اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حریق تالاب گندمان را ربود

آتش‌سوزی تالاب گندمان در چهارمحال و بختیاری مهار شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مهار آتش تالاب بین‌المللی گندمان با تلاش اهالی و محیط‌بانان خبر داد.

آتش‌سوزی تالاب گندمان در چهارمحال و بختیاری مهار شد
سعید یوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: تالاب بین‌المللی گندمان از ساعت 20 و 30 دقیقه شب گذشته طعمه حریق شد که این آتش‌سوزی حوالی ساعت یک بامداد امروز با تلاش محیط‌بانان محیط زیست مهار شد.
وی افزود: آتش‎سوزی سطحی بوده و کمتر از یک هکتار از این تالاب بین‎المللی طعمه حریق شد.
یوسف‌پور ادامه داد: برودت هوا، تاریکی شب، دود ناشی از آتش‎سوزی نیزارها و باتلاقی بودن زمین تالاب، پیشرفت حریق را در این تالاب سخت و کند کرد.
وی، عدم بارش نزولات جوی و خشکسالی سال‌های اخیر را بستری برای آتش‎سوزی و حریق در این تالاب عنوان کرد و گفت: تالاب گندمان که با 980 هکتار مساحت در فاصله چهار کیلومتری شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال‌ و‌ بختیاری قرار گرفته، تالاب باارزشی است که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز به ثبت رسیده‌ است و دلیل این امر را باید در محیط طبیعی آن جستجو کرد که امکان زیست انواع گوناگونی از گیاهان و حیوانات را فراهم آورده‌ است.
یوسف‌پور، به قرارگرفتن این تالاب در یکی از نواحی ییلاقی و سردسیر استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: تالاب گندمان به دلیل ارتفاع 2 هزار 215 متری از سطح دریا و نیز کشیده‌شدن رشته‌کوه کلار با ارتفاع 3 هزار و 500 متر از غرب تا جنوب آن دارای زمستان‌هایی سرد است که دمای هوا در سردترین ماه سال تا 30 درجه زیر صفر نیز می‌رسد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برف و باران، چشمه‌های حاشیه‌ای و رودخانه آقبلاغ تامین‌کننده‌های اصلی آب تالاب گندمان هستند.
به گفته وی، پوشش گیاهی تالاب انواع حاشیه‌ای و نم‌پسند مانند درختان بید، نی، آلاله‌آبی و نخل مرداب و پرندگان مهاجر و قریب 15 گونه پرنده بومی هم‌چون مرغابی‌ها و حواصیل گونه‌های حیوانی غالب دریاچه را تشکیل می‌دهند، که در کنار آنها می‌توان به انواع خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها و پستاندارانی هم‌چون گراز، روباه و خرگوش اشاره ‌کرد.
انتهای پیام/ح20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول