اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان خبر داد

بازیافت 80 درصد زباله‌ها با تاسیس کارخانه بازیافت در زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان گفت: با راه‌اندازی کارخانه بازیافت در زنجان 80 درصد از زباله‌های تولید شده در استان می‌تواند بازیافت شود.

بازیافت 80 درصد زباله‌ها با تاسیس کارخانه بازیافت در زنجان

محمد مهدی احمدیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: سازمان همیاری شهرداری‌ها با توجه به وظایف اساسی شهرداری‌ها در تأمین نیازمندی‌های شهری و تأسیسات مورد نیاز عمومی با هدف کمک به تأمین خودکفائی شهرداری‌های عضو تاسیس شده است.

وی ادامه داد: هدف این سازمان تجمیع امکانات و سرمایه‌های کوچک و پراکنده شهرداری‌ها و اهتمام در کاهش اتکای اعضا به عوارض برای اداره امور شهر و شهرداری و افزایش توان مالی شهرداری‌های عضو است.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان تصریح کرد: این سازمان ازطریق ایجاد درآمدهای ناشی از تولید، فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی بر طبق اصول بازرگانی و با شخصیت حقوقی مستقل تأسیس و برابر مفاد اساسنامه اداره می‌شود.

وی ادامه داد: این سازمان می‌تواند به همه عملیات، معاملات مالی، تجاری و بازرگانی از جمله واردات و صادرات، قبول نمایندگی شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی داخلی و خارجی و قبول پیمانکاری به طور مستقیم و غیرمستقیم به نمایندگی از طرف شهرداری‌های عضو مبادرت کند.

احمدیان با بیان اینکه از سال 89 مسئولیت برنامه‌ریزی برای مدیریت پسماند استان زنجان به عهده سازمان همیاری گذاشته شده است، افزود: این سازمان نیز از همان مقطع مطالعات جامع، مکان‌یابی طرح و انتخاب تکنولوژی مناسب برای این کار را آغاز کرده است.

وی یکی از معضلات اساسی در خصوص پسماند در همه کشور را وجود حجم انبوه زباله‌های خانگی به ویژه در روستاها عنوان کرد و افزود: در استان زنجان 550 دهیاری فعالیت می‌کنند که این دهیاری‌ها به دلیل منابع ضعیف مالی قادر به انجام بازیافت نیستند.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان بیان داشت: مسئله پسماند فقط مشکل شهرداری مرکز زنجان نیست و شهرهای دیگر استان زنجان نیز با این مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: شهرهای استان به دلیل نداشتن امکانات مناسب و یا به صرفه نبودن این طرح همگی با شهر زنجان یکی شده‌اند تا یک کارخانه بازیافت به صورت مشترک برای بازیافت زباله‌های استانی زنجان افتتاح شود.

احمدیان گفت: شهرهای سلطانیه، هیدج، صائین قلعه، خرم‌دره، ابهر و شهرستان خدابنده در استان نیز از این کارخانه استفاده کرده و همه این شهرها زیر پوشش مدیریت پسماند قرار خواهند گرفت.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه انتخاب همکار برای این پروژه فعالیت‌هایی صورت گرفته است، بیان داشت: نوع تکنولوژی نهایی و انتقال تکنولوژی در این زمینه برای استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان بودجه اولیه این طرح را با مشارکت بخش خصوصی 5 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تلاش می‌شود بهترین تکنولوژی و متناسب‌ترین تکنولوژی برای این کارخانه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کارخانه تا پایان سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: برنامه‌های لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

احمدیان با بیان اینکه در حال حاضر در شهر زنجان حدود 250 تا 300 تن زباله تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این میزان در کل استان 500 تن است.

 وی بیان داشت: در استان زنجان هفت شهر و 19 منطقه شهرداری وجود دارد که همه آنها برای ایجاد کارخانه مشترک بسیج شده‌اند.

 رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان محل احداث این کارخانه در فاصله 20 کیلومتری زنجان در ضلع شمالی اتوبان زنجان – قزوین اعلام کرد و گفت: فاصله این محل با همه شهرداری‌ها به عنوان فاصله‌ای منطقی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند برای اجرایی شدن ارائه شده است، خاطرنشان کرد: پس از تائید در نهادهای تصمیم‌گیرنده اجرا می‌شود.

احمدیان گفت: اجرایی شدن طرح جامع نیازمند اجرای طرح در مراحل مختلف است و نمی‌توان آن را در یک سال به مرحله اجرا درآورد.

وی ادامه داد: تفکیک زباله از مبدأ، احداث کارخانه‌های بازیافت و مواردی از این دست از جمله فازهای مختلف برای اجرایی کردن طرح جامع مدیریت پسماند در استان است.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح جامع مدیریت پسماند، محل احداث کارخانه بازیافت در 25 کیلومتری جاده زنجان به تهران جانمایی شده است افزود: با راه‌اندازی این کارخانه 80 درصد از زباله‌های تولید شده در استان می‌تواند بازیافت شود.

وی ادامه داد: البته نظریات مختلفی در رابطه با نوع بازیافت زباله‌های استان وجود دارد هرچند هنوز هیچ ‌کدام از پیشنهادات نهایی نشده است.

احمدیان با بیان اینکه از ابتدای سال 91 طرح مدیریت جامع پسماند اجرایی می‌شود، افزود: زباله به عنوان طلای کثیف شناخته می‌شود که با مدیریت صحیح آن می‌توان سرمایه کشور را بار دیگر وارد چرخه تولید کرد.

انتهای پیام/م10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول