توان در دو بخش تسهیلات و تجهیزات اصلی و تسهیلات و تجهیزات پشتیبانی بنادر تقسیم‌بندی کرد، بیان داشت: بنادر با توجه به نوع بهره‌برداری و انواع کالاهای وارده و صادره، با عنوان‌های مختلف نامیده می‌شوند.
وی بنادر تجاری، چندمنظوره، نفتی، صیادی، نظامی، پتروشیمی، مسافری و تفریحی را از جمله بنادر معرفی کرد و یادآور شد: بنادر ایران طبق ظرفیت و آبخور کشتی‌ها و شناورها تقسیم‌بندی می‌شوند.
کیانی فلاورجانی به بنادر عمده اشاره کرد و گفت: بنادر عمده به بنادری اطلاق می‌شود که دارای اسکله‌های متعدد با آبخورهای مناسب و متفاوت باشند و تمام کشتی‌های اقیانوس‌پیما که به بنادر ایران و منطقه رفت و آمد دارند می‌توانند در اسکله‌های آنها پهلوگیری کنند.
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مالک اشتر بندرعباس، بنادر میانی را بنادری معرفی کرد که برای پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما محدودیت ظرفیت و آبخور داشته باشند و کشتی‌های با ظرفیت متوسط حدود 15 هزار تن با آبخور حدود 10 متر را بتوانند پهلوگیری کنند.بنادر کوچک به بنادری گفته می‌شود که امکان تردد کشتی‌های اقیانوس‌پیما به آنها کمتر بود و ویژه کشتی‌ها، شناورهای محلی و منطقه‌ای با ظرفیت حدود پنج هزار تن و آبخور حدود پنج متر است.
کیانی فلاورجانی بندر بوشهر و شهید بهشتی را از بنادر تجاری و چند منظوره میانی برشمرد و اذعان داشت: بنادر لنگه، جاسک، انزلی و نوشهر جزو بنادر کوچک محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/خ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول