اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گزارش فارس از اولتیماتوم استاندار گلستان به مدیران/

مدیران پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند

خبرگزاری فارس: استاندار گلستان در اولتیماتوم به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بر پاسخگویی آنان به سوالات خبرنگاران تاکید کرد.

مدیران پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مشکلات خبرنگاران به قول غلامرضا منتظری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نخ‎نما شده و همه مسئولان به مسائل آنها اشراف دارند.

همچنین تاکید استاندار گلستان نیز در جلسه شورای اداری به پاسخگو بودن مدیران به سوالات خبرنگاران می‌تواند دلیل این مدعا باشد.

جواد قناعت در این جلسه عنوان کرد: چند نفر از خبرنگاران از مدیران دستگاه‎های اجرایی به دلیل پاسخگو نبودن به سوالات آنها در نزد من گلایه‎مند شده‎اند که البته من این حرف را نمی‌پذیرم!!!

وی تاکید کرد: اولین شخص اجرایی کشور همیشه پاسخگویی اصحاب رسانه، صدا و سیما و جراید بوده، پس می‎طلبد که مدیران نیز در عمل پاسخگویی به همین صورت باشند.

قناعت با بیان اینکه خبرنگاران با هماهنگی از مدیران سوال بپرسند، افزود: اگر خبرنگار با روابط عمومی هماهنگ کرد و وقت مصاحبه تعیین شد و مدیر حاضر به پاسخگویی نبود چنین مسئله‌ای پذیرفتنی نیست و مدیران حداکثر ظرف مدت پنج روز پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند.

استاندار گلستان گفت: البته مدیران دستگاه‎های اجرایی استان کمتر دچار چنین مسئله‎ای هستند و چند دستگاهی که چنین برخوردی را انجام داده‎اند رعایت کنند تا باقی مدیران نیز زیر سوال نروند.

صحبت‎های استاندار گلستان و تاکید ایشان بر رعایت حقوق خبرنگاران کمی برای ما دلگرم‌کننده بود هر چند آنچه که ما از مدیران دستگاه‎های اجرایی استان دریافت کرده‎ایم این است که تنها چند مدیر برای خبرنگاران و سوالاتشان وقت می‎گذارند و همچون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان پاسخگوی سوالات هستند و دیگر مدیران در حد نیاز و با توجه به جایگاه رسانه پاسخگویی را رعایت می‎کنند مثلاً اگر صدا و سیما باشد بدون وقت قبلی و خارج از نوبت مصاحبه می‎دهند، اگر مطبوعات باشد آن هم با عکس رنگی و بزرگ که بعضی اوقات با سفارش و به صورت گزارش عملکرد است شاید کمی وقت بگذارند، اما اگر این رسانه خبرگزاری‎ها باشند...!!!

کمی تامل کنید خبرگزاری‎ها در استان گلستان بیشترین نقش را در تهیه و تولید اخبار دارند، اما از کمترین توجه برخوردار هستند رسالت آنها تنها تهیه خبر است و نه تبلیغات دارند و نه گزارش عملکرد.

این جامعه خبری افراد سخت‎کوش دنیای رسانه هستند که شاید از 24 ساعت شبانه‌روز تنها پنج تا شش ساعت برای امور خود وقت بگذارند و متاسفانه در اثر وجود شبه‎ خبرنگاران در رسانه‎های استان تقریبا جراید استان با اخبار این گروه پر می‌شود با همه این تفاسیر نه نامی دارند و نشانی و جالب‌تر اینجاست که هنوز برخی از مدیران خبرگزاری‎ها را نمی‎شناسند.

 

* مدیران مسائل سازمانی خود را بر مصالح نظام ارجحیت می‎دهند

با همه حرف و احادیث داستان زمانی بغرنج‌تر می‎شود که مدیران برای اینکه مسائل سازمان را بر مسائل نظام ارجحیت می‌دهند معاون وزیر و گاها افراد عالی‎رتبه کشوری را در جلسات خود دارند، اما از وجود خبرنگاران بهره‎ نمی‎برند و اخبار را از طریق روابط عمومی‎ها به رسانه ارسال می‎کنند اخباری که با سلام و احترام شروع می‎شود و با خیر مقدم و تشکر به اتمام می‎رسد و در آن چیزی نمی‎یابی که بخواهد ارزش انعکاس داشته باشد و اگر هم مواردی باشد آنقدر شلخته و خارج از قانون تنظیم خبر در کنار هم چیده شده که بیشتر به داستان یکی بود یکی نبود حسنک شباهت دارد تا خبر.

 

*سولات خبرنگاران اصولا در روابط عمومی‎ها گم می‎شود

اگر از این داستان نیز بگذریم به اینجای قضیه می‌رسیم که وقتی در زیر سایه همه ناملایمت‎ها، خود به دنبال تهیه خبر می‎رویم مواجه می‎شویم با هزار راه نرفته!!! هفت‎خوان رستم را طی می‌کنیم تا به مدیران برسیم و گاهی نیز نمی‎رسیم و سوالات را به صورت مکتوب برای آنها می‎گذاریم تا در ساعت استراحت، یا وقت چای و نهار نظری به آنها داشته باشند، اما وقتی که برای پاسخ مراجعه می‌کنیم متوجه می‎شویم سوالات خبرنگار مانند صاحبش از بس از این اتاق به این اتاق رفته که هم اکنون اثری از آن وجود ندارد، این گونه می‎شود که بار دیگر سوالات را مطرح می‎‎کنید و می‌روید تا برای بار دوم نیز همان پروسه تکرار شود و شاید و آن هم شاید برای سومین بار مدیران با اجازه اطرافیان پاسخگوی سوالات شوند!!!‎

 

* پاسخگو نبودن مدیران ضعف جامعه خبری را نشان می‌دهد

مقام پاسخگویی متاسفانه در مدیران استان کمتر نهادینه شده که البته این مشکل را نباید تنها در آنها خلاصه کرد و این ضعفی است که به جامعه خبری استان نیز باز می‎گردد چرا که هر ساله شاهد ورود افراد بدون صلاحیت در عرصه خبر هستیم و جلسات مطبوعاتی پر شده از چهره‎های ناآشنا که بیشتر به فکر اس ام اس دادن و یا بلوتوث بازی کردن هستند تا تهیه خبر و اینجا تنها چند خبرگزاری استان و برخی از افراد متعهد در عرصه خبر که با توجه به شرایط بد اقتصادی این گروه هر روز از تعدادشان کمتر می‎شود ‎زحمت کار را برعهده دارد و این‌گونه است که خبرنگاران وقتی جایگاه خود را نشناسند نمی‌توانند مدیران را به مؤاخذه کشند و مدیران نیز از این گروه بیشتر برای مقاصد و اهداف خود استفاده می‎کنند ولاغیر که این برای جامعه خبری بسیار ناگوار است چرا که پاسخگو نبودن مدیران و نبود نقد بر عملکردشان باعث می‎شود خلأ این جایگاه را رسانه‎های دشمن پر کند و به این صورت تمام آنچه رشته می‎شود پنبه خواهد شد.

 

* نیاز به افراد متعهد و مومن در عرصه خبر یک اساس است

نیاز به افراد متعهد و مومن در عرصه خبر یک اساس است چرا که جامعه امروز را افرادی باسواد و تحصیل‌کرده تشکیل داده‎اند افرادی که به دنبال مطالبات خود هستند و خبرنگاران نیز نمایندگان مردم جامعه هستند و آنها صاحب قدرت و شوکت باید باشند چرا که این قشر تنها گروهی هستند که بدون انتخابات نماینده افکار مردم می‎شوند پس نباید هر کس که در این وادی پا نهاد تنها به دلیل داشتن چند خبر که مدیر مسئول برای داشتن کارت خبرنگاری کارمندش از خبرگزاری‎ها می‎گیرند و به نام افراد کار می‎کنند خبرنگار شناخته شود و جا دارد که در اینجا با امتیازبندی خبرنگاران با توجه به عملکرد و آثارشان سره از ناسره شناخته شود.

 

* مدیران جایگاه خبرنگاران را به رسمیت بشناسند

همه این‎ها را گفتیم تا با رعایت عدالت و با تکیه بر حقیقت به این مسئله برسیم که باید جایگاه خبرنگاران برای مدیران استان تبیین شود و آنها بیش از گذشته ارزش این جایگاه را بدانند و این قشر را به رسمیت بشناسند و بسیار جای تاسف دارد وقتی که مدیران برای پاسخ دادن به سوالات خود تعلل می‎کنند اصلاً شرمنده عمل خود نمی‎شوند هیچ، با بیان اینکه یک جلسه پیش آمده و بروید و فردا بیاید از کنار مسئله عبور می‎کنند تا فردا خبرنگار روز را از نو شروع کند.

انتهای پیام/ن۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول