اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج:

بانک‌ها در کردستان سرمایه‌گریزند/ تنگ‌نظری بانک‌ها مانع از توسعه سرمایه‌گذاری است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج با اظهار تاسف از تنگ‌نظری بانک‌ها در زمینه جذب سرمایه‌گذاران در کردستان، گفت: سیستم‌های بانکی در این استان به جای سرمایه‌پذیری، سرمایه‌گریز هستند.

بانک‌ها در کردستان سرمایه‌گریزند/ تنگ‌نظری بانک‌ها مانع از توسعه سرمایه‌گذاری است
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج محمدسعید نقشی‌زادیان چهارشنبه شب در جلسه کارگروه اقتصادی استان کردستان در سالن دولت استانداری اظهار داشت: سیستم‌های‌ بانکی در کردستان با مدیران دولتی و بخش اقتصاد استان همراه نیستند و اصولا به جای مصلحت‌اندیشی برای استان، تنگ‌نظرانه قوانین سخت و خشک را بر پای مشارکت‌کنندگان در امر سرمایه‌گذاری می‌گذارند.
به گفته وی، باید دولت به اصلاح نگاه مدیریتی و فرهنگی مجموعه بانکی اقدام کرده و تصمیمات آنها از سطح فرودست به مصلحت‌اندیشی و همراهی با مجموعه دولت برای جذب سرمایه‌گذار در کردستان تغییر کند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج خاطر نشان کرد: در موضوع تسهیلات معوق موضوع ماده 28 قانون بودجه سال 91 به جز بانک کشاورزی و تا حد قابل انتظاری بانک ملی، بقیه بانک‌ها از اجرای قانون سرباز زده‌اند و به زعم و سلیقه خویش این ماده قانونی را اجرایی کردند.
وی افزود: هیچ‌کدام از بانک‌های استان یک درصد از 10 درصد تسهیلات سهم تجارت خارجی در استان را پرداخت نکرده‌اند.
 
*‌ سرمایه‌گذاری در کردستان در شرایط کنونی مناسب نیست
نقشی‌زادیان سرمایه‌گذاری و برپا داشتن کارگاه‌های تولیدی بزرگ و کوچک را نیاز حیاتی کردستان خواند و گفت: اتاق بازرگانی با تجربه‌ای که از گذشته دارد شرایط اکنون سرمایه‌گذاری استان را رو به رونق و مناسب ارزیابی نمی‌کند.
وی اضافه کرد: در حالی که نیروی فراوانی برای جذب سرمایه‌گذار و نیز ایجاد واحدهای تولیدی صرف می‌شود اما متاسفانه از کمترین اثربخشی برخوردار بوده و این ناشی از عوامل خارج از استان و بیرون از اراده مدیران کردستان است.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج، تشویق شرکت‌های مادر و تخصصی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار از وظایف دولت است که به این مهم توجهی نشده و کردستان همچنان از این امکان محروم مانده است.
وی با اظهار نگرانی از عدم اجرای مصوبه هیئت دولت مبنی بر طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق غرب و شرق کشور، گفت: اگر چه یک سال از این مصوبه می‌گذرد اما هنوز از این مزیت در کردستان استفاده‌ای نشده است.
نقشی‌زادیان عدم اجرایی کردن ساخت منطقه ویژه اقتصادی در بانه علی‌رغم تایید محوطه جغرافیایی آن را متذکر شد و تصریح کرد: واحدهای شیمیایی، نساجی و پوشاک کردستان برای تامین مواد اولیه سخت در تنگنا هستند و به علت کمبود نقدینگی امکان تامین آن را در بورس ندارند.
 
* واحدهای بزرگ تولیدی از قطعه‌سازان کردستان خرید نمی‌کنند
 رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج گفت: واحدهای بزرگی همچون شرکت تراکتورسازی با هدف ایجاد واحدهای پایین دستی احداث شد اما متاسفانه مدیران این واحد قطعه‌سازان کردستان را کنار زده و آنان را دچار مشکل کرده است.
وی تاکید کرد: برای رهایی قطعه‌سازان استان از این مشکل باید چاره‌اندیشی شود و زمینه رونق بازار آنان را فراهم آورد.
نقشی‌زادیان اجرایی نشدن ایجاد شهرک صنعتی در مشترک بین استان‌های سلیمانیه و کردستان را از قلم نینداخت و گفت: با گذشت دو سال از طرح این قضیه اما هنوز از اجرایی شدن آن خبری نیست.
 
امضای دو تفاهم‌نامه اتاق سنندج با اتاق مالاتیای ترکیه
وی در ادامه به سفر هیئت اتاق بازرگانی سنندج به ترکیه اشاره و خاطر نشان کرد: در این سفر دو تفاهم‌نامه و چند قرارداد تخصصی بین دو استان امضا شد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج، در این سفر میزان توانمندی‌های استان کردستان برای طرف ترکیه‌ای تشریح شد که آنها نیز از این وضعیت استقبال کردند و قرار است تیرماه سال آینده اتاق بازرگانی و تجار و سرمایه‌گذاران آنها به سنندج بیایند.
نقشی‌زادیان در پایان آمادگی اتاق بازرگانی سنندج را با هرگونه همکاری و پشتیبانی معنوی و اجرایی با مسئولان استان به منظور توسعه اقتصاد استان اعلام کرد و گفت: اتاق بازرگانی سنندج با تمام توان و خالصانه در کنار مسئولان اجرایی استان فعالیت می‌کند تا برنامه‌های اقتصادی در کردستان به سرانجام برسد.
انتهای پیام/غ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول