اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) خبر داد:

پیشرفت 90 درصدی ساخت ضریح اباعبدالله الحسین(ع)

خبرگزاری فارس: مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) از پیشرفت 90 درصدی ساخت ضریح اباعبدالله الحسین(ع) خبر داد.

پیشرفت 90 درصدی ساخت ضریح اباعبدالله الحسین(ع)
محمود پارچه‌باف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به میزان پیشرفت پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) اظهار کرد: ساخت این ضریح از خرداد 87 در کارگاه ساخت ضریح امام حسین(ع) واقع در شبستان مدرسه معصومیه آغاز شده و اکنون مراحل پایانی را سپری می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون نجاری، گوی و ماسوره، خطاطی استاد موحد و قلم‌زنی روی پلیت‌های نقره و مس ضریح امام حسین(ع) انجام شده و اکنون هنرمندان مشغول ساخت و ساز و پرو کردن صفحات منقوش شده بر روی پیکره ضریح هستند.
مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) با بیان اینکه اکنون مشغول کار خطوط طلا بر روی ضریح هستیم، گفت: بیش از 40 درصد کار برش خطوط طلا بر روی ضریح انجام شده و اکنون در حال لحیم‌کاری، پولیش و صیقل این خطوط هستیم.
وی خاطرنشان کرد: کار زرگری و ساخت و ساز قطعات نقره‌ای در حال انجام است و هنرمندان اصفهانی مشغول تنظیم و بررسی قطعات نسبت به یکدیگر هستند تا به نصب قطعات بر روی ضریح بپردازند.
پارچه‌باف با اشاره به پیشرفت بخش داخلی ضریح مطهر امام حسین(ع) گفت: کار گره‌چینی، مقرنس، معرق، آیات قرآن و همچنین اسما 14 معصوم در بخش داخلی ضریح به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: بخش داخلی ضریح با چوب‌های رنگین مانند ساج، پوپل، نارنگ، سرخدار و گردو تزیین شده و پس از بررسی و ارزیابی بر روی داخل ضریح نصب می‌شود.
مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) با اشاره به کارگاه‌هایی که مشغول ساخت ضریح اباعبدالله الحسین هستند، گفت: کارگاه‌های ساخت گوی و ماسوره در شهرک شکوهیه، خالص‌سازی طلا در شهرک شکوهیه، نجاری داخل ضریح در شهر شیراز، قلم‌زنی در اصفهان و نجاری آستانه مقدسه در جوار کارگاه اصلی مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه طراحی ضریح بر عهده استاد فرشچیان است، گفت: این ضریح نسبت به طرح اولیه تفاوت چشمگیری کرده و برای ساخت آن از موادی مانند نقره، طلا و چوب ساج مصرف شده است.
مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: متولیان اصلی ساخت ضریح امام حسین(ع) مردم هستند و تمام وجوهات ساخت ضریح را مردم پرداخت کردند و تاکنون مردم عاشق و دلداده حضرت سیدالشهدا بالغ بر 5 میلیارد تومان هزینه نقدی و 143 کیلوگرم طلا در قالب انگشتری، گردنبند، گوشواره، سکه و... اهدا کردند.
وی ادامه داد: 120 کیلوگرم از طلاهای اهدایی از سوی مردم به طور مستقیم خالص‌سازی شده و به ورق‌های 21 عیار تبدیل می‌شود و در ضریح مطهر به کار می‌رود.
پارچه‌باف عنوان کرد: تاکنون بالغ بر 4 هزار و 800 کیلوگرم نقره، 120 کیلوگرم از طلاهای اهدایی مردم، 5 هزار و 500 کیلوگرم چوب ساج، 600 کیلو ورق مس برای تاج ضریح و 500 کیلوگرم فلزات استیل برای محکم‌سازی و اتصالات در ضریح امام حسین(ع) مصرف شده است.
وی با اشاره به نبودن امکان بازگشایی درب‌های کارگاه ساخت ضریح اباعبدالله الحسین(ع) در عاشورا و تاسوعای حسینی گفت: به دلیل آنکه وقفه‌ای در کار سازندگان ضریح امام حسین(ع) نباشد به طور موقت کار باز شدن درب‌های کارگاه تعطیل شده تا ساخت ضریح به صورت مستمر ادامه پیدا کند.
مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) عنوان کرد: اکنون بیش از 90 درصد کار ساخت ضریح امام حسین(ع) تاکنون انجام شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر این پروژه به پایان برسد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول