اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار خلخال:

2 درصد مرگ و میر‌ها ناشی از آلودگی هواست

خبرگزاری فارس: معاون فرماندار خلخال گفت: دو درصد تمام مرگ و میر‌های عوارض قلبی در شهرهای آلوده مربوط به آلاینده‌های هوا است.

2 درصد مرگ و میر‌ها ناشی از آلودگی هواست
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسن فرضی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته هوای پاک در خلخال اظهار داشت: در شهرهای آلوده متوسط سالانه بستری شدن بیماران قلبی به علت آلودگی مونوکسید کربن 68 درصد افزایش می‌یابد.
وی ابراز داشت: پنج درصد از موارد سرطان‌های ریه و برونشیت در شهرهای آلوده به علت آلودگی هوا است.
معاون فرماندار خلخال با اعلام اینکه مصرف‌کنندگان دخانیات که در هوای آلوده زندگی می‌کنند آلودگی بیشتری را وارد بدن خود می‌کنند، افزود: آلودگی هوا در فضاهای بسته به ویژه مناطق روستایی که از سوخت جامد برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند نیز مطرح است به طوری که میزان دریافت آلایندگی یک زن خانه‌دار روستایی که در طول روز از سوخت جامد برای پخت و پز و گرمایش استفاده می‌کند معادل مصرف دو پاکت سیگار است.
فرضی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان و سالخوردگان دو گروه آسیب‌پذیر بر اثر آلودگی هوا هستند اما کودکان صدمات بیشتری را متحمل می‌شوند چرا که تعداد تنفس هوای آنها بیشتر است و به این ترتیب میزان آلاینده‌های بیشتری را وارد سیستم تنفسی خود می‌کنند.
این مسئول هدف از اعلام روز ملی هوای پاک را آگاهی‌بخشی به مردم و جامعه با هدف کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و یادآور شد: این امر جز مشارکت مردم و افزایش تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط و مشارکت و هماهنگی ادارات مربوطه میسر نمی‌شود.
معاون فرماندار خلخال بهسازی محیط زیست و جلوگیری از آلوده ساختن بیشتر هوا را به عنوان اصلی‌ترین عنصر حیات یک وظیفه شرعی و تکلیف انسانی توصیف کرد و افزود:‌ در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای در بحث آلودگی هوا شامل روند رو به افزایش تعداد خودروها، افزایش مصرف سوخت،‌ تمایل به استفاده از خودروهای شخصی و ایجاد ترافیک‌های سنگین شهری و بین شهری و همچنین استفاده از خودروهای فرسوده و دارای نقص فنی وجود دارد که باید به رفع آنها اقدام کرد.
فرضی تصریح کرد: شهروندان نه تنها باید به وظیفه و تکالیف زیست محیطی، فردی و اجتماعی خود عمل کنند بلکه در راستای انتقال این ارزش‌ها در سطح کلان جامعه و نهادینه شدن آن از سوی تمام اقشار جامعه تلاشی جدی و دلسوزانه در سرلوحه اقدامات خردمندانه قرار گیرد.
این مسئول از راه‌اندازی مرکز معاینه فنی خودرو و تست اجباری خروجی خودروها در خلخال خبر داد و یادآور شد: با هدف کاهش آلودگی هوا خروج تدریجی خودروهای فرسوده، انژکتوری کردن خودروهای کاربراتوری و حذف سرب از بنزین از دیگر اقداماتی است که دولت خدمتگزار با همراهی خوب دستگاه‌های اجرایی آن را انجام می‌دهد تا مشکلات آلودگی هوا به حداقل برسد.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول