اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

الشتر مقام نخست ماهیان سردابی لرستان را داراست

خبرگزاری فارس: الشتر مقام نخست پرورش ماهیان سردآبی لرستان را به خود اختصاص داده است.

الشتر مقام نخست ماهیان سردابی لرستان را داراست
به گزارش خبرگزاری فارس از الشتر، وجود سه رودخانه دائمی و 112 سراب و چشمه در الشتر موجب شده است تا این شهرستان از ظرفیت بالایی برای پرورش ماهیان سردابی برخوردار باشد.
این شهرستان سردسیری لرستان استعداد و ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه تولید و پرورش آبزیان دارد.
مدیر جهاد کشاورزی الشتر در این خصوص در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس در الشتر گفت: در حال حاضر 33 مزرعه پرورش ماهی در الشتر وجود دارد که با تولید 2 هزار و 200 تنی خود 17 درصد از تولید استان لرستان را به خود اختصاص داده است.
بهمن فریدونی در ادامه با اشاره به ظرفیت شهرستان الشتر در تولید بچه‌ماهی گفت: الشتر در زمینه تولید بچه‌ماهی با تولید سالانه 40 میلیون قطعه مقام نخست را در استان لرستان به خود اختصاص داده است و از جایگاه خوبی در کل کشور برخوردار است.
یکی از کارشناسان شیلات در لرستان گفت: در الشتر تمام فاکتورهای لازم برای پرورش ماهیان سردابی وجود دارد و این زمینه‌های مناسب سبب شده تا علاوه بر کمیت تولید کیفیت ماهی تولیدی الشتر نیز در بازار مصرف برای مصرف کنندگان بسیار قابل قبول واقع شود.
مسلم نظری اظهار داشت: امروزه شاهد فروش بالای ماهی قزل‌آلای رنگین کمان الشتر در بازارهای مصرف تهران و دیگر شهرستان‌ها هستیم و این استقبال سبب شده تا تنها 20 درصد از تولید به مصرف داخلی برسد و 80 درصد از آن به مصرف دیگر استان‌های کشور ارسال شود، اما با وجود توانایی بالای الشتر در تولید ماهیان سردابی، آبزی‌پروران این منطقه با مشکلات خاص خود رو به ‌رو هستند.
ملکی یکی از پرورش دهندگان ماهی در الشتر نبود اتحادیه برای پیگیری مشکلات تولید کنندگان و عدم حمایت مسئولان در بازاریابی برای فروش آبزیان را از جمله مشکلات خاص این کار در الشتر دانست و هم‌چنین عدم امکان تهیه خوراک آبزیان در لرستان را از جمله عوامل گرانی ماهی عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان برای حل مشکلات آبزی‌پروران شد.
ماهی به عنوان یک گوشت سفید جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است و در صورت استفاده از آن در سبد غذایی خانوار نقش مهمی در سلامت افراد جامعه ایفا می‌کند.
حسنوند یکی از کارشناسان تغذیه با اشاره به ارزش غذایی ماهی گفت: ماهی دارای یک چربی غیر اشباع شده به نام امگا3 است که در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مفید بوده و وجود فسفر و کلسیم در ماهی موجب تقویت حافظه و درمان بیماری‌های مفاصل و استخوان می‌شود.
معصومه حسنوند با اشاره به وجود استرس در زندگی‌های امروزی گفت: مصرف ماهی موجب کاهش استرس در زندگی می‌شود.
البته شرایط نگهداری ماهی سردابی با دیگر ماهی‌ها متفاوت است و کارشناسان تغذیه این تفاوت را نتیجه شرایط پرورش ماهیان سردابی در دمای زیر چهار درجه سلسیوس می‌دانند که به همین دلیل ماهیان سردابی برای جلوگیری از وجود میکروب در سطح بدن آنها باید در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد نگهداری شوند.
انتهای پیام/آ20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول