اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق مطرح کرد

ضرورت حفظ هویت میراثی و مذهبی بقعه امام‌زاده عبدالله بافق

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق گفت: در اجرای طرح جامع امام‌زاده عبدالله بافق، هویت میراثی و مذهبی این بقعه لحاظ شده است.

ضرورت حفظ هویت میراثی و مذهبی بقعه امام‌زاده عبدالله بافق

به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، حجت‌الاسلام محمدعلی فلاح صبح امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت فرارسیدن هفته وقف و اعلام برنامه‌های این هفته اظهار داشت: توجه به موضوع وقف در شهرستان بافق کم‌رنگ شده که همین امر زمینه متصرفاتی در برخی وقفیات را فراهم کرده که سرنوشت حقوقی آنها تاکنون مشخص نشده است.

وی با اشاره به توجه ویژه مردم بافق به موضوع وقف در گذشته افزود: تعداد زیاد نیات و وقفیات در موضوعات مختلف از سوی مردم در گذشته، نشان از مذهبی بودن این مردم و توجه ویژه آنها به امور دینی و شرعی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق با اظهار تاسف از تغییر کارکرد و نیات واقف در بافق بیان کرد: خراب کردن آب‌انبارها و تغییر کاربری برخی از مزرعه‌هایی که وقف بوده از نمونه بارز تغییر نیات واقف است.

وی اهداف والای وقف را یادآور شد و افزود: وقف سرچشمه زلال حقیقت است که برای احیای دین مبین اسلام و شریعت قرار داده شده و هرگونه تجاوز در آن عواقب بدی به دنبال دارد.

* تغییر کاربری اراضی کشاورزی وقفی خلاف شرع و قانون است

فلاح تصریح کرد: بسیاری از زمین‌های مزروعی و وقفی که بر اثر خشکسالی‌های اخیر غیرقابل استفاده شده‌اند، به صورت بسیار گسترده بدون اطلاع به اداره اوقاف شهرستان بافق تغییر کاربری داده شده که این موضوع خلاف شرع و قانون است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق خاطرنشان کرد: احیا وقفیات متصرفی در قالب مزارع و باغات از طرق قانونی و حقوقی در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر به‌‌ روز رسانی نیات واقفان عنوان کرد: در حال حاضر تغییر نیات واقفان با رعایت اصول مربوط به وقف امکان‌پذیر است و اگر واقفی قصد تغییر نیت در زمینه موقوفه خو را دارد با مراجعه به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان این تغییر را انجام دهد.

فلاح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد وقفیات دراین شهرستان ادامه داد: تعداد موقوفات شهرستان بافق 675 مورد است که 102 مورد از این وقفیات غیر متصرفی و 573 مورد متصرفی است.

وی خاطرنشان کرد: وقفیاتی که تولیت آنها برعهده اداره اوقاف است، وقفیات متصرفی است و آن دسته از وقفیاتی که اداره اوقاف فقط نظارت دارد و تولیت آن برعهده متولی آن است، غیرمتصرفی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق تعداد رقبات در بافق را نیز 229 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 418 مورد غیر متصرفی و 187 مورد متصرفی است.

وی گفت: قدیمی‌ترین وقف در شهرستان بافق وقف مربوط به رحیم هدایت است و جدیدترین وقفیات در بافق وقف حاج ابراهیم برزگری و افضلی است.

فلاح با بیان اینکه 102 نفر، متولی حوزه اوقاف در شهرستان بافق هستند، اظهار داشت: پر درآمدترین و گسترده‌ترین مورد وقف در شهرستان بافق موقوفه آمهدی بافقی و مهربانو شهریاری است.

* بافق 45 واقف زن دارد/ تعداد زنان بیشتر از مردان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق هم‌چنین تعداد زنان وافق را بیشتر از مردان در این شهرستان اعلام کرد و بیان داشت: 45 زن واقف در شهرستان بافق هستند که بیشتر وقفیات آنان در زمینه روضه‌خوانی و عزاداری اهل‌بیت(ع) و طبخ آش در این زمینه است.

فلاح هم‌چنین با اشاره به نیات واقفان در شهرستان بافق خاطرنشان کرد: بیشترین نیات در حوزه وقف بعد از عزاداری اهل‌بیت(ع) در زمینه کمک‌های نقدی به مساجد، حسینیه‌ها و تکایاست.

وی افزود: در این زمینه بیش از 193 مورد وقف بوده است و 188 مورد نیز در موضوع تعزیه و عزاداری اهل‌بیت(ع) است.

فلاح موضوعات وقف در شهرستان بافق را 19 مورد عنوان کرد و یادآور شد: وقف زرتشتی‌ها، کمک به مساکین، مسائل اجتماعی، وقف در حوزه قرآن، وقف در حوزه بهداشت جامعه و ساخت حمام، وقف مدارس علوم دینی، کمک به طلاب و زائران، کمک به عتبات‌عالیات و ... از مهم‌ترین موضوعات وقف در بافق است.

وی وجود 33 مورد وقف در زمینه بهداشت و ساخت حمام در بافق را بیانگر توجه خاص مردم در گذشته به وضعیت بهداشت در جامعه عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق هم‌چنین از راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات وقفیات کشور در شهرستان بافق خبر داد و تصریح کرد: در این سامانه جامع ریز وقفیات و نیات واقف به همراه مشخصات کامل درج خواهد شد و اطلاعات آن به روز است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل برخی از مشکلات مربوط به وقفیات در شهرستان بافق مربوط به عدم راه‌اندازی این سیستم در شهرستان است که با توجه به کمبود نیروی انسانی در این راستا تاکنون اقدامی نشده است.

* اداره اوقاف بافق با کمبود نیروی انسانی مواجه است

فلاح هم‌چنین با تاکید بر به کارگیری یک کارشناس حقوقی در اداره بافق گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی در اداره بافق، زمینه جذب دو کارشناس در این اداره فراهم شده که با این اقدام برخی از مشکلات اجرایی در این اداره حل خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به بقاع متبرکه شهرستان بافق اظهار داشت: در حال حاضر هفت بقعه متبرکه در این شهرستان وجود دارد که دو بقعه آن مربوط به شهرستان بهاباد است.

وی گفت: امام‌زاده عبدالله ، پیرمراد، پیر قطرم، قاضی میرجعفر، ملاعبدالله بهابادی، پیر سمکوئیه از بقاع متبرکه این شهرستان هستند که مربوط به حوزه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق می‌باشند.

فلاح، بقعه امام‌زاده عبدالله بافق را قطب فرهنگی این شهر عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه امام‌زاده عبدالله بافق به عنوان سومین امام‌زاده شاخص استان شناخته می‌شود، ضرورت دارد برای سازماندهی امور فرهنگی و عمرانی در این مکان مقدس برنامه‌ای در سطح کلان تدوین شود.

* هیئت امنای امام‌زاده عبدالله به زودی معرفی می‌شوند

وی همچنین از تشکیل هیئت امناء در این مکان خبر داد و بیان داشت: به منظور توسعه فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی در آستان مقدس امام‌زاده عبدالله بافق و ارائه گزارش عملکرد این مجموعه به مردم و رفع شبهات در این زمینه با همکاری و همراهی مسئولان شهر به زودی اعضای هیئت امنای آستان امام‌زاده عبدالله بافق مشخص شده و به مردم معرفی می‌شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق در ادامه سخنان خود به ایجاد یک مرکز فرهنگی در این بقعه متبرکه اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت مناسب این مکان به زودی یک گروه فرهنکی متشکل از کارشناسان فرهنگی و مذهبی در این مکان مستقر شده و با ساماندهی و برنامه‌ریزی در این راستا برای ارتقا فرهنگ غنی اسلام و اجرای برنامه‌های فرهنگی به فعالیت می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ برنامه‌ای برای تغییر در خدام آستان امام‌زاده عبدالله بافق نداریم.

این مسئول هم‌چنین با اشاره به ساماندهی قبور شهدای مدفون در این آستان مقدس بیان کرد: در راستای فرهنگ‌سازی و توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت اندیشه شهدای والا مقام طرح ساماندهی قبور شهدایی که در این مکان قرار دارند در دستور کار قرار گرفته است.

فلاح در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل عمرانی بقاع متبرکه به ویژه اجرای طرح جامع ساماندهی امام‌زاده عبدالله بافق اشاره کرد و گفت: این طرح در حال حاضر با همکاری فرمانداری، شهرداری و مسئولان مربوطه به تصویب اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان رسیده و فاز اول  آن در حال اجراست.

* اجرای طرح‌های ترافیکی آسیبی به امام‌زاده عبدالله وارد نمی‌کند

وی افزود: فاز اول این طرح جامع شامل سرویس‌های بهداشتی، سالن کتابخانه، صحن شهدا و برگزاری مراسم با مساحتی حدود هزار و 260 مترمربع و اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی و نذورات در ضلع جنوبی امام‌زاده عبدالله بافق در حال اجراست و تاکنون 20 درصد پیشرفت داشته است.

فلاح تصریح کرد: اجرای این طرح و طرح ترافیکی مربوط به میدان اما‌م‌زاده عبدالله که توسط شهرداری اجرا می‌شود، هیچ صدمه‌ای به هویت میراثی و مذهبی بقعه امام‌زاده عبدالله وارد نمی‌کند و همه موارد مربوط به بخش میراث و ساختار مذهبی بقعه در این طرح‌ها لحاظ شده است.

وی مهم‌ترین برنامه عمرانی در مورد امام‌زاده عبدالله بافق را در سال آینده و اجرای طرح جامع نورپردازی خاص در این بقعه متبرکه را اعلام کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق، غبار روبی آستان مقدس امام‌زاده عبدالله بافق، اجرای مسابقات فرهنگی در این آستان، گرامیداشت سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در جوار این آستان، برگزاری جلسات هم‌اندیشی در مورد تبیین اهمیت وقف در اسلام ، چاپ و انتشار بروشور در این زمینه و ... را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق در هفته وقف عنوان کرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول