اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور:

ماهی سفید گونه اقتصادی جنوب خزر است

خبرگزاری فارس: کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور گفت: ماهی سفید یکی از با ارزش‌ترین گونه‌های اقتصادی سواحل جنوبی دریای خزر است.

ماهی سفید گونه اقتصادی جنوب خزر است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، محدث قاسمی عصر یک‌شنبه در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان به کاهش چشمگیر میزان ذخایر ماهی سفید به دلیل صید و برداشت بی‌رویه اشاره کرد و اظهار داشت: شیلات گیلان به منظور افزایش و بازسازی موجودی ذخایر سالانه اقدام به رهاسازی بچه ماهیان سفید در رودخانه‌های منتهی به حوزه دریای خزر می‌کند.
وی ماهی سفید را یکی از با ارزش‌ترین گونه‌های اقتصادی سواحل جنوبی دریای خزر نامید و افزود: بررسی آلودگی انگلی بر روی بچه ماهیان سفید حاصل از تکثیر مصنوعی موجود در استخر خاکی ایستگاه قلم‌گوده بندر انزلی انجام شد.
قاسمی با اشاره به بررسی آلودگی انگلی 24 نمونه از بچه ماهیان سفید پرورش یافته در استخر خاکی ایستگاه قلم‌گوده تصریح کرد: تعداد 14 نمونه آلوده به تک‌یاخته‌ای به نام تریکودینادمورگنی بوده ضمن اینکه تعداد 112 عدد انگل از پوست و آبشش این ماهیان جداسازی شد.
کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور میزان شیوع آلودگی انگل را 41.8 درصد اعلام کرد و گفت: میانگین شدت آلودگی هشت بود.
وی میانگین فراوانی انگلی را 2.5 دانست و خاطر نشان کرد: اصلاح تراکم ماهیان و جلوگیری از آلوده شدن آب استخر به وسیله مواد آلی بیش از حد استاندارد مانع تکثیر و گسترش سریع تریکودینا در جمعیت ماهیان پرورشی در استخرها می‌شود.
استادیار دانشگاه شیلات نیز در این جلسه با بیان اینکه ماهی فیتوفاک بالاترین درصد را از نظر تعداد در مزارع پرورشی دارد، بیان کرد: ماهی فیتوفاک از توانایی و قدرت پالایندگی بالایی برخوردار است.
محمد رهاننده غنی کردن استخرها از نظر توده پلانکتونی به ‌ویژه در ایام گرم سال را بسیار با اهمیت خواند و افزود: روند رو به رشد آلودگی‌های زیست‌محیطی و منابع آبی همواره موجب پیدایش بیماری‌های ناشناخته و تلفات سنگین به‌ ویژه در ایام گرم سال می‌شود.
وی به تاثیر داروی تتراسایکلین در کنترل تلفات ماهی فیتوفاک در بررسی گرم‌آبی مزارع پرورشی اشاره کرد و بیان داشت: تتراسایکلین از جمله آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف است که روی بسیاری از میکروارگانیسم‌های گرم مثبت و گرم منفی اثر می‌گذارد.
رهاننده با اشاره به نتایج دارو اذعان کرد: دارو اثر چشمگیری در کنترل تلفات ماهی فیتوفاک با نخستین دوز به ‌کار گرفته شده داشته و پس از سه روز درمان تلفات ماهیان کاملا کنترل شد.
انتهای پیام/آ20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول