به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا حاجیبابایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در آموزش و پرورش خراسانرضوی اظهار داشت: با پنج ساله بودن مقطع ابتدایی، دانشآموز پس از پایان دوره ابتدای وارد مقطع راهنمایی میشود که به عبارتی از کلاس پنجم ابتدایی وارد هفت میشود که این جهش دو پلهای برای دانشآموزان آن هم در آن سن مشکلاتی را ایجاد میکند.
*افت تحصیلی دانشآموزان در ورود از ابتدایی به راهنمایی
وزیر آموزش و پرورش به مشکلاتی که دانشآموزان در ورود به مقطع راهنمایی برای تحصیلات آنان ایجاد میشود اشاره کرد و گفت: از جمله این مشکلات میتوان به افت تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی که وارد مقطع راهنمایی میشوند، اشاره کرد.
وی اظهار داشت: در این راستا شاهد آن هستیم که دانشآموز در ورود به مقطع راهنمایی با افت شدید تحصیلی مواجه میشود به گونهای که آمار مردودی در این سال تحصیلی آمار قابل توجهی است که در اینجا نمیخواهم این آمار را ذکر کنم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در ورود دانشآموز به مرحله راهنمایی نه دانشآموز تغییر میکند و نه معلم، اینکه در این مقطع میزان افت تحصیلی دانشآموزان رقم قابل توجهی است که به برنامهریزیهای ما در این حوزه بر میگردد.
*22 سال قبل شورای انقلاب فرهنگی 6 ساله بودن مقطع ابتدایی را تصویب کرد اما اجرایی نشد
وی ادامه داد: در حدود 22 سال قبل و با اقدامات و کارهای کارشناسی که صورت گرفت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای در ارتباط با شش ساله شدن مقطع ابتدایی به تصویب رساند اما در این میان این مصوبه با گذشت این همه سال اجرایی نشد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه 66 درصد نظامهای آموزش و پرورش در کشور دوره ابتدایی شش ساله دارند، اظهار داشت: تصمیم به این بود که سال گذشته این مصوبه برای شش ساله شدن دوره ابتدایی اجرایی شود که رئیس جمهور از من خواست اجرای این امر را تا تکمیل شدن سند تحول بنیادین به سال آینده موکول شود.
وی گفت: اما اکنون که سند تحول بنیادین کامل و نهایی شده است عدهای از افراد به من میگویند چرا در اجرای طرح شش سالهشدن دوره ابتدایی عجله میکنید.
*کلاسهای فوقبرنامه بزرگترین مشکل آموزش و پرورش
حاجیبابایی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به فعالت کلاسهای فوقبرنامه و مشکلات و آثار برگزاری این گونه کلاسها برای دانشآموزان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات نظام آموزش و پرورش مشکلات ناشی از کلاسهای فوقبرنامه است.
وی ادامه داد: دانشآموزی که پنج ساعت در کلاسهای مدرسه نتواند مطلب را از معلم خود کسب کند چگونه میتواند آن را در ساعات بعد از ظهر کسب کند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آنچه که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که چرا دانشآموز در زمان حضور خود در کلاس مطالب را از معلم خود نمیتواند کسب کند که این امر نیز با برگزاری کلاسهای مشاورهای برای دانشآموزان امکانپذیر است.
انتهای پیام/م10/ط4000