اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

هم‌اندیشی حقوق و جنسیت برگزار شد

خبرگزاری فارس: نشست هم‌اندیشی حقوق و جنسیت از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

هم‌اندیشی حقوق و جنسیت برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در نشست حقوق و جنسیت تحقیق ارائه شده از سوی زهره رجبیان عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با عنوان «حقوق و جنسیت، نقد برابری کامل حقوقی زن و مرد از دیدگاه مکاتب فلسفه‌ حقوق و فلسفه اخلاق غرب» مورد بررسی و نقد اعضای هیئت علمی این دفتر و ناصر قربان‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، قرار گرفت.
در این نشست رجبیان به تبیین دیدگاه‌ خود پیرامون پایگاه‌ فلسفی برابری کامل حقوقی زن و مرد پرداخت.
وی ضمن بررسی مکاتب فلسفه حقوقی و فلسفه اخلاقی افزود: با وجود آنکه برابری کامل حقوقی زن و مرد از سوی اسناد بین‌المللی به عنوان نسخه‌ای جهان‌شمول توصیه می‌شود، برابری کامل حقوقی زن و مرد در عرصه خانواده از هیچ پایگاه فلسفی برخوردار نیست؛ زیرا از دیدگاه این مکاتب، برابری دارای ارزش ذاتی و مطلق نیست و همواره معیارها و ارزش‌های دیگری نظیر عدالت، دستیابی به سود بیشتر، عقلانیت جمعی و... آن را مقید و محدود می‌سازند.
کارشناس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در جمع‌بندی مباحث خود اظهار داشت: بر اساس این مکاتب فلسفی، آن معنی از برابری که کمتر مورد مناقشه قرار گرفته است، برابری در حقوق بنیادین انسانی است و از این سطح  هر چه به لایه‌ها و سطوح دیگر نزدیک می‌شویم، اختلاف نظرها و سلایق بیشتر خود را نشان می‌دهد و عناصری همچون عدالت، فایده، شایستگی، استحقاق و... محوریت می‌یابد.
وی بیان کرد: در زمینه حقوق و جنسیت، رابطه حقوق و تفاوت‌های جسمی و روانی، ‌استعداد‌ها،‌ توانایی‌ها، نیازها و مسئولیت‌ها، شایسته تحقیق و پژوهش بیشتر است.
ناصر قربان‌نیا نیز در این نشست به نقد و بررسی دیدگاه رجبیان پرداخت و با اشاره به نقاط قوت آن نکاتی را به منظور غنی‌سازی این اثر متذکر شد.
انتهای پیام/و۳۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول