اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی ساری:

تقویت کننده‌های گیاهی جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک‌هاست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: تقویت کننده‌های سیستم ایمنی و رشد با منشأ گیاهی ابزار مناسبی برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌هاست.

تقویت کننده‌های گیاهی جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک‌هاست
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، فرید فیروز بخش بعد از ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: امروزه در آبزی‌پروری استفاده از مواد شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مشکلات ایجاد مقاومت دارویی، سمی بودن و انباشتگی آنها در محیط و اندام‌های ماهی به شدت انتقاد می‌شود.
وی به کنترل عفونت ناشی از باکتری آئروموناس هیدروفیلا ماهیان کپور معمولی تغذیه شده با جیره‌های غذایی حاوی عصاره الکلی برگ ریحان اشاره کرد و افزود: تقویت کننده‌های سیستم ایمنی و رشد با منشا گیاهی ابزار مناسبی برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد شیمیایی هستند.
فیروزبخش با بیان اینکه برگ گیاه ریحان با اتانول 70 درصد عصاره‌گیری شد، تصریح کرد: نتایج حاصل از آلوده‌سازی ماهیان با باکتری آئروموناس هیدورفیلا نشان داده که تعداد گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز، هموگلوبین و پروتئین خون در گروه 400 میلی‌گرم عصاره در هر کیلوگرم جیره به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد و دیگر گروه‌های آزمایشی بود.
به گفته وی، عصاره الکلی برگ ریحان می‌تواند به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی در جلوگیری و کنترل بیماری‌های عفونت ناشی از باکتری آئروموناس هیدروفیلا در ماهی کپور معمولی استفاده شود.
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد لاهیجان نیز در این جلسه با اشاره به مقایسه اثرات اسانس اکالیپتوس و مالاشیت گرین در کنترل آلودگی‌های قارچی تخم ماهی سفید دریای خزر گفت: استفاده از گیاهان دارویی برای پیشگیری و کنترل آلودگی‌های قارچی تخم در مراکز تکثیر ماهیان به عنوان جایگزین مناسب مالاشیت گرین در سال‌های اخیر رواج یافته است.
مریم نجفی با بیان اینکه تحقیق مذکور در بهار سال جاری در مرکز تکثیر و پرورش ماهی شهید انصاری بر روی تخم ماهیان سفید انجام شد، افزود: از روش حمام کوتاه مدت برای کنترل آلودگی‌های قارچی تخم ماهی سفید دریای خزر به وسیله اسانس اکالیپتوس استفاده شد.
وی اذعان داشت: نتایج کشت تخم‌های قارچ‌زده ثابت کرده که بین تیمارهای گروه آزمایشی اکالیپتوس با مقدار 100 میلی‌گرم در لیتر اثر بیشتر و بهتری در مهار قارچ‌زدگی تخم‌ها داشته و اختلاف معنادار آماری با گروه شاهد دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لاهیجان نیز در این جلسه به بررسی انگل‌های گوارشی اردک ماهی تالاب انزلی اشاره کرد و بیان داشت: به منظور بررسی انگل‌های گوارشی اردک ماهی تالاب انزلی، تعداد 120 قطعه اردک ماهی از این تالاب به صورت تصادفی توسط تور تله‌ای مخروطی صید شد.
جواد دقیق روحی با بیان اینکه اردک ماهی‌ها به صورت زنده به پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور منتقل شدند، افزود: نتایج تحقیق مذکور نشان داده که بین فصل و سن با آلودگی‌های انگلی اردک ماهی تالاب انزلی رابطه وجود دارد اما بین جنس و آلودگی‌های انگلی آنها رابطه‌ای وجود ندارد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول