اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با 28 صفر

نوش‌آبادی‌ها درب‌های ضریح حسینی را بدرقه کردند

خبرگزاری فارس: کاروان حمل درب‌های باب‌الشهدای امام حسین(ع) با طنین سقاخوانی شهروندان نوش‌آباد در شب رحلت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) بدرقه شد.

نوش‌آبادی‌ها درب‌های ضریح حسینی را بدرقه کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در این مراسم که با بدرقه پرشور و معنوی شهروندان نوش‌آبادی برگزار شد در ابتدای ورود خودرو حامل درب‌ها به خیابان اصلی این شهر، مورد استقبال گروهی از سقاخوانان ممتاز نوش‌آبادی قرار گرفت.

در این آئین سقاخوانی، که نوعی عزاداری سنتی و مذهبی است و توسط شهروندان نوش‌آباد تنها در دهه سوم ذیحجه در استقبال از کاروان حسینی برگزار می‌شود و در هیچ مناسبت دیگری اجرا نمی‌شود، جمعیت زیادی از مردم نوش‌آباد و سقاخوانان شاخص این شهر حضور داشتند.

خودرو حامل درب‌های باب‌الشهدا در مسیر حرکت با ابراز احساسات وصف ناشدنی مردم نوش‌آباد طی عبور از خیابان‌های این شهر به مجموعه فرهنگی-مذهبی خیمه‌گاه حسینی رسید که در آنجا با برگزاری برنامه‌های سوگواری و عزاداری هیئت‌های مذهبی شهر نوش‌آباد در کنار کاروان حامل درب‌های حرم امام حسین(ع) نسبت به مقام والای آن حضرت ادای احترام شد.

جوانانی که با وجود سرما و سوز شب زمستانی با پای برهنه و پیاده به دنبال کاروان بر سر و سینه می‌زدند به همراه نوجوانان و کودکان حامل پرچم‌های سیاه و زنان و دخترانی که مویه‌کنان به دنبال آنان می‌دویدند همه و همه شور و حال عجیب و وصف‌ناشدنی بر مراسم حکم‌فرما کرده بود که هر بیننده‌ای را با خود به اوج ماتم، شور و نوای نینوایی می‌برد.

دست‌های توسل و نیاز دراز شده به سوی درب‌های باب‌الشهدای امام حسین(ع) برای تبرک جستن که حکایت از نهایت تمنای شیفتگان ثارالله (ع) داشت تصویری تکراری اما لذت‌بخش از حضور نوش‌آبادی‌ها در این مراسم به وجود آورده بود.

عطر و گلابی که بدرقه کنندگان به درها می‌پاشیدند، دود اسپند و رایحه خوش عود و ندای "یا حسین(ع)" آنچنان فضای مراسم را معنوی کرده بود که هر فرد حاضری صحن و سرای سالار شهیدان را پیش خود مجسم می‌دید.

اما در لحظه وداع گریه‌های فراق که وصال را تازه یافته بودند و چشمان حسرت‌آلودی که افسوس حقیر بودن ثانیه‌ها و دقیقه‌ها را در برابر شوق دیدارشان می‌خورد تابلویی از اخلاص و معرفت مردمان کویر را به تو هدیه می‌کرد.

دو لنگه درب‌های نقره باب‌الشهدای امام حسین(ع) طی یک سال و نیم در کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات ‌عالیات استان اصفهان ساخته شده است.

در ساخت هر کدام از این دو لنگه درب، ۱۱۰ کیلو نقره خالص به نیت ‌نام مقدس حضرت علی(ع) با عیار 99 کار شده و روی این درب‌ها متن زیارت جامعه کبیره و  آیات قرآن کریم که مربوط به امام حسین(ع) خطاطی شده و چهارده گل به نیت چهارده معصوم نیز روی این درب‌ها نقش بسته است.

وزن این درب‌ها حدود ۵۰۰ کیلوگرم با سازه اصلی و چارچوب آن از نوع استینل و چوب ساج می‌باشد که 50 نفر از برترین هنرمندان استان اصفهان با استفاده از هنرهای میناکاری، گره‌چینی، معرق‌کاری، خاتم‌کاری و خوشنویسی در کار ساخت این درب هنرنمایی کرده‌اند.

تاکنون هشت درب ورودی حرم امام حسین(ع)، رواق‌های سیدالشهدا، پنجره‌های قتل‌گاه با کمک هنرمندان اصفهان ساخته شده و به عتبات عالیات منتقل شده است.

انتهای پیام/ر20/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول