اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت 30 سال

مشکلات خرما و ماهی خوزستان پابرجاست

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: مشکلات خرما و ماهی در خوزستان در سه دهه گذشته حل نشده است.

مشکلات خرما و ماهی خوزستان پابرجاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اسماعیل عامری‌گلستان پیش از ظهر امروز در نخستین نشست میز تخصصی خرمای خوزستان تصریح کرد: با گذشت 30 سال هنوز مشکلات ماهی و خرما در خوزستان حل نشده است.

وی با اشاره به تولید یک میلیون تن خرما در کشور سرانه هر نفر را براساس میزان تولید 13 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این منبع عظیم که هم ارزش غذایی و هم ارزآوری دارد در این مدت مغفول مانده و در مورد آن کوتاهی شده است.

عامری‌گلستان تاکید کرد:‌ خرما محصولی است که در صورت سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی دارد، نوع سرمایه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که عمل‌آوری و صادراتش سودآور و مصرف‌کننده راضی باشد.

وی آسیب‌شناسی روند تولید و صادرات خرمای استان را ضروری دانست و وعده داد که به منظور ایجاد هر‌گونه زیرساخت برای کشت و برداشت و مسائل مربوط به صادرات و همچنین مسائل مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی از هر گونه کمک لازم را انجام دهد.

در هشت سال جنگ تحمیلی خسارات سنگینی به نخیلات استان به ویژه آبادان، خرمشهر و شادگان وارد شد.

در سال 87 سطح زیر کشت خرمای کشور 244 هزار هکتار بوده که 83.8 درصد آن بارور و 16.2 درصد آن غیربارور است.

سطح زیرکشت خرمای استان 37 هزار و 500 هکتار است که بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم را دارد که شادگان با 12 هزار و 82 هکتار در رتبه نخست و بعد از  آن 11 هزار و 569 هکتار در آبادان و 5 هزار و 279 هکتار در اهواز است.

انواع خرمای خوزستان شامل استعمران، کبکاب، بریم،‌ حلاوی، دیری، بریحی، گنطار و‌... است که 70 درصد خرمای استان را استعمران تشکیل می‌دهد.

خوزستان با تولید 152 هزار تن مقام نخست تولید خرمای کشور را دارد و آبادان با 63 هزار تن عمده‌ترین تولیدکننده استان است، عمده‌ترین واردکنندگان خرمای استان نیز انگلستان، استرالیا، کانادا،‌ نیوزلند، اندونزی و تاجیکستان است.

انتهای پیام/ج30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول