اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط یکی از خادمان حرم رضوی

نسخه خطی قرن 13 هجری به کتابخانه آستان قدس اهدا شد

خبرگزاری فارس: نسخه خطی ارزشمندی با عنوان « جنگ اشعار بیاضی» متعلق به قرن 13 هجری‌قمری توسط یکی از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) به کتابخانه مرکزی آستان‌ قدس رضوی اهدا شد.

نسخه خطی قرن 13 هجری به کتابخانه آستان قدس اهدا شد
به ‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان اظهار داشت: این کتاب که توسط سیدجعفر رضوی‌کشمیری وقف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شده است شامل اشعاری در سوگ ائمه اطهار (ع) و ذکر وقایع عاشورا است که در قرن سیزدهم هجری‌قمری جمع آوری و کتابت شده است.
سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی خاطرنشان کرد: این نسخه نفیس به خط شکسته نستعلیق در ابعاد 11.5 در 21.5 سانتی‌متر و دارای مجموعه اشعاری در قالب قصیده و مثنوی و بحر طویل است که هر صفحه آن با سطور مختلف کتاب آرایی شده است.
وی با بیان اینکه این کتاب پس از ثبت و فهرست‎نویسی در ردیف آثار خطی آستان قدس رضوی قرار گرفته است، افزود: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به واسطه قداست معنوی و اعتماد مردمی در طول تاریخ پذیرای آثار خطی فراوانی بوده که به خوبی در این گنجینه حفاظت و نگهداری می‌شود و بر همین اساس به کسانی که آثار خطی و تاریخی دارند، توصیه می‌شود در راستای حفاظت از میراث مکتوب این آثار را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا نمایند.
در همین زمینه واقف این اثر تاریخی و فرهنگی انگیزه خود از اهدای این اثر نفیس را عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) عنوان کرد و گفت: از آنجا که کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به خوبی از این‌گونه آثار حفاظت و صیانت و آن را در اختیار محققان و نسخه‌شناسان قرار می‌دهد، بهترین جا برای وقف این‌گونه آثار است.
سیدجعفر رضوی‌کشمیری که پیش از این نیز شجره نامه خود را که در دوره قاجار کتابت شده و در آن شجره نامه اولاد و احفاد سادات سیدمحمد مبرقع فرزند حضرت امام محمد تقی(ع ) تا میرفضلعلی شاه رضوی متوطن بلدة‌ کشمیر در قرن 13ق. ثبت شده است را به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا کرده، خاطرنشان کرد: گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی در جهان اسلام بی‌نظیر است و من خوشحالم که با اهدای این دو اثر به این گنجینه عظیم زمینه انتقال آن به نسل‌های آینده فراهم شد.
انتهای پیام/م30/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول