اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اختصاصی فارس/حسن اختری پیشنهاد داد

‌تشکیل مجلس مشورتی محلی

خبرگزاری فارس: رئیس شورای سیاست‌گذاری پایگاه خبری تحلیلی جهان اسلام پیشنهاد تشکیل مجالس مشورتی محلی را مطرح کرد.

‌تشکیل مجلس مشورتی محلی

حسن اختری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهریار ضمن طرح این پیشنهاد که برای نخستین‌بار ارائه می‌‌شود، اظهار کرد: مجالس شورای اسلامی در طی هشت دوره گذشته دارای نقاط قوت و ضعفی بوده‌اند که بابت نقاط قوت از آنها تشکر می‌کنیم و بابت نقاط ضعف هم هنوز مطالبات مردم باقی است.

 

* فرآیند معیوب انتخاب نمایندگان 

وی با تاکید بر اینکه فرآیند انتخاب نمایندگان مجلس فرآیندی معیوب است، گفت: همین فرآیند معیوب انتخاب سبب می‌شود که مجلس از اقتدار لازم برخوردار نباشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در تشریح این نقطه ضعف عنوان کرد: برخی نمایندگان زمانی که برای کاندیداتوری مجلس ثبت‌نام می‌کنند، چون تریبون و رسانه مناسبی برای معرفی خود به مردم ندارند به ناچار وارد چرخه مرسوم غلطی می‌شوند. ‌

حسن اختری افزود: در این چرخه غلط نامزد نمایندگی مجلس به سراغ کسانی می‌رود که دارای زر، زور یا تزویر بوده و به قول معروف "دلال‌های رأی" هستند.

دبیرکل سابق انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: این دلالان رأی‌ تا دقایق آخر مشخص نیست که به طور دقیق از چه کاندیدایی حمایت کنند بلکه بسته به شرایط بر روی فردی سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌دانند برنده میدان است.

 

* مخاطرات ورود با روش غلط به مجلس

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس در شهریار که انتخاب یک نماینده مجلس با این فرآیند چه مخاطراتی خواهد داشت؟ توضیح داد: وقتی یک کاندیدا با حمایت و پشتیبانی وابستگان زر و زور و تزویر به مجلس راه یافت، از روی اجبار در طی 4 سال نمایندگی، تبدیل به کارپرداز آنها می‌شود که هم متوقع امتیازات سیاسی، اجتماعی هستند و هم در حوزه اقتصادی به فعالیت‌های غیرقانونی می‌پردازند.

به گفته اختری در مجالس قبلی، نمایندگان خوشنامی وجود داشتند که به دلیل ورود به مجلس با همین چرخه مرسوم غلط دچار مشکلات سیاسی و حتی اخلاقی شده و برای دوره بعد رد صلاحیت شده‌اند که این واقعیت یک ننگ است.

این روزنامه‌نگار در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهریار و در پاسخ به این سئوال که راه حل رفع مشکل فرآیند معیوب انتخاب نمایندگان چیست؟ گفت: باید قانون جامع و مانعی تصویب شود که برای همه فرصت‌های برابری را ایجاد کند.

* انتشار کتابچه معرفی همه نامزدها

وی گفت: هیئت‌های اجرایی باید پس از تایید یک کاندیدا از سوی مراجع ‌پنج‌گانه امنیتی، انتظامی، هویتی، قضایی و محلی، کتابچه‌ای را منتشر کنند که همه اطلاعات نامزد‌های نمایندگی مجلس به صورت مساوی در آنها وجود باشد.

حسن اختری ادامه داد: هزینه این کتابچه‌ها براساس قانون بر دوش دولت خواهد بود و توزیع آنها در بین مردم، شرایط یکسانی را برای معرفی همه نامزدها ایجاد می‌کند.

* خیرین رأی‌ساز از شوخی تا واقعیت

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در این دوره، دیگر فرصتی برای اصلاح قانون انتخابات نیست لذا پیشنهاد می‌کنم همانند خیرین مدرسه‌ساز، "خیرین رأی‌ساز" هم به میدان آمده و با تقبل هزینه انتشار این کتابچه‌ها، زمینه رعایت عدالت در معرفی نامزدهای نمایندگی مجلس را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در صورت ورود خیرین رأی‌ساز به این موضوع، ضمن اینکه نامزدها وامدار شخص خاصی نمی‌شوند، این خیرین هم از نامزد خاصی چشم‌داشت‌های بعدی پیدا نمی‌کنند.

 

* طرح تشکیل مجالس مشورتی محلی

حسن اختری در بخش پایانی این گفت‌وگو با ارائه طرح تشکیل مجالس مشورتی محلی برای نخستین‌ بار در کشور گفت: با توجه به عدم کارکرد مناسب احزاب در کشور ما، پیشنهاد مهم این است که هر نماینده مجلس پس از انتخاب شدن از سوی مردم اقدام به تشکیل یک مجلس مشورتی محلی، در حوزه انتخابیه خود کند.

دبیرکل سابق انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان افزود: در این مجلس مشورتی افراد نخبه حوزه انتخابیه، داوطلبانه حضور پیدا کرده و با تشکیل کمیسیون‌های متناظر کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، دیدگاه‌های مشورتی خود در خصوص طرح‌ها و لوایحی که در مجلس ارائه می‌شود را به نماینده حوزه انتخابیه خود ارائه می‌کنند تا نماینده در تصمیم‌گیری‌ها با دید کارشناسی‌تر و جامع‌تر برخورد کند.

وی ادامه داد: هم‌چنین این مجلس مشورتی می‌تواند نسبت به احصاء مشکلات حوزه انتخابیه و ارائه راهکارهای لازم‌الحل آنها به نماینده خود اقدام کند تا آن نماینده هم بتواند از فرصت مجلس برای رفع این مشکلات استفاده کند.

حسن اختری تاکید کرد: در بسیاری از شهرستان‌ها بیش از آنکه مشکل بودجه مطرح باشد مشکل تشخیص اولویت‌ها برای رفع مشکلات مطرح است.

وی افزود: مجالس مشورتی محلی می‌توانند با ارائه نظرات کارشناسی، مجلس و دولت را در اولویت‌بندی صحیح رفع مشکلات هر حوزه انتخابیه کمک کنند.

انتهای پیام/ج10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول