اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران:

بهداشت چالش اصلی تولید آبزیان است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: موضوع بهداشت و بیماری‌های آبزیان یکی از چالش‌های اصلی در تولید آبزی‌پروری است.

بهداشت چالش اصلی تولید آبزیان است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، سید جلیل ذریه زهرا پیش از ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: سالانه میلیون‌ها دلار در جهان به دلیل بیماری‌های آبزیان به آبزی‌پروران خسارت وارد می‌شود.
وی بیماری‌های آبزیان را یکی از موضوع‌های مهم در توسعه آبزی‌پروری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد و افزود: تعداد بیماری‌های نوظهور با توجه به رشد 14 درصدی تولیدات آبزی‌پروری در کشور در حال افزایش است.
ذریه زهرا نقش بیماری‌های ویروسی آبزیان را از دیگر بیماری‌ها بیشتر دانست و تصریح کرد: این امر موجب کاهش تولیدات شده و بر تجارت و اقتصاد ملی تاثیر منفی می‌گذارد.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران خاطر نشان کرد: با توجه به طبیعت پیچیده و جهان گستر بیماری VNN، این بیماری می‌تواند به منزله یک تهدید جدی و ویرانگر در عرصه‌های شیلاتی به‌ویژه ماهیان خاویاری و دیگر آبزیان دریای خزر قلمداد شود.
دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار نیز در این جلسه به گزارش نخستین رخداد کانون بیماری ویروسی IPNV در استان سمنان اشاره کرد و گفت: بیماری عفونی نکروتیک ویروسی پانکراس از مجموعه بیماری‌های مهم ویروسی و اخطار کردنی آبزیان پرورشی است.
محمد سعیدی عامل بیماری مذکور را بیرنا ویروس خواند و افزود: بیماری عفونی نکروتیک ویروسی پانکراس در برابر اسید، اتر، گلیسرول و حرارت بالا مقاوم بوده و تا هشت ماه در محیط فعال می‌ماند.
وی با بیان اینکه بیماری عفونی نکروتیک ویروسی پانکراس به صورت عمودی و افقی منتقل می‌شود، تصریح کرد: ماهیان پرورشی آب شیرین و شور جزو میزبانان حساس هستند ضمن اینکه ماهیانی که پس از ابتلا تلف نشوند تا آخر عمر ویروس را حمل می‌کنند.
به گفته سعیدی، در استان سمنان برای نخستین بار در بخش سبحان شهرستان دامغان در بهمن ماه سال 89 از یک مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان رخداد تلفات غیرعادی مظنون به بیماری گزارش شد.
دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار با اشاره به اینکه پس از بررسی و مراجعه سابقه بیماری در منطقه و استان سابقه‌ای از تلفات با شدت این کانون در منطقه دیده نشده بود، خاطر نشان کرد: نمونه‌های بافتی به منظور بررسی آزمایشگاهی شامل کبد، طحال، کلیه و قلب برای ویروس‌شناسی به سازمان دامپزشکی کشور ارسال شد.
وی به توصیه‌های بهداشتی قرنطینه‌ای برای نگهداری بچه ماهیان اشاره کرد و بیان داشت: تصمیم گرفته شد که مزرعه مذکور با آزمایش، پایش و بررسی بیماری در صورت پاک بودن تا دو سال متوالی از لیست کانون‌های آلوده حذف شود.
انتهای پیام/خ۲۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول