اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

طراحی شبیه‌ساز آموزشی توربین گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی

خبرگزاری فارس: کارشناس تعمیرات سیستم‌های کنترل و ابزاردقیق توربین‌های گازی فازهای 2 و 3 گفت: شبیه‌ساز آموزشی توربین گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی طراحی شد.

طراحی شبیه‌ساز آموزشی توربین گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی، مرتضی خرم کشکولی اظهار داشت: شبیه‌ساز آموزشی توربین گاز برای نخستین بار در کشور توسط کارشناسان تعمیرات سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق توربین‌های گازی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی طراحی و اجرا شد.

وی افزود: این شبیه‌ساز توربین گاز برای نخستین بار در کشور طراحی و به صورت دینامیک به شبیه‌سازی توربین گاز پرداخته است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: آموزش و به‌روز بودن نفرات نقش اساسی را در دنیای امروز و در پالایشگاه و در همه‌ سطوح دارد و به همین دلیل تجربیات 42 ماهه خود را در زمینه سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق توربین‌های گاز در قالب این سیمولاتور ارایه کردم که فعلا نام GT Simulator به خود گرفته است.

خرم کشکولی تصریح کرد: این سیمولاتور یا شبیه‌ساز آموزشی نرم‌افزاری است که تکنسین، مهندس ابزار دقیق و یا مهندس بهره‌بردار توربین گاز می‌تواند با استفاده از آن در حالت آفلاین و در شرایط آزمایشگاهی و کارگاهی توربین را استارت کند و تغییرات پارامترهای مهم و مراحل مختلف توربین را از لحظه صفر تا دور نامی بدون بار(full speed no load) و سپس در حالت بارگذاری مشاهده کند.

وی ادامه داد: هر چند که این شبیه‌سازی برای یک توربوژنراتور MS6001 از شرکت جنرال الکتریک در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی پیاده‌سازی شده ولی قابلیت اعمال و توسعه به تمامی توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک و توربوکمپرسورهای شرکت Nuovo Pignone را داراست و طراح می‌تواند با تغییراتی این سازگاری را انجام دهد.

کارشناس تعمیرات سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق توربین‌های گازی فازهای 2 و 3 خاطر نشان کرد: در این سیمولاتور(شبیه‌ساز) داده‌های واقعی از پارامترهای توربوژنراتور در موقع راه‌اندازی از حالت صفر تا دور نامی بدون بار (FSNL)و سپس بارگذاری لازم بود، برای این منظور از تکنیک‌های data logging سیستم کنترل SPEEDTRONIC Mark V استفاده شد و 29 پارامتر مهم توربین با نرخ یک ثانیه -یک ثانیه و به تعداد 53592 در تاریخ 18 اکتبر 2011 به ثبت رسیدند.

خرم کشکولی با اشاره به برنامه‌نویسی و ساخت گرافیک این شبیه‌ساز با استفاده از نرم‌افزار Lab VIEW اظهار داشت: خروجی نهایی که همان GT Simulator است، بدون نیاز به نصب و اجرای Lab VIEW ، فقط کافی‌ است روی سیستم برنامه Lab VIEW Run time engine که برنامه‌ای کم حجم است (کوچک‌تر از 100 مگابایت) نصب باشد، در این صورت به راحتی این نرم‌افزار قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: در نسخه دوم این نرم‌افزار که بعدا ارایه خواهد شد با استفاده از شبکه MODBUS می‌توان به صورت آنلاین داده‌ها را از سیستم کنترل SPEEDTRONIC Mark V دریافت کرد و به مانیتورینگ واحد پرداخت و حتی با لینک این نرم‌افزار به پایگاه‌های داده‌ای چون SQL، داده‌ها را به صورت طبقه‌بندی شده ثبت کرد که در تحلیل‌های بعدی بسیار سودمند خواهد بود.

انتهای پیام/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول