اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد تحقیق و توسعه اتحادیه باغداران مازندران:

ورود واکس میوه در مازندران بدون نظارت صورت می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مسئول واحد تحقیق و توسعه اتحادیه باغداران استان مازندران گفت: هرچه واکس میوه در استان مازندران وارد می‌شود بدون نظارت است.

ورود واکس میوه در مازندران بدون نظارت صورت می‌گیرد
سید وحید علوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ساری با بیان اینکه در دهه 60 مصرف سموم آفات نباتی در استان مازندران حدود 15 هزار تن در سال بود، اظهار داشت: از سال 74 که فعالیت‌های کنترل بیولوژیک و شیوه‌های جدید کشاورزی با همکاری محققان و متخصصان در بخش اجرای حفظ  نباتات آغاز شد، مدیریت باغبانی و زراعت تلاش کرد که در هفت سال پیش آمار مصرف سموم به کمتر از نصف کاهش یابد.
 
* بخشی از سموم آفات نباتات سرطان‌زا و توام با بیماری‌های عصبی همراه بود
وی با اشاره به اینکه بخشی از سموم آفات نباتات سرطان‌زا و توام با بیماری‌های عصبی همراه بود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر استفاده از سموم بیماری‌زا از مصرف باغداران حذف و میزان محدودی به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود.
علوی با اشاره به اینکه برای دفع آفات نباتی توانستیم سموم کم‌خطر را جایگزین کنیم، یادآور شد: سموم کم‌خطر به صورت انتخابی عمل می‌کنند و برای آفات مورد نیاز به کار می‌روند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه بخش زیادی از قارچ‌کش‌های بیولوژیک در خاکزادها، وارداتی است، بیان داشت: تلاش شد تا بتوانیم از سمومی کم‌خطر برای باغدارانی که در پرورش گیاهان سیاه ریشه فعالیت می‌کنند جایگزین داشته باشیم که در این بخش آموزش دو نوبت سم‌پاشی در فصل پائیز و اسفندماه قبل از تورم جوانه‌ها توصیه شد.
 
* هرچه واکس میوه در استان مازندران وارد می‌شود بدون نظارت است
وی فعالیت تحقیقی را در رفع بیماری پیچیدگی برگ هلو از پژوهش‌های سال آینده اتحادیه باغداران عنوان کرد و گفت: سمی که تاکنون برای بیماری پیچیدگی برگ هلو استفاده می‌شد از سموم عالی بود که پس از سه سال تحقیق پیگیر جایگزین مناسبی برای این سم که از سموم معدنی است و برای ارقام مقاوم به کار می‌رود، هستیم.
این مسئول به استفاده از واکس‌هایی که در سورتینگ‌ها به منظور براق کردن مرکبات به کار می‌رود اشاره کرد و یادآور شد: هرچه واکس میوه در استان مازندران وارد می‌شود بدون نظارت است.
علوی کشورهای واردکننده واکس میوه را اسپانیا، فرانسه و ایتالیا دانست و ادامه داد: واکس‌هایی که در سورتینگ‌ها برای براقی و نگهداری میوه به ویژه پرتقال به کار می‌رود دارای قارچ‌کش هستند که این واکس‌ها بدون مجوز حفظ نباتات استان وارد می‌شوند.
 
* اتحادیه باغداران مرکبات واکسی را نمی‌خرند
وی اضافه کرد: با شرکت نانو تکنولوژی در حال عقد قرارداد هستیم تا با اخذ مجوز بتوانیم واکس براق‌کننده خوراکی که برای سلامت میوه و انسان بی‌ضرر است، تولید کنیم.
مسئول واحد تحقیق و توسعه اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه سورتینگ‌داران مباحث مالی و سود بری خود را در نظر می‌گیرند، ابراز داشت: کارشناسان امر باید با فعالیت علمی و نوین پیگیر فرایندی جدید باشند تا مسائل غیراخلاقی که موجب آسیب رساندن به سلامت افراد جامعه می‌شود صورت نگیرد.
این مسئول در اتحادیه باغداران استان مازندران با اشاره به اینکه تعهد اتحادیه در خرید مرکبات بسیار انسان‌دوستانه است، تصریح کرد: اتحادیه باغداران مرکبات واکسی را نمی‌خرند، مرکبات ذخیره شده شب عید واکس‌زده نیست.
وی ابراز داشت: واکسی که برای ساخت آن از سوی محققان و پژوهشگران استان اقدام شد ترکیبی از موم زنبور عسل، قند طبیعی و ترکیبی کاملا گیاهی، خوراکی و بدون مواد نفتی است.
علوی با اشاره به اینکه واکس‌های وارداتی منافذ پوست میوه را می‌پوشانند و موجب تغییر رنگ و بدطعمی مرکبات می‌شوند، خاطرنشان کرد: ماندگاری میوه‌های واکسی بسیار کم است.
مسئول واحد تحقیق و توسعه اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه مدیریت حاکم در تشکیلات اتحادیه باغداران به فعالیت‌های فرهنگی اهمیت می‌دهد، بیان داشت: محققان فعال در اتحادیه باغداران با تالیف کتاب و فیلم‌های آموزشی توانستند آموزش‌های لازم را به سورتینگ‌داران و تعاونی‌های باغداران ارائه دهند.

* خطرناک‌ترین آفتی که مرکبات را تهدید می‌کند مگس سیاه‌ریشه است
مولف کتاب آموزشی مدیریت بهداشت مرکبات با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی در اتحادیه باغداران سرمایه‌ای برای استان و کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: اتحادیه باغداران علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی گام موثری در انتشار نشریه ترویجی در مورد مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای برداشت.
وی ادامه داد: با همت اتحادیه باغداران که تشکلی غیردولتی است کلاس‌های آموزشی تخصصی در بحث هرس میوه‌های سیاه ریشه از طریق متخصصان امر به صورت تئوری و عملی انجام می‌شود.
علوی مگس میوه مدیترانه‌ای را آفتی شایع در استان مازندران دانست و گفت: خطرناک‌ترین آفتی که مرکبات و میوه‌های سیاه‌ریشه را تهدید می‌کند مگس سیاه‌ریشه است.
این مسئول به توسعه بیماری‌های ویروسی در نباتات اشاره کرد و یادآور شد: بیماری‌های ویروسی نباتات تا حدود هشت سال خود را در گیاه نشان نمی‌دهند و باغدار متوجه بیماری نمی‌شود و چون این گونه بیماری‌ها درمان ندارند باید با ابزار پیشگیرانه اقدام به مبارزه با این ویروس‌ها شود.
مسئول واحد تحقیق و توسعه اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه زمینه کارهای تحقیقاتی برای حفظ گیاهان و نباتات در استان مازندران فراهم است، بیان داشت: اتحادیه باغداران اقدام به تهیه زمین برای فعالیت‌های تحقیقاتی کرد.
وی ادامه داد: متخصصان فعال در مازندران از نظر تکنولوژی تحقیقاتی و فناوری در استان مشکلی ندارند زیرا دانش مورد نظر در این استان موجود است.
 
* تامین میوه شب عید
علوی تشکیل اتحادیه باغداران را زمینه‌ساز رشد بخش باغداری مازندران و کشور دانست و گفت: این اتحادیه می‌تواند الگویی مناسب برای بخش‌های مختلف کشاورزی استان باشد تا با قدرت کار کنند.
این مسئول متذکر شد: اتحادیه باغداران تامین‌کننده منافع باغداران استان است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با اشاره به اینکه با ایجاد سورتینگ‌ها باعث شد تا به صورت متوالی میوه وارد بازار شود، اذعان داشت: کارگران فصلی استان مازندران با ایجاد سورتینگ‌ها بیکاری ندارند و در تمام فصول مشغول به کار هستند.
وی در پایان ابراز داشت: اتحادیه باغداران برای تامین میوه شب عید 50 هزار تن از میوه‌های موردنیاز استان و بخشی از کشور را ذخیره‌سازی کرده است.
انتهای پیام/ن۱۰/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول